Kõhutants aitab naisel olla iseseisev, ettevõtlik ja õnnelik

 (2)
Kõhutants aitab naisel olla iseseisev, ettevõtlik ja õnnelik
Berit Aicha Vill

Müstika Tantsustuudio juht, koreograaf ja disainer, mitmete tantsufestivalide eestvedaja Berit Aicha Vill räägib lähemalt kõhutantsu olemusest, naiselikkusest, kaalu langetamisest ja enesekindlusest, mida see tantsustiil naisele annab.

Aasta algus on lubaduste aeg, lubatakse endale, et hakkan rohkem liigutama, võtan kaalust alla. Kui paljud tulevad sellise eesmärgiga tantsutrenni?

Minu meelest on väga tore, kui tullakse kindla eesmärgiga saada kaalust alla. Enamasti tullakse siiski uudishimust või mõttega, et proovin natuke ja siis vaatan, kas see tants mulle sobib — trenni jõutakse kas sõbranna soovitusel või on kusagil mõnda kõhutantsija esinemist nähtud. Idamaine tants on niivõrd kaunis, naiselik ja salapärane ning ka tervisele kasulik.

Kindlasti on palju neid naisi, keda aitab mingi konkreetse eesmärgi püstitamine. Et midagi saavutada, tulebki visualiseerida ning unistada. Peaasi et oma eesmärgi poole püüdlemine ainult mõtteks ei jääks, tuleb ka tegutseda. Tihti aitab see, kui tulla koos õe või sõbrannaga, miks mitte hoopis ema, tütre või vanaemaga. Kõhutantsu on oodatud kõik — noortest neidudest vanemate daamideni!

Kas kõhutants aitab kaalust alla võtta?

Aitab ikka, eriti kui jälgida kõrvalt ka toitumist. Aga see ei ole kindlasti mõeldud väga kiireks kaalulangetuseks, kui just ei tee ise intensiivselt juurde, kas kodus või käies trennis rohkem kui kaks korda nädalas, mis on tavapärane. Kaks korda nädalas tantsimas käies langeb kaal aeglasemalt, kuid samas koormab tervist vähem. Tähtis on, et kõhutants soodustab kaalust alla võtmist ning samal ajal annab naisele ka uue hobi, uued teadmised, toetab rühti ja sisemisi lihaseid ning tõstab enesekindlust. Kindlasti on tegemist sotsiaalse hobiga, sest tutvutakse uute inimestega. Ma rõhutaksin just seda, et kõhutants ei ole mitte trenn, vaid tantsutund.

Seotud lood:

Muidugi me vahel ütleme ikka trenn, lihtsalt harjumusest ja kuna see on lühem ja mugavam väljend. Osad inimesed aga kardavad seda sõna, kardavad liiga suurt füüsilist koormust. Kuid kõhutantsu võib teha väga rahulikult, see võib olla aeglane, sensuaalne ning mitte väga suurt pingutust nõudev. Samas on ka tempokamaid stiile kuni ekstreemsusteni välja. Modernses ja show-kõhutantsus on pea kõik lubatud — akrobaatika, jalatõsted, floorwork, erinevate vahendite, sh tule või mõõkade kasutamine, hüpped, juuste keerutused jne. Igaüks leiab endale midagi, sõltub maitsest ja võimalustest. Ka esinemine pole kohustuslik. See on võimalus. Nagu ka võistlustel käimine. Viimasel ajal on kõhutantsu võistlused väga populaarsed. Eriti Venemaal, kus on võistlustantsu ja iluvõimlemise kultuur väga levinud, sest paljud endised tippartistid on mingil hetkel hakanud tegelema kõhutantsuga ning omakorda kõhutantsu mõjutanud.

Mis muutusi teeb kõhutants kehaga? Kui sageli peaks trennis käima, et tulemused oleksid märgatavad?

Nagu ma juba mainisin, siis kõhutants ei ole otseselt trenn, vaid ikkagi tantsutund ning iga õpetaja tund on erinev. Idamaise tantsu õpetamine on väga loominguline protsess. Tohutult sõltub, kes viib tundi läbi, mis tasemele tund parajasti on ja mis on tunni teema. Mina ise annan väga erinevaid tunde ning õpetan ka erinevaid stiile — klassikaline kõhutants (Egiptuse, Ameerika Kabaree, Golden Era, Modern ja Show fantasy), samuti ATSe, American Tribal Style ja folkloor — näiteks Egiptuse, Iraagi, Türgi mustlastants jpt.

Loe veel

Algajate tundides loomulikult õpitakse kogu aasta vältel idamaise tantsu baastehnikat, kuid sellele tuginedes õpitakse ka improviseerimist, muusika teooriat, ajalugu ning isegi kostüümide valmistamist ja meikimist. Traditsiooniline algajate tund näeb välja nii: alustame kerge soojendusega, seejärel teeme tehnikat ning kombinatsioone või õpime koreograafiast uue jupi ning lõpus on lõdvestus-venitus. Tantsutehniliselt rääkides aga toimub kehas tohutu areng, sest me ei keskendu väga palju sammukombinatsioonidele, vaid pigem tegeleme lihaste treenimisega. Kõhutantsutunnis võib naine avastada endal lihased, mille olemasolust ta enne teadlikki ei olnud. Kesk- ja edasijõudnute taseme tundides aga õpime lisaks idamaise tantsu alustele ka erinevaid folkloorseid tantse ning keerukamaid koreograafiaid. Lisaks annab kõhutantsu tundides käimine võimaluse ka esineda ning suhelda teiste idamaise tantsu huvilistega, keda on Eestis rõõmustavalt palju. Toimub väga toredaid kõhutantsijatele ja kõhutantsu huvilistele mõeldud üritusi — koolitusi, festivale, pidusid.

Üks pool on väline muutumine, aga milliseid muutusi tekitab tants inimese mõtlemises?

Tants on üks vanimaid eneseväljendusviise üldse. Samas võib olla tants ka suhtlusviis või hoopis meditatsioon — tants aitab vabaneda kompleksidest, viia mõtted eemale argimuredest. Tantsimisel on nii palju häid omadusi!

Idamaise tantsu üks olulisematest rollidest ongi see, et naine ei arene mitte ainult füüsiliselt, vaid ka vaimselt. Idamaine tants on kahtlemata üks müstilisemaid ja mitmekülgsemaid tantse maailmas. Ma ei saa üldistades öelda, et kõhutantsijad on nüüd sellised või sellised, sest inimesed on ju erinevad, aga ma usun, et selle tantsuga tegelemine paneb mõtlema, uurima, avastama ning annab elujõudu, energiat ning kindlasti muudab naised naiselikumaks — tugevamaks ja eneseteadlikumaks.

Enda vaimne arendamine on samuti enda liigutamine. Kuidas leida tasakaalu mõttetöö ja füüsilise liigutamise vahel?

Täpselt — kõhutants ei ole ju ainult trennis käimine ja liigutuste õppimine. Idamaine tants annab nii palju võimalusi ise õppida juurde muusika, ajaloo ja kultuuri kohta. Samuti on võimalik end väljendada improviseerides — tantsides või koreograafiaid luues. Paljudest tublidest harrastajatest on saanud professionaalid, kas rahvusvaheliselt tunnustatud artist või koreograaf-koolitaja. Tean ka mitmeid andekaid naisi, kes on idamaise tantsuga tegeledes hakanud hoopis tantsukostüüme õmblema või teinud oma tantsuehete firma. Samuti on neid, kes on läinud õppima kas araabia kultuuri või keelt, hakanud reisima, keelt õppima jne. Tants ei piirdu ainult füüsilise liigutamisega.

Tuletan tihti oma õpilastele meelde, kui õnnelikud nad on, et neil on tänapäeva maailmas, eriti Eestis, see võimalus käia trennis, tantsimas, esinemas, õppida ja tegeleda neid huvitava hobiga. Väga paljudel seda kahjuks ei ole. Juba see fakt ainuüksi loeb. Ja me tahame toetada naisi — sest kõhutants on levinud üle maailma ning aina rohkem naisi saavad läbi selle õnnelikumaks. Kõhutants on omamoodi naisliikumine, sest see samuti võitleb naiste õiguste eest — olla iseseisev, olla ettevõtja, olla artist, tunda end hästi oma kehas ja olla vaba! Teeme ka koostööd erinevate MTÜ-dega, kellele tants võib olla üks teraapia või taastusravi viise.

Kui suur roll on tantsutreeningus muusikal?

Muusikal on tantsus ülisuur roll. Nii nagu on tohutult erinevaid kõhutantsustiile, on ka erinevat muusikat, mida me kasutame. Näiteks klassikalises kõhutantsus kasutame klassikalist araabia muusikat alates 30ndatest kuni tänapäeva modernse muusikani välja. Samuti huvitume erinevate araabia riikide folkloorist ja seal on ju muusika pärit vastavast piirkonnast. Õpime seeläbi tundma erinevaid araabia dialekte, muusikainstrumente ning isegi erinevaid helistikke ning rütme. Ma korraldan Eestis ka ise selleteemalisi koolitusi, kus siia tulevad õpetama oma ala spetsialistid ning käin ka ise õpetamas välisriikides. Samas kui modernses tribal fusion kõhutantsus, mida samuti Müstikas ja veel üksikutes stuudiotes üle Eesti on võimalik õppida, kasutatakse modernset, pigem Läänelikku muusikat. Näiteks võib edukalt tantsida tribal fusionit Rihanna või Rammsteini saatel.

Kuna ma ise olen hingelt pigem rokitšikk ja kuulan raskemat muusikat, siis ei ole harv juhus, kui olen esitanud kõhutantsu metali või roki saatel. Näiteks olen tantsinud või teinud koreograafiaid selliste artistide ja ansamblite loomingule nagu Metallica, Apocalyptica, Kate Bush, Sisters of Mercy, Dead Can Dance, Orphaned Land, aga ka Vivaldi “Talv” ja Roxanne on olnud nii populaarsed, et neid on eraldi tellitud. Samuti oleme esinenud koos kohalike artistide ja ansamblitega nagu näiteks Svjata Vatra, Must Missa, Thrashless jt.

See, et kõhutants on ainult araabia tants, on iganenud arusaam. Pigem kasutame me väljendit “idamaine tants“ — kui soovime rõhutada, et tegeleme klassikalise raqs sharqiga (Egiptuse kõhutants), kas siis Egiptuse või Türgi või Liibanoni stiilis. Samas on viimastel aastakümnetel maailmas populaarseimad kogukonnad ja stiiliikoonid pärit hoopis Ukrainast, Argentiinast, Venemaalt, USA-st. Ning võib öelda, et tänapäeval on experimental-tribal fusion, modern ning American Tribal Style bellydance sama populaarne kui klassikaline Egiptuse kõhutants.

Milliseid uusaastalubadusi sa ise oled andnud ja annad tänavu?

Mul on tulemas paar väga põnevat tantsuprojekti ja ma väga tahaksin, et need õnnestuksid ja pakuksid rõõmu nii tegijatele kui vaatajatele! Soovin südamest, et uus aasta tooks meile palju esinemisi ja me saaksime Eestis veel laiemalt tutvustada kõhutantsu võimalusi, eriti modernsemaid stiile, ja tutvustada avalikkusele neid imelisi naisi, kes tantsivad seda müstilist tantsu! Kuna ma ise olen nende projektide peamine eestvedaja, siis ma väga loodan, et kõik õnnestub! Samas tahaksin leida oma treeneritöö, esinemiste, reisimiste ja projektide kõrvalt ka piisavalt aega oma perele. Nemad on kõige tähtsamad!