Sõrmepainutused tervise hüvanguks


Õhu hoidmine

Seekord on järg jõudnud harjutuste kätte, mida jõudeolekul (televiisorit vaadates, pikematel reisidel jne) lihtne sooritada. Ühesõnaga peatume tehnikal kuidas kopse lõõgastada (soovitav kõikidele, keda hingamisteede haigused kimbutavad) ja sõrmeharjutustega viit elementi oma kehas tasakaalustada.

Pranayam (lihtne):
sirge seljaga istudes hingake sisse lugedes mõttes 1-2-3-4….
hoidke hinge kinni ja lugege 1-2-3-4…
hingake välja lugedes mõttes 1-2-3-4…
enne uut sissehingamist tehke paus lugedes taas 1-2-3-4

Harjutust korrake 10 kuni 15 korda. Sooritage pranayami neli kuni 10 korda päevas tasapisi numbrite lugemist kümneni pikendades. Pausid hingamises lasevad kopsudel puhata ja taastuda.

Kui olete numbrite lugemist kümneni pikendada, võiksite proovida alljärgnevat: hingake sisse, lugedes (kuni) kümneni
hoidke hinge kinni, lugedes (kuni) kahekümneni
hingake välja, lugedes (kuni) kümneni
ärge hingake, lugedes (kuni) kümneni

Vahekorras 1:2:1:1

Õhu hoidmine kopsus: kui olete pranayami praktiseerides kopsud õhku täis tõmmanud, siis suruge nimetissõrm vastu pöidla ülemist osa. Sellises asendis on kergem õhku kauem kopsudes hoida. Surudes pöidla keskele (joonisel ala nr 2) - kasvab teie suutlikkus veelgi. Surudes ala nr 3 - saavutate maksimumi.

Kui olete omandanud Paranyam hingamise rütmi, siis on samal väga kasulik teha nö "sõrmejoogat". Nii traditsiooniline Hiina meditsiin kui ka India terviseõpetus lähtuvad enamike haiguste puhul algelementide vahelise tasakaalu rikkumisest. Kõik maa peal toimuv, ka inimkeha oma toimimistes, allub kosmilistele energiavoogudele. Iga sõrm vastab ühele elemendile ja vastavalt sõrmede asendile võib kehas viit jõudu mõjutada ja tasakaalustada

Pöial - tuli ehk päike
Nimetissõrm - tuul ehk õhk
Keskmine sõrm - taevas ehk kosmos
Sõrmusesõrm - maa
Väike sõrm - vesi

Sõrmemudrate ("mudra" on nö sõrmeharjutuse nimi Ayurvedas) erinevate kombinatsiooniga me mitte ainult ei kontrolli neid elemente, vaid saame ravida ka paljusid haigusi. Mudrasid on võimalik sooritada mistahes asendis, aga lootoseasend ehk sukhasan on parimate tulemuste saavutamiseks eelistatud. Samuti on harjutuste mõju tugevam kui samal ajal hingata nö pranayami rütmis. Alustada kümnest minutist korraga edaspidi pikendades aega vähemalt 30-45 minutini. Soovitavalt kaks-kolm korda päevas. Allpool kirjeldatud mudrasid tehakse mõlema käega korraga.

1. Meditatsioonimudra: puudutage nimetissõrmega pöialt, surumine ei ole vajalik.

Mida see asend annab: aitab stimuleerida aju ja parandada keskendumist ning mälu, aitab saada üle unetusest, pingest, keskendumisprobleemidest.

2. Vayu mudra (õhk) : kõverdage nimetissõrm ning suruge seda pöidlaga.

Mida see asend annab: ravib reumat, artriiti, ishiast, Parkinsoni tõbe ja stimuleerib vereringet. Parimate tulemuste saavutamiseks sooritage ka pran mundrat.

3. Shunya mudra (kosmos) : kõverdage keskmine sõrm ning suruge seda pöidlaga.

Mida see asend annab: aitab ravida kõrvavalu, kurtust, peapööritust. Parimate tulemuste saavutamiseks tuleb seda mundrat teha 40-60 minutit.

4. Prithvi mudra (maa) : ühendage sõrmusesõrm ja pöial, moodustades ringi.

Mida see asend annab: ravib keha ja vaimu jõuetust, suurendab elujõudu (chetana) ning annab haigele inimesele uut jõudu. See harjutus aitab ka saavutada meelerahu.

5. Varun mudra (vesi) : asetage pöidla ja väikese sõrme otsad kokku.

Mida see asend annab: silub nahka ning aitab jagu saada nahaprobleemidest. See on kasulik maohaiguste ja mistahes vedelikupuudust põhjustavate haiguste korral.

6. Sun mudra: kõverdage sõrmusesõrm ning suruge pöidlage selle välimist (väikese sõrme poolset) külge.

Mida see asend annab: tekitab kehas soojust, parandab seedimist ning kahandab rasvakihti.

7. Pran mudra (eluenergia): kõverdage sõrmuse- ja väike sõrm, nii et nende otsad puudutavad pöialt.

Mida see asend annab: suurendab elujõudu ja ravib närvilisust ning väsimust. See aitab ka parandada nägemist.

8. Ling (shiv) mudra: pange käed kokku ning seadke sõrmed sõrmseongusse. Hoidke vasaku käe pöial vertikaalselt püsti, ümbritsedes selle nimetissõrme ning parema käe pöidlaga.

Mida see asend annab: parandab keha vastupanuvõimet külmale ja bronhiaalnakkustele, kaitseb keha ilmastikumuutuste eest. See tugevdab kopse, tekitab kehas soojust ning põletab kogunenud lima ja isegi rasva. Selle mundra praktiseerimiseks tuleb juua palju rohelisi ja puuviljamahlu ning vett, vähemalt kaheksa klaasi päevas.

Veel erinevaid mudrasid

Varem India Ayrveda õpetust käsitlenud artiklid:

Solar Plexus

10 minutit tervise heaks

Idamaine tervise ja ilu kunst