Mis põhjustab kõhukinnisust? Kümme põhjust, miks sa ei suuda kakada

 (7)
Mis põhjustab kõhukinnisust? Kümme põhjust, miks sa ei suuda kakada
Foto: Michael Jasmund/Unsplash

See on oluline teema, mille puhul pole vajadust kikivarvukil hiilida: kõhukinnisus on vastik ja ebameeldiv. Õnneks pole sa aga ainus, kes seda probleemi on kogenud.

Kõhukinnisuse puhul on su väljaheide kõva ja klompis, tekitab valu ja liigub vaevaliselt ning sa pole juba rohkem kui kolm päeva saanud kakada. Jah, tervisele pole oluline, et sa käiksid seda tegemas iga päev, aga tegelikult võib ikka väga ebamugav olla, kui sa seda ei tee.

Selleks, et mitte kannatada, pead sa teadma, mis kõhukinnisuse taga üldse peitub. Siin on mõned tavapärasemad põhjused.

1. Viibid puhkusel

Reisile suundudes on viimane asi, millele mõelda soovid, see, kuidas su seedimine sellele reageerib. Paraku aga kipuvad puhkuse ajal inimesed sööma asju, mida nad muidu ei söö ja see võib ka su kõhtu mõjutada.

Sellele on kiire lahendus: proovi süüa nii normaalselt kui vähegi võimalik. Kui sööd näiteks igal hommikul kindlaid hommikuhelbeid, võta need reisile kaasa. Igav? Jah, on küll, aga see on parem, kui kogu reisi ajal kannatada.

2. Sa pole ammu trenni teinud

Võib juhtuda, et kui oled pikalt väga rutiinselt trenni teinud ja järsku lõpetad, on selle tagajärjeks kõhukinnisus. Kui muudad viise, millega su keha juba harjunud on, mõjutad sa sellega kogu süsteemi.

3. Oled väga stressis

Seotud lood:

Stress või unetus (või mõlemad korraga) võivad mõjutada ka su seedimist.

4. Tarbid valuvaigisteid

Kui käisid äsja operatsioonil või tarbid pikka aega valuvaigisteid, võib ka see olla kõhukinnisuse põhjuseks. Mõne üksiku ibuprofeni võtmine ei tohiks midagi mõjutada, aga kui pead pikemat aega neid rohtusid tarbima, räägi oma arstiga, kuidas samal ajal ka kõht korras hoida.

5. Sa ei joo piisavalt vett

Piisav veejoomine võib aidata kõhukinnisust leevendada ja see on eriti oluline, kui sööd kiudaineterikast toitu. Kohv ja teised kofeiini sisaldavad joogid ei loe, sest need viivad veelgi rohkem vedelikku su kehast välja. Sama kehtib ka alkoholi puhul.

6. Su kilpnääre on korrast ära

Kui eelmainitud põhjused sinu puhul ei kehti, võiksid lasta arstidel oma kilpnääret kontrollida. Kilpnääre toodab hormoone, mis reguleerivad organismi ainevahetust ja ilma nende hormoonideta su seedimine aeglustub ja selle tagajärjeks ongi kõhukinnisus.

7. Sa oled rase

Mõned naised kannatavad kõhukinnisuse all ainult raseduse alguses, aga teised kõik üheksa kuud. Kui see juhtub just konkreetseid toite tarbides, tasuks neist raseduse ajal loobuda.

8. Sul on mõni krooniline konditsioon

Kui kõhukinnisus püsib ja sellega kaasneb ka valutunne, pöördu kohe arsti poole. Võimalik, et sul on mõni seedehäire nagu näiteks soole ärritussündroom, mis on seotud jämesoole talitlushäirega, põhjustades nii kõhulahtisust kui ka -kinnisust.

9. Sa ei käi vetsus

Kui tunned, et pead vetsu minema, siis ära hoia häda kinni, vaid mine kohe. Tegelikult on väga hea, kui käid hädal iga päev umbkaudu samal ajal.

10. Sul on toitumishäire

Kui su toitumine on häiritud, võib see ka tähendada, et sa ei söö piisavalt kiudaineterikkaid toite või ei tarbi piisavalt vedelikku ja see võib muidugi mõjutada ka su seedimist.

Kuidas kõhukinnisusest vabaneda?

Sageli on lahendus väga lihtne: söö tervislikult, joo palju vett ja tarbi vähemalt 25 grammi kiudaineid päevas. Kui kõhukinnisus on kestnud juba mõnda aega, loobu apteekides müüdavatest ravimitest ja pöördu arsti poole, et teha kindlaks, mis on selle põhjuseks.

Allikas: Women’s Health