Avaldame parima viisi, kuidas hoida talvekuudel immuunsus tugeva ja tervena

 (2)
Avaldame parima viisi, kuidas hoida talvekuudel immuunsus tugeva ja tervena
Foto: Pexels

Talvel on oht külmetuda suur ning lisaks varitsevad meid igasugu viirushaigused. Selleks, et talv võimalikult tervena vastu pidada, toome teieni mõned proviisori näpunäited immuunsuse turgutamiseks ja esimeste haigusnähtude leevendamiseks.

Südameapteegi proviisor Jana Tjossova nendib, et ohtlikumad külmetushaigused ja gripi kõrghooaeg jäävad tavaliselt talve kuudesse. Kuigi gripi korral saab arst retseptiravi määrata, siis kergekäeliselt proviisor seda kasutada ei soovita, vaid tegeleda pigem haiguste ennetamisega. "Grippi saab ära hoida vaktsiiini või varase immuunsüsteemi tugevdamisega."

Ta lisab, et kuna kergemate ja enam levinud ülemiste hingamisteede haiguste korral otsene ravi puudub, saame tegeleda vaid sümptomite, nagu peavalu, kurguvalu, nohu, köha või palaviku leevendamisega ning ennetada raskema haigus, näiteks kopsu- või keskkõrvapõletiku teket.

Külmetusele vastu vanaema meetoditega

Algava viirushaiguse korral tuleks esimesena kasutusele võtta “vanaema meetodid”. Külmetushaiguste raviks sobib hästi kuum tee moosi, sidruni ja/või meega. Headeks turgutajateks on veel ravimtaimedest külmetusteed, metsvaarika-, pärnaõie- ja kummelitee. Suur kasu on ka C-vitamiini sisaldavatest jookidest. Proviisor soovitab palju juua, sest rohke vedelike tarbimine aitab haigustekitajad organismist väljutada ja haigusel kiiremini mööduda.

Seotud lood:

Eriti kosutav ja verevarustust parandav on sinepipulbriga jalavann. Küll aga ei soovita proviisor seda palavikus haigele, sest kuum vann võib kehatemperatuuri veelgi tõsta.

"Hea on lasta kuumal veel joosta ning sellest tekkivat auru sisse hingata," soovitab Tjossova ning lisab, et suureks abiks on ka spetsiaalsed auruaparaadid.

Muidugi võib külmetuse korral kasu olla ka vanast heast hanerasva määrimisest rinnale.

Haigustest ei parane teki all higistades

Vastupidiselt üldlevinud uskumusele ei kiirenda tervenemist paksudes riietes teki all higistamine. Kõrge palaviku korral tuleb riideid hoopis vähemaks võtta ja peale tõmmata õhem tekk. Paksult riides ja liiga paksu teki all ei saa keha liigset sooja ära anda ning palavik ei saa alaneda. Eriti tähtis on see imiku ja väikelapse puhul. Siinpuhul soovitab Tjossova eeskätt füüsilist jahutamist, näiteks jaheda kompressi asetamist laubale.

Palavikku, mis jääb alla 38,5 ei ole soovitatav ravimitega alandama hakata, kuid sellest enama korral tasuks kasutada palaviku langetajaid – paratsetamooli, ibuprofeeni või aspiriini. Neist viimane ei sobi aga lastele.

Abi apteegist

Nohu, eeskätt kinnise nina korral on väga kasulik meresoolalahus, mis aitab taastada nina normaalse talitluse ja kergendab nina kaudu hingamist, sobides nina loputamiseks ka imikutele ja väikelastele. Proviisor mainib aga, et imikutele tuleks eelistada aerosoolile tilku. Ninakinnisuse kiired leevendajad on ninapritsid. "Kindlasti ei tohiks neid kasutada kauem kui nädal. Kui spreid kauem kasutada, harjub nina sellega ära ja tekib sõltuvus. Lisaks tuleb pritsidel jälgida ka vanusepiiranguid."

Nohu ravis loetakse väga tõhusaks tableti-siirupi kujul pseudoefedriini. Heaks valikuks võivad olla ka taimsed ninasekreedi vedeldajad.

Kurguvalu leevendamiseks sobivad antiseptilised kurguaerosoolid ja köhapastillid, mis pehmendavad ja niisutavad limaskesta, vaigistavad valu ja alandavad põletikku. Taaskord on kasu ka rohke lonks haaval vedeliku tarbimisest. Köha jaoks on apteekides aga mitmeid rögalahtisteid. Proviisor hoiatab, et Imikule, kes veel röga välja köhida ei oska, rögalahtistit anda ei tohi. Parim on ennetustöö

Kuigi erinevate nippidega saab haigusega edukalt võidelda, on siiski kõige parem ennetustöö. "Parim viis immuunsus tugeva ja tervena hoida on omavahel kombineerida mitu head asja: olla positiivne, puhata piisavalt, viibida palju värskes õhus ning teha iga päev vähemalt 30 minutiline jalutuskäik, lisaks hoolitseda korraliku unerežiimi ja mitmekülgse toitumise eest." Proviisor Jana Tjossova sõnul peab igapäevane toidulaud sisaldama erinevaid vitamiine ja mineraale ning aeg-ajalt tasuks preparaate toidulisanditena juurdegi võtta.

"Oluliseks loetakse praegu D-vitamiini, mis hoiab meid tervena, kuid mida me eriti toidust ega lühenevate päevade tõttu päikesest piisavalt ei saa," räägib Tjossova ja lisab, et talvel on kindlasti esikohal ka C-vitamiin.

Lõpetuseks soovitab Tjossova kõigil oma tervise eest hoolt kanda ning julgustab alati immuunsuse turgutamise ja tervisemurede leevendamisel konsulterida apteekritega.