Dieedimüüt murtud: õhtune süsivesikute tarbimine sind paksuks ei tee!

 (6)
Dieedimüüt murtud: õhtune süsivesikute tarbimine sind paksuks ei tee!
Pilt on illustreerivFreeImages/Marsy

Ilmselt on enamik kuulnud, et õhtul soovitatakse süsivesikute tarbimist piirata. Kas sellel on ka mingi teaduslik põhjendus? Uurime järele!

Õhtused süsivesikud lähevad rasvaks

Kogu teooria selle soovituse taga on järgmine: õhtuti ei tohi süüa süsivesikuid, sest magades ainevahetus aeglustub ning söödud süsivesikud ladestuvad kergemini keharasvana. Enamik süsivesikutest soovitatakse tarbida päeva esimeses pooles, sest sellisel juhul põletab keha need suure tõenäosusega päeva jooksul ära. Tundub päris mõistlik jutt?

Ainevahetus magades

Loogika on täitsa olemas — magades ei ole inimene kehaliselt aktiivne ning loomulikult kulutab vähem energiat kui ärkvel olles. Isegi tugitoolis istudes või diivanil pikutades peaks keha rohkem kaloreid põletama kui magades, eks?

Üldiselt on nii, et keskmine energiakulu öösel on suhteliselt sarnane puhkeoleku ainevahetuse kiirusega päeval. Treenimine suurendab märgatavalt uneaegset ainevahetuse kiirust, mis viib suurenenud rasvapõletusele magades.

Erinevad faasid

Energiakulu vähenemise kohta magades annab tunnistust ka üks Jaapani uuring, mis tõestas, et esimeses unefaasis vähenes energiakulu lausa 35 protsenti. Ent huvitaval kombel näitas sama uuring ka, et une viimases pooles energia kulutamine hoopis tõusis. Magamise ainevahetuse kiirus on seega oma “tõusude ja mõõnadega”.

Seotud lood:

Teise Ameerikas tehtud uuringu käigus avastati, et kui ülekaalulistel inimestel tõesti magades ainevahetus aeglustub, siis normaalkaalus ja vormis olevatel inimestel magades ainevahetuse kiirus võrreldes rahuloleku ainevahetuse kiirusega lausa tõusis.

Ehk siis — kui Sa ei ole ülekaalus, siis Sinu ainevahetuse kiirus magades mitte ei lange, vaid hoopis tõuseb. Seepärast pole teooria, et süsivesikuid peab öise ainevahetuse aeglustatuse tõttu õhtuti vältima, põhjendatud.

Õhtused süsivesikute tarbijad kaotasid rohkem rasva

Teise uuringu käigus panid Iisreali teadlased kaks gruppi jälgima ranget madala kalorsusega dieeti. Kumbki grupp tarbis sama palju kaloreid päevas, lisaks oli identne ka toitainete, valkude, süsivesikute ja rasvade kogus.

Esimene grupp tarbis süsivesikuid päeva jooksul võrdselt, teine grupp sõi ca 80% süsivesikutest õhtul. Tulemused on šokeerivad. Grupp, kes sõi enamiku päevastest süsivesikutest õhtul, kaotas märgatavalt rohkem kehakaalu ning lisaks tundsid nad vähem nälga.

Sa võid süüa õhtul süsivesikuid

Nagu erinevatest uuringutest selgub, siis õhtul võib süsivesikuid süüa. Need ei tee sind paksuks. Tähtis on toiteainete tasakaal ja päeva jooksul tarbitud toidu hulk kokku, mitte niivõrd see, mis kell mida süüakse.

Allikas: www.kaalustalla.ee