Jooga praktiseerimine võib mõjuda hästi ka seedimisele — kuidas ja miks?

 (1)
Jooga praktiseerimine võib mõjuda hästi ka seedimisele — kuidas ja miks?
Foto: Pexels

Seedimise puhul saab jooga väga tugevalt toeks olla. Selleks on äärmiselt palju tehnikaid. Isvara Joogakooli õpetaja Karolin Tsarski on neid järjepidevalt teinud, oma silmaga väga konkreetseid tulemusi kogenud. Ja mitte ainult üldist seedimise paranemist.

Karolin käis Indias ühel koolitusel, kus sai süüa ainult koolitajate pakutud toitu. Enamikul läks kõht lahti, sealhulgas Karolinil. Kõik pöördusid kohaliku arsti poole, Karolin kasutas aga joogateadmisi. Ta tegi enne igat järgmist söögikorda 5 minutit ühte joogatehnikat, mis seedimistuld tõstis ja probleeme ei olnud terve kuu vältel, mil koolitus kestis.

Täisväärtuslik toitumine ja tasakaalustatud elu tundub vahel kui paradiis, kuhu on siiski raske jõuda. Kuidas sina alustasid oma toitumisharjumuste korrastamist?

Tänaste teadmiste juures oli minu toitumine noorena väga ebateadlik. Sõin palju külmutatud tooteid, müslisid, saia, kooke, jäätist, kohukesi, konservitooteid, liha, kala jms ja väga vähe juurvilju, puuvilju, teravilju, seemneid, marju. Kui keegi näiteks rääkis, et talle šokolaad ei maitse, siis minu jaoks oli see täiesti arusaamatu jutt. Esimese suurema muudatuse toitumises tegin dr Levini teste tehes, jättes välja nisu ja piimatooted ning kombineerides toitu vastavalt juhistele. Väga palju tervislikumaks mu toitumine siiski ei muutunud, sest asendasin palju sojatoodetega ja muude võltside asendustoodetega. Edasi proovisin täiesti suhkruvaba dieeti. Sealt edasi taimetoitlust. Lõpuks jõudsin stressivaba dieedini ehk söön kõike, mida ma soovin, endale stressi tekitamata. Samas jooga praktiseerimisega on isu täiesti muutunud ja näen, kuidas muutub järjest edasi. Tasapisi kukuvad ära vanad harjumused. Täna ei teki mul enam absoluutselt isu nende asjade vastu, mida ma noorena sõin. Isu on kvaliteetse, tervisliku, täisväärtusliku ja taimse toidu järele. See aina kasvab ja isu ebatervislike toitude osas aina väheneb. Täna pooldangi sellist vaikset üleminekut aina tervislikumale toitumisele, et ennast ei peaks piirama, vaid tasapisi harjumusi muutma, et nii meel kui ka keha oleksid rahuldatud.

Seotud lood:

Kuidas on seotud omavahel jooga ja seedimine?

Jooga teadmised tervisest on väga laiaulatuslikud ning kindlasti tuleks alati läheneda individuaalselt. Aga näiteks on joogas teada — mida toetavad ka mitmed tänapäeva teadlased -, et meie füüsilist tervist hoiab korras meie eeterlik keha. Kui see on tugev, siis füüsiline keha on terve ja toimib korrektselt. Seedimine on seotud joogas manipura-tšakraga ehk energiakeskusega kõhupiirkonnas. Kui me teeme harjutusi, mis võimendavad manipura-tšakrat ehk kasvatavad seejuures meie seedimistuld, siis seedimine on korras. Nõrga manipura-tšakra korral on ka seedimine nõrk.

Jooga: seedimise kiirendaja või aeglustaja?

Jooga tasakaalustab organismi. Seega mõjub see vastavalt vajadusele. Kui kõht on kinni, paneb jooga seedimise liikuma, kui kõht lahti, siis korrastab jälle vastavalt.

Palun jaga mõni nipp, kuidas seedimist toetada.

Lihtne nipp oleks enne igat toidukorda 5 minutit kõhtu masseerida. Samal ajal hoidke tähelepanu naba all manipura-tšakral ja saatke sinna energiat.

Milline on see harjutus/joogapoos, mis mõjub seedimisele kohe eriti hästi?

Üks kõige tõhusam joogaharjutus on nauli kriya, kuid selle praktiseerimine nõuab üldiselt õpetaja juhendamist, kuna hõlmab spetsiifilist hingamist, diafragmalihasega tööd ja kõhu sirglihase liigutamist, millest me väga teadlikud ei ole. See võtab natuke aega, et nüansid selgeks saada. Nagu mainisin, sobib iseseisvalt kodus hästi enese kõhumassaaž. Aitab ka, kui teete lihtsalt vabas vormis, kuid sellega seonduva joogatehnika nimi on sahaja agnisara dhauti. Seda tehakse seistes, põlved kergelt kõverad, keha ette kallutatud nii, et kõht on lõdvestunud. Keskmised sõrmed tuleks asetada naba kõrvale ja ülejäänud sõrmed võimalikult harali. Masseerige kõigepealt enda parema käe suunas üles ja vasaku käe suunas alla. Suured ringjad liigutused, võimalikult sügavad. Proovige katta võimalikult suur osa kõhupinnast. Seejärel masseerige vastassuunas. Tähelepanu hoidke manipura-tšakral naba all. Võimalusel masseerige vähemalt 5 minutit või rohkem. Tehnikat ei ole soovitav teha naistel menstruatsiooni ajal.

Loe veel

Joogalik kickstart-nipp hommikuks, et seedimine kohe käivitada?

Mina alustan päeva klaasi veega, kuhu lisan veisinikperoksiidi. Seda just seedimise toetamiseks. Toimib väga hästi. Julgen soovitada!