Miks ma kogu aeg väsinud olen? Seitse võimalikku süüdlast

 (23)
Miks ma kogu aeg väsinud olen? Seitse võimalikku süüdlast
Foto: Ilmar Saabas

KAALUABI: Tunned end kogu aeg väsinuna, kuid ei saa aru, milles on probleem? On selleks stress, vitamiinipuudus, depressioon, unehäired või veel midagi? Või on põhjuseks kilpnääre?

Siit sulle 7 tavalisemat põhjust ning nippe nendest vabanemiseks:

Unepuudus

Kui magada liiga vähe tunde ööpäevas, on inimene muidugi väsinud. Enamik meist vajab 6-8 unetundi öösel. Väsimus võib olla põhjustatud ka halvast unest. Stress, norskamine ning uneapnoe halvendavad ka une kvaliteeti.

Sagedasemateks sümptomiteks: Väsimus, halb reaktsioonikiirus, peavalu, keskendumisraskused, mälu halvenemine, kaalutõus.

Abi: Kasuta päevavalgust nii palju kui võimalik, liigu, toitu korralikult ja mitmekesiselt ning vähenda oma stressifaktoreid. Internetist leiab ka erinevaid uinumise treenimise programme. Kui midagi muud ei aita, siis unerohud ning unehäirete uurimine spetsialisti poolt. 

Rauapuudus/kehvveresus

Hemoglobiini moodustamiseks vajavad punased verelibled, mis transpordivad hapnikku kopsudest kehasse, rauda. Tavaliselt omastab keha seda toidust, kuid kui sööd liiga vähe rauda sisaldavaid toitaineid, tekib kehas raua puudus.  Iga neljas fertiilses eas naine kannatab rauapuuduse käes ning 7-8 protsendil on rauapuuduse tõttu kehvveresus, ilma et nad seda teaksid. Sagedamini esineb seda menstruatsiooni ajal, raseduse korral, taimetoitlastel ning suure koormusega treenijatel.

Seotud lood:

Sagedasemateks sümptomiteks: Väsimus, keskendumisraskused, elutud juuksed, südamekloppimine, hingamisraskused, peapööritus, isutus, peavalu.

Abi: Tee arsti juures vereproov, paludes mõõta oma hemoglobiini taset. Väsimustunnuste korral palun kontrollida ka keha rauasisalduse andmeid.  Söö mitmekesist toitu, kindlasti täisteratooteid, maksa, maksapasteeti, verikäkki, veiseliha, metsloomaliha, kala, spinatit, brüsselikapsast, kaerahelbeid, kuivatatud aprikoose, päevalilleseemneid ja mandleid, sest need sisaldavad palju rauda.  C-vitamiinirikkad aedviljad, mahl, puuviljad ja marjad suurendavad raua omandamist, hapukapsas kahekordistab seda, kuid toiduga tarbitav tee ja kohvi raskendavad omastamist.

Aastaaegade depressioon

Kui päevavalguse muutumisest tekib depressioon, kannatad SAD ehk seasonal affective disorderi all. Selle põhjuseks on arvatavasti aju enda toodetava unerohu melatoniini tootmise suurenemine. Tegemist võib olla päritud tundlikusega, kuid ka elustiil ning vähene värskes õhus viibimine mõjutab seda.

Sagedasemateks sümptomiteks:
meeleolulangus, ärrituvus, ekstreemne väsimus, kaalutõus, magusaisu, suur unevajadus isegi kui oled palju maganud.

Abi: Kevadväsimust on võimalik leevendada pideva väljas viibimisega, ilma päikeseprillideta ning regulaare liikumisega värskes õhus. Ka valgusteraapia ning kognitiivne käitumisteraapia võivad aidata.

B12 vitamiini puudus

Vitamiini B12 on vaja punaste vereliblede tootmiseks. Kui süüa vähe või üldse mitte liha, süüa ühekülgselt, menstruatsioon on tugeva verejooksuga või kannatad mõne soolehaiguse käes, on puudus eriti sagedane

Sümptomid: Väsimus, tundlikusjäired jalgades, südamepekslemine, depressioon, tasakaaluhäired, ärrituvus, mäluprobleemid. B12 vitamiinipuudust näitab vereproov.

Abi: Mitmekesine toitumine ning lahja liha tarbimine, söö piimatooteid, muna, juustu ja kala.

Krooniline väsimus

Mõnede ekspertide arvates on tegemist füüsilise haigusega, teiste arvates on väsimusel psühholoogilised põhjused. Viimased uuringud on näidanud, et haiguse põhjuseks võivad olla immuunsussüsteemi häired, mille põhjuseks on viirus. Võib tabada kõiki.

Sümptomid: Tunned ära pika haiglasliku väsimuse järgi, halvenenud lühimälu, kurguvalu, tundlikud lümfisõlmed, liigestevalu, lihasvalu, peavalu.

Abi: Massaaž, akupunktuur, puhkus, mediteerimine.

Diabeet

Diabeet tekib keha insuliinihäire korral, kui suhkrutase muutub liiga kõrgeks ning keha ei suuda insuliini toota või omastada. Riskialas on ülekaalulised ning vähese liikuvusega inimesed.

Sümptomid: Peamisteks tunnusteks on nälg, janu, väsimus, sage urineerimine, kaalulangus ilma toitumist jälgimata. Arsti juures on võimalik teha veresuhkru taluvustest.

Abi: Oluline on õige toitumine ja liikumine. Väldi suhkrut, mahlasid, saiakesi, alkoholi, karastusjooke ning söö regulaarselt.

Kilpnäärmehäired

Kilpnäärmehäired tekivad tavaliselt hormonaalsete kõikumiste korral, raseduse, klimakteeriumi või stressi korral.
Sümptomid: Tunned ära väsimuse, peavalu, keskendumisraskuste, piimhape lihastes, meeleolumuutused, meeleolulangus, madal kehatemperatuur, kõhukinnisus, ekseem, juuste väljalangemine, kurguvalu, südamekloppimine, kaalutõus. Kilpnäärmehäired esinevad sagedamini naistel kui meestel.

Abi: Abi saab arsti kirjutatud kilpnäärmehormoonist.

Allikas: mabra.com