Hambaarst soovitab: järgi päeva jooksul neid reegleid ja su hambad on tervemad


Hambaarst soovitab: järgi päeva jooksul neid reegleid ja su hambad on tervemad
Foto: Oleg Magni/Pexels

Kõik, mis liigub, see kulub. Nii ka hambad. Kuid oma patsientide peal olen näinud, kuidas hambaid kulutatakse liigselt või rikutakse muudmoodi ka lihtsalt teadmatusest. Tasub järgida vaid mõnda nippi ja hambad on tervemad. Seda saab teha terve päeva jooksul.

Hommikul: järgi poole tunni reeglit

Ideaalne on hambaid pesta vähemalt pool tundi pärast hommikusööki, nii saab pastast hammastele jäänud fluoriid veel mõnda aega oma kasulikku mõju avaldada. Paljud ütlevad selle peale, et neil pole hommikul nii palju aega, ka minul pole.

Samuti hea lahendus on pesta hambad puhtaks juba enne hommikusööki, sest ööga paljunenud bakterid saavad ikkagi eemaldatud.

Aga mida kindlasti ei tohi teha — hambaid puhastada varem kui pool tundi pärast sööki. Söömine seab hambad happerünnaku alla ja teeb emaili pehmeks. Hambaid harjaga nühkides, eriti kui seda on tehtud aastaid, pesed lõpuks maha ka emaili. Iga söögikorra järel tuleb hambapesuga pool tundi oodata, et sülg jõuaks happerünnaku neutraliseerida.

Päeval: ära näksi pidevalt

Toidukordade vahel peaks olema vähemalt kolmetunnised pausid, kui juuakse ainult vett. Ikka selleks, et katkematud happerünnakud hambaid ei rikuks.

Mida lühemat aega on toit kontaktis hammastega, seda kiiremini taandub hape suust ja taastub normaalne olukord. Pulga- ja muud karamellkommid, mida kaua lutsutatakse, keelaks ma hambaarstina sootuks. Mõnel mu patsiendil on olnud harjumus hoida suus puuviljatükki ja liigutada seda ühest põsest teise või loksutada suus limonaadi. Kui olen neile näidanud selle tõttu kulunud hambapindu, on nad õnneks muidugi lõpetanud. Kõik magusad joogid, mahlad, sidruni- ja mullivesi on samuti happelised — neid soovitan juua toidu kõrvale, kui happerünnak niigi toimub, aga mitte söögipauside ajal. Üks võimalus on juua neid jooke läbi kõrre, ka siis on kokkupuude hammastega väiksem.

Seotud lood:

Kas sul on õhtuti põselihased pinges? See tähendab harjumust suruda hambaid kokku näiteks stressiolukorras, kui ülemus tööl või õpetaja koolis raske ülesande lahendamist nõuab. Ka spordisaalis olen näinud, kuidas suure jõupingutuse ajal hambad automaatselt risti surutakse. Tuleb teadvustada, et see kulutab neid ja seda peab vältima.

Ekstreemspordialasid harrastades ei peaks ainult pead kiivriga kaitsma, vaid ka hambaid. Näiteks rulapargis on noortel ette tulnud nii hamba murdumisi kui ka suuremaid traumasid. Hea oleks kanda hambakapesid, mis pehmendavad lööki. Spordipoodides müüakse universaalseid kapesid, aga mugavamad kaped saab tellida hambaravikabinetist. Seal võetakse jäljend inimese enda hambakaarest ja hambakaitsed tehakse valmis laboris.

Õhtul: puhasta hambavahed enne pesu

Õhtul soovitan kõigepealt puhastada hambavahed kas hambaniidi või vaheharjakestega ja siis pesta. Nagu hommikulgi, ära loputa lõpuks suud veega, vaid sülita liigne hambapasta välja ja jäta ülejäänu toimima.

Päris paljudel mu patsientidel pole olnud aimugi, et nad krigistavad magades hambaid. Seda võib igaüks ise peeglist järele vaadata — kui silmahambad pole enam teravad, on toimunud kulumine ja tõenäoliselt just öise krigistamise tõttu. Seda võivad põhjustada stress, õhtune kohvi joomine või alkoholi tarbimine, aga krigistamist vältida ei saa. Tuleb kanda öökapesid.

Lisaks nõuandeid õigeks hambapesutehnikaks

Alustada tuleks raskemini ligipääsetavatest kohtadest, mille puhastamine võib muidu sootuks ununeda. Sellise tehnikaga saavad paremini puhastatud just sisemised keelepoolsed hambapinnad, kuhu koguneb kõige rohkem baktereid ja hambakivi.