Jäta see suitsetamine nüüd lõpuks maha! Seitse kindlalt töötavat soovitust, mille abil see on lihtne!

 (58)
Suitsetajad
SuitsetajadFoto: Vallo Kruuser

„Kui ruumi keskel oleks üks suur punane nupp, mis on võlunupp, millele vajutades võiksid sa ärgata homme hommikul sellisena, et sa polekski justkui eile suitsetaja olnud — mitte mingisugust nikotiininälga, mitte mingisugust sõltuvust, sa oleksid täiesti vaba, mitte mingisugust vajadust ega soovi sigaretti suhu panna. Kas sa vajutaksid sellele?”

Kui sa vastasid, et sa vajutaksid, siis sa ütlesid, et kui sul oleks valida, siis sa sooviksid olla mittesuitsetaja. Tegelikult pea iga suitsetaja vajutaks. Ainukesed, kes ei vajutaks on need algajad suitsetajad ja pühapäevasuitsetajad, kes ütlevad, et nad võivad iga kell ise maha jätta, kui nad tahavad. Kõik suitsetajad alustasid sellistena — tegid vaid sellepärast, et ka teised suitsetasid ning olid veendunud, et nemad sellest sõltuvusse ei jää.

Hea uudis on see, et see nupp on olemas. See on suitsetaja peas, kuid selleks, et see nupp aidata alla vajutada, on vaja kuus tundi. Millal sa tead, et sa oled nuppu vajutanud? Siis, kui suitsu suhu panemine on sinu jaoks umbes sama mõttetu tegevus kui pesupulbri söömine. Mittesuitsetaja jaoks ongi suitsetamine täpselt sama rumal ning mõttetu tegevus ja ta ei pea kasutama mingit tahtejõudu, et seda suhu mitte panna, sest ta ei näe suitsus mingisugust kasu. Selleks, et ka suitsetaja saaks lahti usust, et ta saab suitsust mingisugustki kasu, tuleb lahti saada uskumustest, mis tal sõltuvusaja jooksul pähe juurdunud on. Igal sõltlasel (olenemata sõltuvusest) tekib väärastunud nägemus ainest, millest ta sõltuvuses on. Kuid nagu ma ütlesin, kulub selle muutmiseks umbes kuus tundi.

Seotud lood:

Enamus suitsetajaid ei jõua mu seminarile, sest levinud on uskumus, et mahajätmine on tahtejõu küsimus ja peabki olema raske. See eeldab suurt tahtejõudu ja kui sa ei suuda maha jätta, siis sul ei ole järelikult tahtejõudu. Kuid, kes nutaks ja nõuaks kauem, kui talt komm ära võetaks — nõrga või tugeva tahtejõuga laps?

Probleem ei ole selles, et suitsetajal ei ole tahtejõudu, vaid selles, et suitsetajal on peas kaks soovi — ta tahab maha jätta ja ta tahab edasi suitsetada. Seni, kuni ta üritab maha jätta samal ajal, kui ta tahab edasi suitsetada, ongi väga raske ja suur enamus mahajätjaist langebki tagasi, sest nad võitlevad soovi vastu tahtejõuga, kuna nad pole lahti saanud soovist suitsu teha. Kui sa usud, et suitsetamine näiteks leevendab stressi, või aitab lõõgastuda, või keskenduda, või aitab hommiku kohvi nautida enne maha jätmist, siis miks peaksid sa enda meelt muutma peale maha jätmist? Just need hetked ongi kohad, kui tahtejõuga hoidujal on kõige raskem, sest ta usub, et suits andis sel hetkel midagi juurde.

Kuid kuna enamik suitsetajaist üritab mahajätmist iseseisvalt, annan ma mõned juhised ja selgitused juurde, kuidas maha jätta omal käel nii, et õnnestumistõenäosus oleks suurem

1.       Pane paika kindel kuupäev, mil sa maha jätad ja ära vähenda suitsetamist kuni selle päevani.

Miks? Kui sa oled suitsetanud mingi aja, siis oled sa tõenäoliselt juba üritanud mingitel perioodidel suitsetada vähem. Mis tulemus on? Sa ootad igat järgmist sigaretti palju enam. Sa vaatad ehk suisa kella, mil ometi jõuab kätte see suurepärane moment, kui sa saad oma suitsunäljast lahti. Ehk siis iga järgmine sigaret on sinu jaoks ainult väärtuslikum, mis ei ole mahajätmisele kuidagi kasuks. Seega pane paika päev ja suitseta nii nagu tavaliselt kuni selle päevani.

2.       Meelestatus. Ära loobu millestki, vaid vabane sõltuvusest ja oota seda õhinal.

Miks? Kui sa tood loobumise näol ohvri, on ainult loomulik, et sa tunned sellest puudust. Kui sa läheksid homme dieedile ja võtaksid eesmärgiks, et järgmised kolm kuud ei tohi sa süüa ampsugi oma lemmik šokolaadikooki, mis sa arvad, mida sa kolm kuud teha tahad. Mis juhtub kolme kuu pärast? Ära mõtle, et sa ei tohi enam kunagi suitsetada, vaid rõõmusta, et sa enam ei pea, sa oled vaba sõltuvusest. Lõpuks ometi on sellega ühel pool.

3.       Tunne end hästi.

Loe veel

Kui sul on sõpruskonnas suitsetajaid, siis ole valmis, et su suitsetavad sõbrad hakkavad sind tagasi meelitama — iga kord, kui nad lähevad, pakuvad nad sulle, suitsunurgas puhuvad suitsu sinu poole ja aina seletavad, kui paljust sa ilma jääd. Kui sinu sõber jätaks maha, teeksid sa sama. See on ainult inimlik, sest mitte keegi ei taha olla ainuke probleemiga. Alati on kergem, kui keegi teine on samas olukorras. Jällegi, seda teevad ka kõikide teiste sõltuvuste kaassõltlased, olgu sõltuvuseks alkohol, heroiin või liigsöömine. Selle asemel, et ennast halvasti tunda, meenuta endale, et kui suitsetaja saaks, siis ta vajutaks seda võlunuppu, ehk tegelikult tahaks ka tema olla mittesuitsetaja. Kuid kuna ta ei ole, siis püüab ta ka sind tagasi tõmmata. Ära kadesta, vaid mõista teda.

4.       Ära lange uuesti lõksu.

Ära arva kunagi, et sa saad suitsetada aeg-ajalt ühe sigareti. See ei ole võimalik. Elu jooksul on su keha loonud nikotiini vastu tolerantsuse. Kui sinu nikotiinitolerantsus on pakk päevas, siis sa ei saa teha vähem, kui pakk päevas. Tegelikult saad küll, kuni järgmise peoni, või järgmise närvilise olukorrani. Siis oled sa tagasi seal, kus sa varemgi olid, kas vaikselt vajudes või samal päeval. Ära valeta endale, ega küsi, kas ma võin selle ühe suitsu ära teha, vaid küsi endalt õige küsimus — kas ma tahan homsest jälle suitsetajaks hakata?

5.       Käitumine.

Ära muutu ümbersündinud suitsetajaks, kes järgmisest päevast kõigile loengut peab, kui rõve see suitsetamine on ja kuidas see haiseb. Sa tekitad neis lihtsalt halva tunde ja sind hakatakse vältima. Sa ei saavuta sellega midagi muud, kui muutud ise ebapopulaarseks. Tuleta endale meelde, kui väga sind ennast need moraalijüngrid häirisid, kui sa veel suitsetaja olid.

6.       Ära asenda!

Mille asemel sigaretid su ellu tulid? Mitte millegi. Sigaretid tulid ja lõid tühimiku ja järgmise paari nädala jooksul tunned sa seda tühja tunnet (algul sagedamini ning siis aina harvem ja harvem) — justkui tahaks midagi. Kalduvus on täita see toiduga, hakata näksima, mis hetkeks täidab selle „tahaks midagi” tunde, kuid umbes paariks minutiks ja siis sa tahad jälle midagi. Selliselt võtad sa kaalus juurde ja oled selle tagajärjel ehk veelgi õnnetum. Mis kõige hullem, sa isegi ei märka neid momente, kui sa midagi suhu paned. Isegi kui sa asendad pealtnäha ohutuga, nagu selleripulkade või porgandiga, tekitad sa endas tunde, et midagi on puudu, mis vajab täidet. Järgmise paari nädala jooksul pane kirja iga amps, mis sul suhu läheb ja kui sa ei näksi toidukordade vahele, ei pea sa kartma ka seda hirmsat kaalutõusu. Kui sa tunned seda tühja tunnet, ära muretse, sest sinu keha on lihtsalt puhastusprotsessis ja õpib, kuidas toime tulla ilma nikotiinita. See on tegelikult tunne, mida sa tahadki tunda, sest just sellest saadki sa õige pea lahti.

7.       Vajadusel, ära häbene abi paluda.

Kui sul on suitsetamisest loobumisega siiski raskusi, siis võid uurida meie kodulehte, kus on palju infot, millest sul võiks abi olla http://www.allencarr.ee . Suitsetamise maha jätmine võib olla oodatust palju lihtsam, kui sa teed seda õigesti. Kasuta neid juhiseid ja kui vaja võta ühendust.
Kui sa arvad, et keegi su lähedane võiks neist juhistest kasu saada, siis jaga seda temaga julgelt. Halvimal juhul on ta lihtsalt pahane, et keegi topib nina tema asjadesse... sest hoolib.