Teema maiasmokkadele: kas ainult magusat süües on võimalik kaalust alla võtta?

 (1)
Teema maiasmokkadele: kas ainult magusat süües on võimalik kaalust alla võtta?
Pilt on illustreerivMorgueFile

Tänases postituses arutleme ühe päris põneva teema üle. Kas pelgalt magusat süües, ent jälgides päevast kaloraaži, on võimalik kaalust alla võtta? Mida see endaga kaasa toob?

Selleks, et kaotada kehakaalu, peame tarbima vähem kaloreid, kui meie keha päevas vajab. Tegelikult sõltumata toiduvalikust.

Kõlab tuttavalt?

Usun, et olete sarnaseid lauseid ka meie varasematest artiklitest lugenud. See lause on muide täiesti õige. Kui keha vajab elutegevuseks energiat ning toidust seda piisavalt ei saa, siis on ta sunnitud selle energia võtma keha enda seest, näiteks rasvavarudest.

Mida enam varud vähenevad, seda enam langeb ka kaal.

Seega saame rääkida lihtsast matemaatikast. On vaja teada saada vaid tegurid meie tehete jaoks. Kui palju me päevas kaloreid põletame, kui palju sisse sööme. Lihtne matemaatika. Ent selline lihtne matemaatika ei ole enamasti piisav, et igaühte supervormi saada.

Võtame ühe näite. Kaks täiesti identset inimest asuvad dieedile. Nende päevane energiavajadus on 2000kcal ning dieedil otsustavad mõlemad tarbida 1500kcal päevas ja hoiavad oma füüsilise aktiivsuse täpselt samal tasemel.

Üks neist (katsealune A) sööb valimatult kõike, mida soovib ning järgib vaid seda, et sobiv kalorite kogus käes oleks.

Teine (katsealune B) aga pöörab suurt tähelepanu oma toiduvalikutele ning lisaks kalorite sisaldusele järgib ka toitainete vahekordi, vitamiinide ja mineraalide sisaldusi, kiudainete hulka ning enda keha reaktsioone.

Seotud lood:

Millised võiksid olla dieedi lõpuks kummagi inimese tulemused?

Paljusid inimesi huvitab eelkõige number kaalul. Kumb dieet rohkem kaalu kaotas?

Suure tõenäosusega jääb mõlema lähenemise puhul kaalukaotus suhteliselt sarnaseks. Kuigi on põhjust arvata, et katsealune B, kes nägi rohkem vaeva oma menüü sättimisega, kaotas rohkem kaalu – võib selle erinevuse tuvastamine olla võimalik alles mitme, mitme kuu möödudes.

Seega kaalukadu väga ei erine.

Kuid, mis siis üldse erineb?

Visuaalne pilt. Enesetunne. Tervis. Füüsiline võimekus. Tulevik. Mõtestame need punktid lahti:

• Visuaalne pilt

Kaloraaž võib määrata kaalukaotuse, kuid toitainete vahekord on see, mis võib tugevalt mõjutada keha koostist – nimelt rasvamassi ja lihasmassi omavahelist suhet. See dieeditaja, kes jälgib lisaks kaloritele ka toitainete tarbimise hulka – valke, rasvu ja süsivesikuid – on suure tõenäosusega dieedi lõpuks visuaalselt paremas vormis.

Miks?

Sest mõistlik lähenemine on hoida valgutarbimine kõrgel, mis aitab arendada ja säilitada lihasmassi. Suurem rasvade tarbimine aitab hoida meie hormoonid töös, mis panustavad omajagu meie kehakoostise paranemisse. Rohkem liha, vähem rasva. See tagab tunduvalt saledama väljanägemise.

• Enesetunne

Kui toiduvalikute puhul ei pöörata tähelepanu nende täpsele koostisele, siis on tunduvalt suurem tõenäosus, et kannatate dieedi ajal järgnevate probleemide käes: ebaregulaarne ning tugev näljatunne, seedeprobleemid, väsimus, uimasus, nõrkus. Kõik see muudab kogu ettevõtmise kurnavaks ja ebameeldivaks. Väga tihti ei suudetagi dieeti väga pikalt praktiseerida. Antud hüpoteetilises olukorras eeldame, et seda suudeti teha, kuid praktikas antakse tihti alla, kui kõik need probleemid üksteise otsa kuhjuvad.

• Tervis

Kaalukadu toob enamasti kaasa parema tervise, eeldades, et kaalu kaotab ülekaaluline inimene. Kuid tervist mõjutab lisaks kehakaalule veel lugematu arv asju. Selleks, et me oleksime terved, vajab meie keha kindlas vahekorras erinevaid mineraale ja vitamiine, kiudaineid ning valke, rasvu ja süsivesikuid. Mõnel inimesel on loomulik anne instinktiivselt neid asju õigetes vahekordades tarbida, kuid enamusel seda oskust ei ole. Pöörates tähelepanu ainult toitude kaloraažile, on suur tõenäosus, et tervis pikemas plaanis hoopiski halveneb.

• Füüsiline võimekus

See, kui palju me jõuame füüsilist tööd teha, olgu selleks suurte raskuste liigutamine või vastupidavust nõudvad tegevused, sõltub väga palju meie keha energiavarudest ja meie võimest neid varusid käiku lasta. Unustades pöörata tähelepanu õigetele toitainete vahekordadele, einete ajastamistele ja ühe einekorra kogustele, riskime me sellega, et ei suuda vajalikul hetkel soovitud mahus füüsilist tööd enam teha. Kui sooviks on õigel ajal omada maksimaalset jõudu ja vastupidavust, on vajalik eelmainitud tegevuste täpsem paika sättimine.

• Tulevik

Kuigi kehakaal on dieedi lõpuks mõlemal katsealusel suure tõenäosusega päris sarnane, siis on eelnevatest punktidest selgeks saanud see, et tegelikult kulges dieet vägagi erinevalt ning ka lõpptulemuses oli suure tõenäosusega väga mitmeid tähtsaid erinevusi. Lühiajaliselt ei pruugi mitmed need erinevused aga avalduda ning võib jääda ka mulje, et kalorite endi lugemisest piisab, et saavutada samasuguseid tulemusi. See aga pole tõsi ning pikema ajaperioodi peale kipuvad erinevused päris tugevalt avalduma.

Kaal tuleb tagasi

Valimatu söömise poolt põhjustatav kehv enesetunne, nõrgenev tervis ja füüsiline võimekus ning sinna juurde ka kehvem visuaalne pilt, muudavad dieedi jätkusuutlikkuse äärmiselt madalaks. Mis tähendab, et inimene lihtsalt annab mingi hetk alla ning lõpetab ka kalorite lugemise. See aga tähendab, et asjalood lähevad veelgi halvemaks ning mõne aja pärast on suure tõenäosusega ka kaalukadu tasa tehtud ning jätkub taaskord ülekaalulisuse teke.

Mis on selle artikli mõte? Näidata teile, et kuigi lihtne matemaatika võib olla piisav, et aidata teil kaalu kaotada, ei pruugi see siiski pikemas plaanis soovitud tulemusi tuua.

Tervislik kaalukadu ning üldvormi, visuaalse pildi ja tervise paranemine, mis on ka jätkusuutlik ning püsib igavesti, nõuab põhjalikumat süvenemist. Toiduvalikud peavad olema mitmekülgsed, sobima teie keha ning elustiiliga. Vaid nii saavutate tõeliselt häid tulemusi!

Ärge kunagi kartke abi küsida oma ala professionaalidelt! Ei ole põhjust tunda häbi, kui kohe alguses kõik keeruline tundub, sest see on loomulik. Nähke vaeva, küsige, õppige ning kindlasti on mõne aja pärast asjad juba tunduvalt selgemad!

Allikas: kaalustalla.ee