Eksperdid tunnistavad: need on mõned tervislikud harjumused, mis sa peaksid 20ndate lõpuks olema omandanud

Mitmest sina kinni pead?
Eksperdid tunnistavad: need on mõned tervislikud harjumused, mis sa peaksid 20ndate lõpuks olema omandanud
Foto: Unsplash

Kui oled 20ndates, kipuvad tervislikud harjumused sageli "ununema" ja isegi, kui tegid mõnest neist oma uusaastalubaduse, võib juhtuda, et järgmisel hetkel lükkad sa seda juba homsesse. Reaalsuses on see aga aeg, mil peaksid just mõned tervislikud harjumused kindlasti selgeks saama, sest need muudavad sind pikas plaanis tugevamaks ja õnnelikumaks ning käivad sinuga kogu elu kaasas. Harjumused, mille võtad omaks 20ndates, jäävad sinuga ka järgmisteks aastakümneteks.

Iga inimene on erinev ja muidugi teate ainult sina ja su arst, mida sa päriselt vajad, aga üldiselt on olemas ka mõned asjad, mis sulle kohe kindlasti paha ei tee.

1. Ära unusta raskustega treenimist

Raskustega treenimine ei tee sinust inetut musklinaist, vaid professionaalse treeneri, Mauro S. Maietta sõnul on tegemist rumala müüdiga. Seega, ära unusta tõsta ka midagi raskemat. “Harjutuste raskusaste ja korduste arv viivad lihaskasvuni, aga sina kasuta raskusi, mis pakuvad sulle väljakutset ka peale kuute kuni kaheksat kordust,” soovitab ta.

2. Eelista hooajalisi tooteid

“Mine turule või toidupoodi, kus leidub ka hooajalisi tooteid ja ostagi just neid asju, mis on värsked ja käesolevale aastaajale kohased. See tagab, et su keha saab toitaineid värsketest ja tervislikest allikatest,” teab tervise ekspert Christy L. Alexon.

Lisaks toitud tõenäolisemalt ka tervislikumalt, kui eelistad hooajalisi toite, sest just sel ajal kipuvad puu- ja köögiviljad olema maitsekamad, sest neid pole pidanud kuidagi kunstlikult säilitama. Eelista sügiseti näiteks kõrvitsat või õunu, suviti aga tomateid ja rohelisi ube ning värskeid salatilisi kogu aasta vältel.

Seotud lood:

3. Külmutatud köögiviljad aitavad aega säästa

Köögiviljad, mis on valmistatud õli, kastme või soola sees, aitavad sul meeldivamalt tervislikumalt toituda. Ideaalis soovitabki Alexon süüa värskeid ja tooreid köögivilju, aga kiire elutempo juures, mis 20ndates sageli kipuv olema, ei ole see alati realistlik.

“Võid kasutada alternatiivina ka külmutatud puu- või juurvilju,” soovitab ta. “Mõned külmutatud viljad võivad olla isegi värsketest paremad, sest osad vitamiinid säilivad hästi just külmana. Konservis aga võivad kõik kasulikud toitaineid hävineda, sest nende töötlemiseks kasutatakse palju kuumust.”

4. Õpi hingama

Sertifitseeritud joogatreeneri Sheila Moore’i arvamuse kohaselt hingada sa tõenäoliselt valesti. Õppides selgeks sügavalt hingamise tehnika, tagad, et su keha saaks täpselt nii palju hapnikku, kui see vajab ja lisaks rahustab see tehnika ka su meeli.

“Sule silmad ja pane tähele, kuidas sa alates sissehingamisest kuni väljahingamiseni hingad. Õpi sisse- ja väljahingamise aega pikendama. Jälgi oma hingamist, ole kohal ja märka, kuidas välised segajad ja stressorid vaikselt kaovad,” selgitab ta.

5. Õpi toidust teisiti mõtlema

Väga lihtne on mõelda nii: on olemas mõned head toidud ja mõned halvad toidud. “Ma soovin väga, et inimesed lõpetaksid nii mõtlemise. Loomulikult on olemas mõned toidud, mida me peaksime tihemini tarbima, aga kõik ei ole tegelikult nii must-valge,” teab Alexon. “Mõtle sellest nagu valgusfoorist: roheline käib köögiviljade kohta, eriti nende, mis ei sisalda tärklist ja sa peaksid neid sööma nii palju kui soovid. Kollane käib aga toitude kohta, mis sisaldavad pisut rohkem süsivesikuid või suhkruid nagu puuviljad — need pole sulle kahjulikud, aga sa ei tohiks neid iga päev tonnide viisi süüa. Ja siis on järel veel punane tuli — suure süsivesikute sisaldusega ja rasvarikkad toidud, mida peaks väga väikestes kogustes tarbima.” Su dieet ei tohiks olla liiga karm, vaid peaksid leidma õige tasakaalu.

6. Lülita väline maailm välja

Sa oled seda kindlasti ka enne kuulnud, aga see, kui lülitad välise maailma vähemalt korra päevas kasvõi lühikeseks ajaks välja, mõjub sulle hästi. Kuid see pole alati lihtne ülesanne, sest maailm nõuab järjest enam, et oleksid kogu aeg kättesaadav. Kuid vaimse tervise ekspert Kristi Stuckwisch rõhutab taaskord, et digitaalsete puhkuste võtmine on su vaimsele tervisele väga oluline ning seda eriti juhul, kui kasutad palju sotsiaalmeediat ja kipud enda elu oma digitaalsete sõprade omadega võrdlema.

“Number üks häkk, mida ma soovitan, on vähendada võrdlemist teistega,” kinnitab ta. “Kui see tähendab, et pead vähendama aega, mida veedad sotsiaalmeedias, alusta sellest, et tänad inimesi, kui nad sulle komplimendi teevad, õpi teadlikkuse praktiseerimist, vähenda aega, mida veedad negatiivsete inimestega, mõista, et su sisemisele kriitikule meeldibki sulle su vigu ja hirme kogu aeg meelde tuletada või alusta päeva, kirjutades päevikusse, mille eest sa tänulik oled. Tee neist vähemalt ühte asja, et alustada selle parasiidi vastu võitlemist.”

7. Pea meeles, et sa oled alles teekonna keskel

Stuckwischi sõnul ongi 20ndad aeg, mil naised läbivad perioodi, mis on täidetud elumuutvate kogemustega, mille puhul sinu enesehinnang on väga haavatav. Kui soovid muutuda paremaks ja kasvada, soovitab ta vanamoodsat tehnikat ehk asendada üks halb harjumus heaga.

“Sellest ei piisa, kui sa teadvustad endale oma halbu harjumusi. Selleks, et neid muuta, vajad sa iga päev kuni 63 päeva miinimum seitset minutit, et uus tee leida,” teab ekspert. “Pane paika halb harjumus, mida muuta soovid, esita sellele väljakutse, leia asendus ja pane see paika. Pea meeles, et sa alles arened.” Jää uue rutiini juurde ka siis, kui sulle tundub, et see ei tööta, sest head asjad nõuavadki aega.

8. Ehita üles aeroobiline põhi

Südame-veresoonkonna tervise eest hoolitsemine on oluline igas vanuses, aga Maietta soovitab alustada järjepideva kardiorutiiniga juba 20ndates. “Hoia oma süda tugevana ja endorfiinide tase kõrgena, valmistades oma keha 40ndateks, 50ndateks ja 60ndateks ette,” soovitab ta, lisades, et just see aitab sul tervislikult vananeda.

Mida teha, kui sa ei leia kohe üldse motivatsiooni trennisaali minekuks? Integreeri see oma seltsielusse. “Kui jõusaali minek sulle ei sobi, tee sõpradega plaane, mille hulka kuulub ka jalutamine või aktiivne suhtlus nagu linna peal ekskursiooni tegemine. Mine rühmatrenni, võta osa gruppidele mõeldud personaaltreeneri tundidest või tee midagi muud, mis aitab sul toolilt tõusta ja nutitelefonist eemale saada.”

Allikas: Popsugar