Figuurisõbrad: kolm võimalust võidelda liigse rasvaga

 (1)
Figuurisõbrad: kolm võimalust võidelda liigse rasvaga
Foto: Anna Vaher

Naistekas avaldab katkendi Figuurisõprade uuest raamatust "Kaalul on ülekilod. Neile, kel aastaid 40+". Katkendis räägib toitumisteadlane Mai Maser kolmest võimalusest, kuidas liigse rasva vastu võidelda.

DOKTOR MAI MASER:  

Kolm võimalust võidelda liigse rasvaga:

1.    Õpi stressiga toime tulema.

Õpi stressiga toime tulema just selliselt nagu oled seda õpetanud teistele inimestele. Püüa ümber grupeerida meeldivad ja toredad tegevused sellesse aega, mil sul on väga kiire. Kui on rahulikum aeg, siis tee keerulisemaid ja vaevarikkamaid asju. See annab jõudu ja aitab raskeid küsimusi aktiivsemalt lahendada.


2. Õpi sööma stressivabalt ja kasuta toitu, et oma stressihormoone

kontrolli all hoida.

 

Selleks tuleb hoolikalt läbi mõelda kogu õhtupoolne stressisöömine ja teadlikult eristada näljatunnet isust mingi toidu järele. Vajalik on nautida lemmiktoitude lõhna ja maitset, mitte neid lihtsalt alla kugistada.

Biokeemilisest aspektist lähtudes sõltub meeleolu kahe mediaatori (ajus infot kandva molekuli) piisavast kogusest: serotoniinist ja dopamiinist. Kui väheneb östrogeeni ja progesterooni tase, siis vähenevad ka need aju keemilised ühendid. Kui nende tasemed on madalad, on tuju kehv ning toimetulek stressiga raskem.

Serotoniin tekitab head tuju, tõstab tervislikku unetsüklit ning hoiab söögiisu kontrolli all. Kui serotoniini tase on madal, oled stressis või depressioonis, mistõttu igasugune maiustamine tõstab tuju. Serotoniini sisaldavate toitainete allikateks on näiteks maks, õllepärm, muna, kana, päevalilleseemned, Kreeka pähklid, pruun riis, sojaoad ja roheliste lehtedega köögiviljad.

Dopamiin aga motiveerib ning vahendab mõnutunnet. Kui dopamiini tase on madal, on sul raske kontsentreeruda, kuid nii loomse kui ka taimse valgu söömine parandab ajutegevust.

Dopamiini sisaldavate toitainete allikateks on näiteks mandlid, kala, munad, pähklid, päevalilleseemned, avokaado, ingver, spinat ja mustikad.


3. Õpi erinevaid stressi maandavaid kehalisi tegevusi ja spordialasid

paigutama igapäevasesse rutiini.

 

Kui oled seda teinud, üllatud isegi, kuidas energiat ja tegutsemistahet
juurde tuleb. Ühtlasi muutub stressitaluvus.

„Kaalul on ülekilod” Neile, kel aastaid 40+ Koostanud Mai Maser, Anne Piirsalu, Kaja Torm, edulood kirjutanud Tiina Lang.