Kuus dieedireeglit, mida sa lihtsalt pead rikkuma

 (18)
Kuus dieedireeglit, mida sa lihtsalt pead rikkuma
Scanpix

KAALUABI: Peaaegu iga päev võime ajalehtedest või ajakirjadest lugeda uusi kaalulangetamise nippe või viise, kuidas kaalust alla saada. Saame soovitusi juua teatud asju, vähendada teatud toitaineid või süüa teatud toitu, kuid ülekaaluliste inimeste arv suureneb iga päevaga.

Ja mida peaks uskuma, kui soovitusi, mis erinevad üksteisest kui öö ja päev, sajab sisse igast aknast? Pole ime, et inimesed on segaduses ning paljud usuvad ka väiteid, mis on tõestatud, et need ei kehti.

Vana reegel: ära söö õhtul pärast kella 18
Mis teeb selle kellaaja nii maagiliseks? Algne idee oli teada anda, et inimesed ei peaks sööma 3 tundi enne magama minemist. Isegi kui paar tundi enne magama minemist mitte söömine on hea idee, siis ei ole sellel kaalutõusuga mingit pistmist, küsimus on lihtsalt paremas enesetundes. Täiskõhuga magama minemine muudab magamise ebamugavaks. Kuid sinu keha ei tunne kella, tema jaoks on kalorite arv see, mis loeb. 

Uus reegel: ära näksi ohjeldamatult õhtul
Kaalutõusu põhjustab hoopis suures koguses ebatervisliku söögi tarbimine õhtul. Olgu selleks siis rasvane õhtusöök või igavusest tingitud pidev näksimine. Loeb päeva jooksul tarbitud kalorite arv ning kui see ületab päeva jooksul kulutatud kaloreid, tekibki kaalutõus. Võid süüa õhtuti ilma, et kaalus juurde võtmata kui sööd teadlikult, mitte stressist või igavusest ning kui sa ei ületa sinu soovitavaid päevaseid kalorikoguseid.

Vana reegel: vali rasvavaba toit
Tänapäeval on paljudest toitudest ka vähendatud rasvasisaldusega või rasvavaba versioon. Paljud inimesed valivaid neid automaatselt, et hoida oma kehakaalu kontrolli all. Enamik rasvavabasid tooteid on aga need, mida ei oleks vaja üldse süüa, nagu kiirtoit, tehislik toit või maiustused. See ei aita aga kehakaalu kontrolli all hoida, kui sööd muidu ebatervislikult või ületad oma kalorite kogust.

Uus reegel: tarbi tervislikke rasvhappeid
Ka kaalulanguse ajal vajab sinu keha iga päev tervislikke rasvhappeid, et kaitsta sinu organeid, omastada vitamiine, toota hormoone jne. Tervislikud rasvhapped aitavad ka täiskõhutundel kauem püsida. Neid rasvu leiab pähklites, avokados, oliiviõlis, rasvases kalas.

Vana reegel: Peaksid põletama kõik söödud kalorid treeninguga
Kaalulanguseks on vaja põletada need kalorid, mida keha ei vaja. Mõned aga arvavad, et kõik tarbitud kalorid tuleb põletada treeninguga. Selline käitumine võib viia terviseprobleemideni. Pea meeles, et sinu keha põletab ise kogu päeva jooksul kaloreid ning ka siis kui sa ei ole füüsiliselt aktiivne. Seda kutsutakse BMR (basal metabolic rate) ehk BAV st. baasainevahetus. Keskmiselt on BAV 1200-1500 kalorit. Lisades siia juurde kõik, mida kulutad käimise, jooksmise ja treeninguga ning lihtne on kulutada rohkem kaloreid kui tarbid.

Uus reegel: Liigu rohkem ja treeni mõõdukalt
Proovi saavutada aktiivne elustiil, lisades rohkem liikumist igasse päeva. Kõike seda ei pea arvestama treeninguna. Väikesed asjad nagu treppid lifti asemel, töökaaslastega e-maili saatmise asemel nendeni kõndimine, aitavad kõik kaasa sinu kaalulangusele. Treeninguga ei ole mõtet ekstreemseks minna, vaid järgida päevas ette nähtud kaloreid ning liikuda piisavalt.

Vana reegel: Loobu söögikordadest, nii kaovad kilod kiiremini
Paljud usuvad, et kui nad jätavad näiteks hommikusöögi vahele, aitab see süüa neil vähem kaloreid ning seepärast ka kaalu langetada. Teoorias on see hea, kuid tavaliselt on tulemus hoopis vastupidine. Olles tunde söömata, on tõenäoline, et järgmise söögikorra ajal unustad kõik oma plaanid ning sööd rohkem kui kunagi varem. Lisaks aeglustub ainevahetus, sest keha arvab, et süüa ei ole nii pea oodata ning läheb salvestusrežiimile.

Uus reegel: Söö parajas koguses regulaarse vahega kogu päeva jooksul
Proovi hoida veresuhkru taset kogu aeg ühtlasena, süües regulaarsete vahedega. Söö pigem väiksemad portsjonid, 3-4 tunni järel. 3 korralikku söögikorda ning 2-3 vahepala, et ei tekiks nälga ning veresuhkru tase ei käiks üles-alla.

Vana reegel: Süües vähem süsivesikuid, õnnestub ka kaalu langetamine
Aastaid on räägitud, et süsivesikute vaene dieet on ainuke viis lihtsalt kaalust alla saada. Tegelikult on süsivesikud kehale vajalikud ning tagavad ning turvalise ning püsiva kaalulanguse.

Uus reegel: Vali täistera süsivesikud
On tõsi, et täistera süsivesikud nagu täisteratooted, köögiviljad, on paremad kui teised süsivesikud, mida leiad saiast, magusatest toodetest ning maiustustest. Selle asemel, et loobuda süsivesikute söömisest, valid täisteratooted ning töötlemata toit nagu pruun riis, täisteraleib ning vähenda ebatervislike süsivesikute tarbimist.

Vana reegel: Loobu kõikidest oma lemmik rasvastest toitudest
Tavaline soovitus, mis murraks aga kõige kõvemagi tahtejõu. On ebareaalne, et suudad loobuda kõikidest toitudest, mida armastad. Kui loobud oma lemmiktoitudest täiesti või jagad toidud “headeks” ja “halbadeks”, tunned lõpuks tervislike toitude söömist kui karistust.

Uus reegel: Söö kõike, mida soovid, kuid jälgi koguseid
Ära sea endale mingeid keelatud toite, selle asemel jälgi koguseid ning söö ka oma lemmikuid, ilma, et oma eesmärgist kõrvale kalduksid. Lisa paar šokolaaditükki oma hommikusööki, selle asemel, et kogu tahvlit pärast nahka pista. Lubades endale väikeseid patustamisi ning süüa toitu, mida armastad, vähendad isude tekkimist ning väldid oma eesmärgist kõrvale kaldumist.

Uued reeglid põhinevad kainel mõistusel ning neid on lihtsam ka järgida. Oluline on kuulata oma keha signaale ning täita oma isusid mõistlikul viisil, jälgides koguseid, tervislikku eluviisi ning imestad isegi, kui palju väikesed muudatused suures pildis muudavad.

Allikas: sparkpeople.com