Tõuse püsti — ja kalorid põlevad

 (15)
Tõuse püsti — ja kalorid põlevad
Foto: Ilmar Saabas

Neile, kes peavad trenni ülejõukäivaks, on uued uuringud toonud hea uudise: ka lihtsalt kodus toimetamine hoiab vormis. Seisva ja istuva inimese ainevahetus toimib erinevalt. Kui sa seisad, rasvad pigem põlevad kui ladestuvad. Tõuse lihtsalt püsti ja ainevahetus kiireneb kaks korda, sama palju rohkem põleb ka kaloreid.

Uuringud näitavad, et lihtsalt ringitammumine, telefon kõrva ääres, või ühe silmaga telerit vaadates kappide koristamine on sama hea või paremgi kui kõva trenn, kirjutab Daily Mail.

Missouri Ülikooli professor Marc Hamilton: “Kui tõused püsti, hakkad ilmselt ka ringi kõndima või midagi tegema, ja paistab nii, et sellel on istumisega oluline vahe.”

Paljude uuringutega tõestas Hamilton, et rasvade lahustamisega seotud ensüümid ei toimi nii aktiivselt, kui inimene istub. Nii rasv kogunebki. Kui aga tõusta ja pisut liikuda, hakkavad ensüümid jälle tegutsema. Kui inimesed veedavad suurema osa ärkvelolekuajast istudes, ei toimi nende ainevahetus nii, nagu võiks.

Kui iga päev ringi liikuda, avaldab see inimese kaalule ja vormile olulist mõju. Ka juba keha püstihoidmine nõuab lihasenergiat. “Seismine iga päev nõuab palju energiat ja seda ei kompenseeri 30 või 60 minutit trenni,” väidab Hamilton.

Professor Hamiltoni sõnul paistab tänu tema avastusele lootuskiir neile, kes pole märganud, et trenn nende kaalule mingit olulist mõju avaldaks. “Meie uurimus soovitab vaid pisut rohkem liikuda, see ei nõua inimestelt ekstra aega, tundi või paari, et näiteks jõusaali minna,” ütleb Hamilton. “Inimesed võivad jätkata oma tavapärast elu.”

Tema sõnul istume telefoniga rääkides või pallimängu vaadates enamasti ühe koha peal. Aga tõuske püsti! Siis teete arvatavasti ka mõned sammud.

Teised eksperdid on jäänud oma arvamuse juurde, et tõeline kasu tõuseb ikkagi karmist trennist, jooksmisest, tennisemängust. Kuid kindlasti võtavad professor Hamiltoni uuringu tulemused avasüli vastu kõik need, kes teevad igal aastal otsuse ennast vormi saada — ja kes igal aastal alla annavad.

Uue aasta lubadustest moodustavad kõige suurema osa otsused hakata dieeti pidama ja minna trenni. Kõige rohkem uusi liikmeid tuleb treeningutele jaanuaris. Veebruaris veab iga kolmas värske trenniskäija end kohale vaevalt kord nädalas ja aasta lõpuks on kümnest jaanuaris alustanust trennis higistamas vaid kuus.