Kas sina närid nätsu õigesti?

 (6)
Hambaarsti nõuanded!
Kas sina närid nätsu õigesti?
Scanpix

Süües ja juues tekib suus happerünnak, mis muudab hambavaaba pehmeks. See olukord püsib suus veel mõnd aega pärast söömise lõppu. Happerünnaku peatamiseks on parimad abimehed puhas vesi ja ksülitooliga närimiskumm.

Kliinik 32 suuhügienist Krista Aasa sõnul on happelise keskkonna neutraliseerimiseks pärast söögikorda kõige parem loputada suud veega ning närida ksülitooliga närimiskummi. „Söögikordade järel tuleks loputada suud puhta veega ning närida närimiskummi. Sealjuures tasub jälgida, et tegu poleks lihtsalt igasuguse nätsuga, vaid kindlasti ksülitooliga närimiskummiga,” rõhutas Aas.

Ksülitool on looduslik magusaine. Ksülitooliga närimiskummil on kahene kasulik toime: nagu iga teine suhkruvaba näts, aitab see tõsta süljeeritust, mis puhastab hambaid, aga lisaks aitab ksülitooliga närimiskumm pikaajaliselt vähendada suus elavate bakterite arvu ja kahjulikku mõju hambavaabale. „Juba tekkinud hambaauke ksülitool ära ei paranda, kuid hambaemaili pisikahjustused võivad ksülitooli manustamisel taandareneda. Lihtsustatult: ksülitooli bakterid armastavad, ent nad ei aimagi, et see on neile surmav, inimestele samas kahjutu,” rääkis Aas.

Närimiskummi tuleks närida kohe pärast sööki umbes kümme minutit. Pärast seda võiks nätsu ära visata.

Aas tõi välja, et vastupidiselt levinud eksiarvamusele ei tohi tegelikult kohe pärast söömist ja joomist hambaid pesta, vaid tuleb oodata vähemalt pool tundi. „Hambavaap on happerünnakust veel pehme ning sel ajal hambaid harjates on tõsine oht hambavaapa püsivalt kahjustada. Hommikul tuleb hambaid pesta kindlasti enne sööki ja õhtul pärast. Päevasel ajal peab iga söögikorra vahele jääma vähemalt 2-3 tundi vastavalt sellele, kui pikalt söömine toimub. Näksida ei ole vahepeal hea, kuna hammaste jaoks läheb see uue söögikorrana kirja.”

Seotud lood:

Video, kuidas hammaste tervise kuu kobras jagab hambatarkust PÖFF-i külastajatele: