Suur õpetus: millal vitamiine süüa, et neist organismile tegelikult kasu oleks?

 (1)
Maasika hinnad keskturul 2014
Foto: Martin Dremljuga

Igaüks meist on ilmselt mingil ajahetkel tarvitanud vitamiine-mineraale. Vitamiinidest, nende toimest ning vajalikkusest oleme rääkinud varasemalt päris palju. Vähem oleme rääkinud aga vitamiinide ja mineraalide võtmise ajastamisest ning sellest, millega neid koos võtta nii, et efekt oleks maksimaalne.

HOMMIKUL

Raud

Rauapuudus võib tekitada kurnatust ja halvendada sinu immuunsüsteemi kaitsevõimet. Parim on raua preparaate võtta hommikul tühja kõhuga. Väldi samaaegset tee ja kohvi tarvitamist, sest kofeiin ja tanniin võivad mõjutada raua imendumist. Kaltsium on põhiline raua imendumise takistaja, seepärast ära võta neid koos.

Vitamiin C

C vitamiin on tugev antioksüdant, tugevdab immuunsüsteemi ning mõjutab energiataset. C vitamiin püsib vereringes vaid mõned tunnid, seepärast tasub ettenähtud kogus C vitamiini päeva peale ära jagada.

Vitamiin B

B vitamiin kiirendab ainevahetust ja aitab muuta toidu energiaks. Võta B vitamiini alati koos hommikusöögiga. Läbi selles muutud energilisemaks.

Vitamiin E

E vitamiinid aitavad võidelda kahjulike vabade radikaalidega, lisaks kaitsevad nad ka sinu südant. Kuna E vitamiin on rasvlahustuv vitamiin, siis võta teda alati koos rasva sisaldavate toiduainetega.

Seotud lood:

HOMMIKUL/ENNELÕUNAL

Tsink

Tsink aitab parandada sinu immuunsüsteemi ning panustab viljakusse. Parim on seda võtta pärastlõunal ja kindlasti koos toiduga, sest tsink võib tekitada tühja kõhu peale võttes iiveldust. Väldi võtmist koos kaltsiumi ja rauaga.

Koeensüüm Q10

Koeensüüm Q10 osaleb energia tootmises. Õlibaasil Q10 soovitame võtta koos rasvu sisaldava toiduga. Uneprobleemide vältimiseks võta hommikul või pärastlõunal.

Jodiin

Aitab toetada sinu kognitiivseid funktsioone ning panustab naha seisukorda. Keha pole võimeline jodiini salvestama, seetõttu tuleb jodiini pidevalt juurde tarvitada. Mõned uuringud on leidnud, et jodiin suurendab energiataset. Võta jodiini keskpäeval.

PÄRASTLÕUNA

Vitamiin D

D vitamiin panustab luustikku, hammastesse ja lihastesse. Lisaks aitab kaasa kaltsiumi imendumisse. Parim on D vitamiini võtta koos rasva sisaldavate toiduainetega. Mõned uuringud on leidnud, et D vitamiin võib häirida und, seepärast võta seda pärastlõunal. D vitamiini suudab keha ise sünteesida siis, kui oled päikese käes. Seepärast talvel ja pimedal ajal on D vitamiini vaegus pigem reegel kui erand.

Vitamiin K

K vitamiin aitab haavadel paraneda. Panustab ka luude korrashoidu. K vitamiini võib tegelikult võtta kellaajast sõltumatult, ent imendumine paraneb, kui võtta seda koos vitamiin D-ga, kaltsiumi ja C vitamiiniga. Imendumist parandab ka võtmine koos rasvu sisaldavate toiduainetega.

Kalaõli

Kalaõli sisaldab Omega 3 rasvhappeid, mida inimene peab saama toidu või toidulisanditega. Vajalik aju normaalseks funktsioneerimiseks, normaalseks kasvuks ja arenguks. Vajalikud ka silma ja südame tervise seisukohalt. Et parandada imendumist, parim võtta koos toiduga.

ÕHTU

Kaltsium

Suurem osa kaltsiumist paikneb inimese luudes ja hammastes. Panustab ka lihaste töösse. Üldine soovitus on tarvitada kaltsiumit õhtuti.

Magneesium

Magneesiumi seostatakse tugevate luude ja hammastega. Lisaks rahustab lihaseid ja närvisüsteemi. On leitud, et magneesiub parandab und, seepärast on just õhtu parim aeg selle võtmiseks.

Probiootikumid

Probiootikumid toetavad normaalset mikrofloorat sinu kõhus. Parim on neid võtta tühja kõhuga 30-60 minutit enne söögikordi.

Allikas: Kaalustalla.ee