Hambaarstid avaldavad VIIS märki, mis vihjavad, et krigistad öösiti hambaid

...ja kuidas see lõpetada?
Hambaarstid avaldavad VIIS märki, mis vihjavad, et krigistad öösiti hambaid
Foto: Shutterstock

Kas ka sina krigistad öösiti hambaid? Kui sa unne vajud, ei pruugi sa mõistagi, mis su kehaga toimub, kui sul selle üle kontroll kaob. Su organism loob uusi rakke, et hoida sind õnneliku ja tervena, aga samas juhtub sinuga ka asju, mis võivad tekitada tulevikus suuri probleeme.

Hammaste krigistamist nimetatakse meditisiiniliselt bruksismiks ja selle diagnoosi võib saada igaüks, kes läbi une hammustab või hambaid üksteise vastu krigistab. Aga kas teadsid, et see probleem võib tegelikult esineda ka päevasel ajal? Kuigi enamik inimesi teeb seda öösiti, on ka mõne üksikud inimesed, kes teevad seda ärkvel olles.

Öösel hammaste krigistamine on miski, millest paljud inimesed teadlikudki ei ole, sest nad magavad. Ja seda esineb umbes 70 protsendil inimestest.

Miks inimesed hambaid krigistavad?

Põhjus ei ole päris selge, kuid selle taga võib olla näiteks katkendlik uni, stress või ärevus. Ehk on sul hoopis hambad ebaühtlases rivis või mõni hammas puudu? Ka see võib olla põhjus. Aga kuidas teada, et sa seda teed?

Viis märki, et krigistad öösiti hambaid:

  1. Kulunud hambaemail
  2. Sa häirid oma kallima und
  3. Peavaluhood
  4. Hambavalu
  5. Valu näopiirkonnas
Seotud lood:


Bruksismi ravi

Paljud inimesed arvavad, et hammaste krigistamine on suvaline probleem ja selle pärast ei pea muretsema. Kui seda juhtub aeg-ajalt, ei pruugi see olla nii tõsine kui kellelgi, kes teeb seda kogu aeg, kuid sellegipoolest on tegu probleemiga, mille tagajärjeks võivad olla tõsised tervisemured.

Kas teadsid, et võid kaotada hambaid või sa ei suuda enam hammustada, kui seda liiga kaua teinud oled? Lisaks võib see muuta su näokuju. Teiste sõnadega, see on probleem, mida ei tohiks ignoreerima.

Kuidas siis end kaitsta?

  • Kasuta spetsiaalseid kaitsevahendeid, mis hoiavad sind krigistamise eest;
  • mine teraapiasse, kus sul õpetatakse keelt, huuli ja hambaid lõdvestama;
  • õpi stressi maandama, näiteks mediteeri, loe raamatut, jaluta…;
  • piira kofeiini tarbimist;
  • väldi alkoholi tarbimist;
  • ära näri jääkuubikut, pliiatsiotsa, küüsi vms lihtsalt seetõttu, et oled stressis;
  • tarbi toitumislisandeid, näiteks magneesiumi, tsinki ja kaltsiumi;
  • kui probleem on väga hull, on olemas ka mõned spetsiaalsed ravimid, mis aitavad sul magamise ajal lõõgastuda.


Kui sa pole kindel, et sul on bruksism, on mõned asjad, mida kohe ärgates kontrollida:

  • haavandid suus
  • igemete tursed
  • hammustusjäljed põskedes
  • veidra väljanägemisega (ebaühtlased) hambad
  • lõuavalu
  • tugevad peavaluhood


Paljud inimesed tajuvad neid sümptomeid ärgates, aga olukord muutub päeva jooksul paremaks, mistõttu nad unustavad kontrollida, mille tagajärg need on.

Allikas: Power of Positivity