Hoiatav lugu: paksuks minemise ABC

 (2)
Hoiatav lugu: paksuks minemise ABC
Foto on illustreerivPanthermedia/Scanpix

Mul on üks sõber, kes kaalub ligi 120 kilo — pikk mees oma parimais aastais. Tänu pikkusele ei karju need (üle)kilod õnneks küll kilomeetrite kaugusele, ent kõht on siiski päris suur ees.

Olen tema harjumusi pikalt kõrvalt jälginud ja jõudnud järeldusele, miks tema kehakaal pidevalt ja stabiilselt tõuseb. Vahemärkusena, antud juhul on tegemist küll meesterahvaga, ent järgnev harjumuste mudel põhjustab ka naistel ülekaalu.

Tahan tema lugu jagada ka sinuga. Usun, et see on päris õpetlik.

Rutiinid, mis teevad paksuks
Toon siia välja oma sõbra igapäevase elurütmi, mis algab pealtnäha tervislikult, ent tegelikult sillutab teed ülekaaluni.

Hommikul sööb natuke moosiga putru, nii umbes pool taldrikutäit.
Lõuna ajal sööb päevapraadi (üldiselt šnitsel, kartul, kaste) ja sedagi kõigest pool pakutust.

Senini kõik hästi?

Mured saavad alguse õhtuti pärast pingelise tööpäeva lõppu. Koju jõudes on ta abikaasa asemel dialoogis hoopis külmkapiga. Ja sisse läheb eelkõige kõik magus. Kontrollimatult ja palju.
Kuna tema töö on äärmiselt stressirohke ja pingeline, läheb tihti sisse ka korralik kogus alkoholi, eriti karastusjookidega magustatud kokteilid.

Ta ei tee süstemaatiliselt trenni, pigem kaldub jagama Winston Churchilli “Ei spordile” mõttelaadi.

Ja selline elurütm on mõjunud viimase paari aasta jooksul kehakaalule pehmelt öeldes laastavalt.

Seotud lood:

Kas asi saab alguse õhtusöögist?
Esmapilgul võib jääda mulje, et asi läheb käest just õhtusöögiga. Kuid minu arust saab asi alguse hoopis hommikusöögist. Hommikune killuke putru ei ole suurele mehele piisav. Ei koguseliselt ega ka toitainete tasakaalu silmas pidades.

Nigel ja ebapiisav hommikusöök sillutab tee õhtusele ülesöömisele.

Pudrust ja moosist saadakse eelkõige süsivesikuid. Kuid lisaks neile vajame ka valke ja rasvu. Teiseks on toidukogusel määrav roll. Ainult pudrust ei piisa. Iga inimene peab sööma vastavalt personaalsetele näitajatele, eelkõige vastavalt kehakaalule. Mida rohkem sa kaalud, seda rohkem pead ja võidki süüa.

Liigume edasi lõunasöögi juurde. Pool kogust päevapraadi paneb i-le täpi. Jäta meelde, et vähene söömine on täpselt sama ebatervislik kui ülesöömine.

Oleme jõudnud õhtusöögi juurde. Aga see on juba hukule määratud. Eelneva päeva ebapiisav toidu hulk ja täiesti vale toitainete suhe on salamisi ja märkamatult sillutanud tee õhtuseks söömispralleks.

Sageli ei saada arugi, miks see käsi nii tihti magusa järgi haarab. Ja nii ta läheb. Päevast päeva, kuust kuusse.

Viis nippi, kuidas vältida paksuks minemist
Söö korralik hommikusöök. Seda nii koguseliselt kui ka toitainete (valgud, rasvad, süsivesikud) mõttes. Puder hommikul on väga okei, ent lisa sinna juurde peotäis pähkleid ja kohupiima.

Ära jäta toidukordi vahele ning jälgi, et lõunasöök oleks samuti korralik. Tegelikult tohivad inimesed ka kaalu langetades süüa päris suuri koguseid. Tuleb vaid jälgida, et toit oleks täisväärtuslik.

Leia võimalusi vähendada stressi.

Tee trenni. See aitab andestada väikesed möödalaskmised toitumises. Vahel saab just trenn määravaks, kas kaal langeb või mitte.

Vähenda alkoholi tarbimist.

Allikas: Fitlap.ee

Inglite aeg