Milline on meie tegelik D-vitamiini vajadus?

 (20)
Milline on meie tegelik D-vitamiini vajadus?
Foto: Scanpix

KAALUABI: Uuringutest selgus, et D-vitamiin on tervise jaoks olulisem kui seni oli arvatud. Seepärast annavad Põhjamaade toitumisnõustajad uued soovitatavad kogused. Isegi kui praegu löövad D-vitamiini müüginumbrid rekordeid, peaks seda veelgi rohkem tarbima. Täiskasvanud peaksid Põhjamaade teadlaste tehtud uuringutel põhinevad toitumissoovituste järgi tarbima päevas 10 mikrogrammi D-vitamiini, see on kogus, mida varem soovitati lastele, rasedatele ja vanematele inimestele. Eakate soovitatavat kogust suurendati 20 mikrogrammini päevas.

Sügisel ja talvel ei ole Põhjamaade päikesest suurt abi. D-vitamiini saamiseks päikesest peaks sõitma Küprosest lõuna poole, kus päike paistab kõrgemalt kui 45 kraadi üle horisondi ning saadab maale UVB-kiiri, mis käivitavad D-vitamiini tootmise kehas.

Uuringud on näitanud, et praegu saab keskmine täiskasvanud põhjamaalane toidust 7 mikrogrammi D-vitamiini päevas. D-vitamiini puuduse all kannatavad just noored. D-vitamiini ületarbimist ei ole seni täheldatud. Liigne D-vitamiini tarbimine pika aja vältel põhjustab liigse kaltsiumikoguse veres, mis põhjustab kaltsiumi ladestumist neerudes ning neerupuudlikkust.

D-vitamiini saab organism päikesevalgusest, rasvasest kalast, munast ja lihast. Uute toitumissoovituste järgi peaksime sööma ka rohkem täisteratooteid, köögivilja, puuvilja ja marju, mis annaksid organismile rohkem vitamiine, mineraale, antioksüdante ja kiudaineid, kuid annavad kogusega võrreldes vähem energiat. See aitab kergemini ka inimestel tervislikku kehakaalu hoida ning vähendab diabeedi ning südame-veresoonkonna haiguste riske.

Seotud lood:

Soovitav on süüa rohkem kala, et keha saaks kasulikke rasvhappeid, D-vitamiini, joodi ja seleeni. Vähendama peaks aga soola ja suhkru tarbimist. Ehk vähem karastusjooke, maiustusi, jäätist, snäkke ja kooke.

Uutes toitumissoovitustes toonitatakse rasva ja süsivesikute valikut, mitte niivõrd kogust. Oluline on tervislik valik nagu rapsi- ja oliivõli, pehmed toidurasvad ning täisteratooted.
Soovitused põhinevad Põhjamaade sadade teadlaste poolt tehtud uuringutel. Viimane toitumissoovituste muutmine toimus 2004. aastal. Soovitused saavad Põhjamaade toitumissoovituste aluseks.

Allikas: TT.se