Tapa rutiin – proovi erinevaid trenne!

 (12)
Tapa rutiin – proovi erinevaid trenne!
Foto: Andres Putting

Mitmekülgsus on tervitatav igas eluvallas. Seepärast kasuta oma treeningkava paika pannes fantaasiat ning kombineeri erinevaid alasid. Nõnda areneb keha paremini ja jääb tulemata rutiin ning ehk mõni traumagi.

Treener Riina Suhotskaja nõustub sajaprotsendiliselt väitega, et sportides on hea ühekülgsust vältida.
"Paraku ei kipu suur osa inimesi seda nõuannet järgima," tõdeb tema kolleeg Katrin Väli.

Vali meelepärane kava!

Esimene reegel, millest asjatundjad soovitavad kinni pidada, on: mis tahes trenni sa ka ei teeks, see peab sulle meeldima. Ehk kui sulle meeldib joosta, siis lülita sörgiring kindlasti oma treeningplaani. "Jooks on hea vastupidavustreening. Kui aga tahetakse arendada lihasjõudu, sobib kõige paremini jõusaalitreening," õpetab Riina.

Kõige universaalsemaks peab Suhotskaja siiski aeroobikat, millest on lugematu hulk eri variatsioone. Nende seast leiab endale sobiva nii algaja kui edasijõudnu, nii tantsusõber kui rohkem lihastreeningust huvitatu. "Ja inimene, kes on ühes spordialas kinni ega soovi sellest loobuda, see võiks vahelduseks käia samas stiilis trennis mõne teise juhendaja käe all," annab Riina veel ühe soovituse. Teine treener võib samasuguses trennis pöörata tähelepanu hoopis teistele lihastele või teha uudseid samme ja see arendab palju.

Treener soovitab

Inimesele, kes on oma füüsilise vormi ja kaaluga rahul, piisab Riina kinnitusel kahest-kolmest tund-poolteist kestvast treeningust nädalas. Aeroobikatreener pakub lugejaile ka omalt poolt välja ühe nädalase treeningkava.

Esmaspäev:

  • body-pump + stretching või
  • body-balance
Kolmapäev:
  • spinning,
  • body combat või
  • cardiotreening
Reede:
  • bodystep või
  • bodyfit

"Muidugi on variante miljoneid ja treeningplaan pannakse paika alati individuaalselt, vastavalt kliendi soovidele ja eesmärkidele," märgib Riina.

Ükskõik, millise "komplekti" keegi endale koostab, ei tohi unustada vana tuntud tõde: trenn alaku korraliku soojendusega ning lõppegu kannatliku lõdvestuse-venitusega. Ja kui tahta endale tõeliselt kena sportlikku keha, siis tuleb lisaks mitmekesisele treeningule ka jälgida, et toitumine oleks tervislik! "Heas kehalises vormis inimene suudab paremini teostada oma eesmärke, elab täisverelisemalt ning tema eluiga pikeneb. Seega tasub eeltoodud nõuandeid kindlasti kuulda võtta," paneb Riina Suhotskaja südamele.

Vaheldus on kasulik!

Riina Suhotskaja tegeleb vahelduseks igasugustele aeroobikastiilidele ka body-balance'iga, mis on meeldiv segu joogast, tai chi'st ja pilatesest. Kes erinevaid spordialasid harrastada ei taha, sel soovitab ta vähemalt erinevate treenerite käe all harjutada.

Ka sportimine peab olema huvitav!

Katrin Pihlapuu sai spordipisiku vanematelt ning see on jäänud tema sisse tänaseni. Trenni teeb Katrin 4-5 korda nädalas. Aastaid samas saalis, sama treeneri käe all samu harjutusi teha või ratta seljas teada-tuntud teid mööda vändata on tema sõnul äärmiselt talumatu ja igav. Et rutiin tapma ei hakkaks, tegeleb ta erinevate spordialadega.

Kui lumi on maas, käib naine kindlasti lumelauaga sõitmas või suusatamas-uisutamas. Talvel käib ta aeroobikas sagedamini kui suvel ning üksluisuse peletamiseks proovib erinevaid stiile eri treenerite juures; tänavu on tema treeningkavva lisandunud ka tennisemäng. "Sama tantsutund teise treeneri käe all võib totaalselt erinev olla ja harjumuspärasest erinevad lihased läbi võtta," jagab ta isiklikke kogemusi ja soovitab trenni ning treenerit vahetada teistelegi.

"Suvel ma siseruumidesse sportima ei kipu, naudin ikka õues olemist," ütleb Katrin. Siis on igapäevased rulluisutamine ja kepikõnd. Tema lemmikala on aga rogain. See on tunde kestev orienteerumisvõistlus, kus joostes, rattaga sõites ja/või kanuuga aerutades otsitakse maastikul kontrollpunkte – võtab korralikult võhmale ja annab hea enesetunde.

Erilist vürtsi toovad Katrini ellu mägimatkad. "Viimati käisin Elbrust vallutamas," teatab ta uhkelt ja lisab, et kes kord mägedes käinud, seda kisub sinna ikka ja jälle tagasi.

Õnneks on ka Katrini abikaasa spordilembene, samuti nende lähemad sõbrad-tuttavad. "Käime palju pere ja sõpradega koos sportimas-matkamas. See annab rõõmsa meele ja toob igapäevaellu vaheldust. Kodus teleri taga lösutada ei ole ju pooltki nii mõnus kui värske ja rõõmsana rulluisu- või kasvõi kepikõnnitiirult tulla," kiidab naine tervisliku ja vaheldusrikka eluviisi eeliseid.