Kogu tõde puuviljadest: maitsvad ja magusad, aga kas ka tervislikud?

Liialdada nendega ei maksa!
Kogu tõde puuviljadest: maitsvad ja magusad, aga kas ka tervislikud?
Foto: erakogu

Üks enimlevinud toitumissoovitusi on süüa puuvilju iga päev, samas on puuviljade suhkrusisaldus tihti üsna kõrge. Rannamõisa toitumisnõustaja Henri Ruul selgitab linnuliha terviseblogis, et suhkrul ja suhkrul on vahe ning on mõned konksud, mida puuvilju tarbides arvestada.

Tõenäoliselt oleme kõik kuulnud, et puuviljad on oma naturaalsuses ja toitainete rikkuses tervislikud. Suur osa neist ei nõua suuremat ettevalmistamist, on mugavad kaasa haarata ja sobivad kohe söömiseks.

Teisest küljest räägitakse üha enam, et puuviljade tarbimisega tasub ettevaatlik olla. Nimelt, võrreldes paljude teiste toiduainetega võib puuviljade suhkrusisaldus olla üsnagi kõrge. Mitmed teadusuuringud on kinnitanud, et liigne suhkru tarbimine on aga otseselt seotud suurema vöö ümbermõõdu ja terviseprobleemidega.

Õunahooaeg on käes — kas et peaksime õunapuuaias oma isu tagasi hoidma?

Mitte päris. Puuviljad, koogid, magustoidud pannakse süsivesikute sisalduse tõttu kõik tihtilugu ühte patta. Ei tasu aga unustada, et puuviljades leiduv suhkur on naturaalne ja seetõttu kergesti seeditav ning mis kõige tähtsam — puuviljad on rikkad mineraalainete, vitamiinide, kiudainete ja mitmete teiste toitainete poolest, mida inimese organism igapäevaselt hädasti vajab. Seetõttu mõjutavad puuviljad näiteks täiskõhutunnet või veresuhkrut teisiti kui muud kõrge suhkrusisaldusega toidud. Boonusena on uuringud näidanud, et inimesed, kes söövad puuvilju regulaarselt, kaaluvad vähem ning neil on väiksem südamehaiguste ja II tüübi diabeedi risk. Seega puuviljade tarbimine tundub enamikule meist kasulik — hoolimata sellest, kas su eesmärk on kaalu langetada või mitte.

Seotud lood:

Vähem on rohkem

Taaskord, tuginedes uuringutele, ei tarbi enamik meist siiski igapäevaselt piisavalt puuvilju. 2-3 peotäit puuvilju või marju ühes päevas tundub mõistliku, tervisliku ja üsna vähese vaevaga saavutatava eesmärgina. Samas, suurtes kogustes puuviljade tarbimine mõjutab oluliselt veresuhkru taset ning võib ajapikku hoopis mitmeid terviseprobleeme kaasa tuua, mistõttu ei maksa tervislikkusele panustades päris tervet arbuusi üksi ära süüa. Rohkem ei ole alati parem.

Puuviljadega on seotud ka erinevad mahlatooted. Kui täismahladesse ei ole lisatud suhkruid, võivad nektarid ja mahlajoogid sisaldada teatud koguses lisatud suhkrut. Seega ei ole viimased tervislikkuse seisukohast puuviljadega võrreldavad ning neid tuleb tarbida mõistlikult.

Smuutid jäävad mahlajookide ja puuviljade vahepeale. Smuutid on toitainerikkamad kui mahlad, samas on sõltuvalt koostisest nende abil võimalik lühikese ajaga tarbida liiga suur hulk puuvilju ja seeläbi ka suhkrut.

Parim ja lihtsaim viis puuvilju piisavalt tarbida on süüa peotäis-paar naturaalset puuvilja päevas.