Paleo dieet — söö nagu kiviajainimene!

 (34)
Paleo dieet — söö nagu kiviajainimene!
AP/Scanpix

KAALUABI: Nii Ameerikas kui ka Euroopas on hetkel üha populaarsemaks muutumas nn paleo tõekspidamiste järgi toitumine. Kuigi kasutusel on
väljend „paleo dieet“, ei ole tegemist siiski meie mõistes dieediga. Pigem mõeldakse selle all naturaalset ja täisväärtuslikku toitumist, mis põhineb kiviajast inspireeritud toitumissoovitustel. Miks peaks keegi sööma nagu kiviajainimene? Kohe seletan lähemalt…

Kui inimene otsustab hakata tervislikult toituma või kaalu langetama, siis on ta valiku ees, millist dieeti või toitumisplaani usaldada. Neid on ju nii palju! Enamik nendest valikutest on kahjuks vaid trendid, mis tulevad ja lähevad ning millel ei ole teaduslikku tõepõhja all. Lisaks sellele on enamik dieete ebatervislikud ning pikemas perspektiivis
kontraproduktiivsed.

Paleo dieet ehk kiviajatoitumine on seevastu väga lihtne kontsept, mis põhineb mitme tuhande aasta pikkusel kogemusel ning mis tagab ideaalkaalu, parima tervise ning kõrge kehalise sooritusvõime. Paleo dieedi juures on oluline toidu kvaliteet mitte kvantiteet. Tegemist ei ole sealjuures mingi kindla toitumisplaaniga, vaid lihtsalt inimese naturaalse toitumisega.

Paleo dieedi põhimõtteks on süüa nii, nagu tegid seda meie jahimeestest ja korilastest esivanemad: palju liha, kala, mereande, juurvilju, puuvilju ja pähkleid. Eksperdid põhjendavad paleo toitumiskontsepti faktiga, et kiviajainimestel ei olnud nn tsivilisatsioonihaigusi nagu diabeet, rasvumine, nahahaigused, allergiad, vähk ja paljud teised haigused, mille all tänapäeval kannatavad miljonid inimesed. Paleo põhimõtete järgi toitudes on võimalik neid haigusi ennetada või isegi ravida.

Seotud lood:

Järgnevalt toon teieni seitse paleo reeglit. Need on mõeldud samm-sammult oma menüüga kohandamiseks, st esialgu jäetakse menüüst välja suhkur ja kõige lõpuks piimatooted. Nii ei ole muutused liiga suured ning inimese organism jõuab uue menüüga harjuda.

1. Ei suhkrule.
2. Ei teraviljatoodetele, eriti valgele jahule.
3. Ei taimsele rasvale. Ei margariinile.
4. Vähem puuvilju, rohkem marju.
5. Rohkem Omega3 ja vähem Omega6 rasvhappeid.
6. Ei rämps- ja valmistoidule
7. Ei piimatoodetele.

Olen selle toitumiskontsepti kohta viimasel ajal päris palju lugenud ning pean tõdema, et mitmed teaduslikud uuringud ning inimeste kogemused räägivad tõepoolest paleo dieedi poolt. Olen kuulnud isegi imelugusid inimestest, kes on tänu kiviajatoitumisele oma elu parima tervise juures, kuigi varem kimbutasid neid akne, allergiad või kõrgevererõhuprobleemid.

Kas ka mina hakkaksin neid põhimõtteid järgima? Ma ei tea. Ühest küljest võiksin ju proovida küll, näiteks paar nädalat süüa nii, nagu paleo dieet ette näeb. Teisest küljest oleks minu jaoks ikka väga raske absoluutselt kõik teraviljatooted oma menüüst välja jätta. Näiteks kaerahelbed on minu lemmikud ja minu meelest on nendes ka nii palju kasulikke vitamiine ning mineraalaineid, milleta ma ei tahaks läbi ajada.

Kas teie hakkaksite oma tervise nimel sellist toitumisplaani järgima?

Heidi kirjutab Kaaluabis tervislikust toitumisest ja sportlikust eluviisist. Kui soovid tema kohta rohkem teada, külasta tema blogi aadressil http://heidi.tarkpea.ee