Vähesest valgusest tekkinud D-vitamiini puudus kimbutab, aga tablette võtta ei taha: mida teha?

 (30)
Tervislikud eluviis
Tervislikud eluviisidFoto: Karli Saul

Me kõik oleme tundnud, kui palju energiat ja elujõudu annab meile päike. Eestimaa suvi on teadagi üürike ning kahtlemata ei ole see piisav aeg, et meie organism saaks selle lühikese aja jooksul kõike vajalikku kogu pikaks talveks. Päevituskeskuse d Päike spetsialistid jagavad näpunäiteid, kuidas ilma vitamiinipurgi ostmiseta talve läbi siiski terve püsida.

Päikesest või solaariumist tuleneval UV-valgusel on üks väga tähtis omadus — see annab meie kehale hädavajaliku D-vitamiini koguse, mille üks tähtsamaid funktsioone on kaltsiumi imendumise soodustamine. Tartu ülikooli sisekliiniku korraldatud uuringu kohaselt on talvekuudel 73% elanikel D-vitamiini vähesus, 8% kannatab D-vitamiini puuduse käes ja kõigest 3% elanikel on veres piisav D-vitamiini sisaldus. Sama uuringu kohaselt on isegi suvekuudel optimaalne D-vitamiini tase vaid 12% Eesti elanikel.

Mida teha, et terve olla? Piisab, kui viibida avatud kehaga päikese käes 15-20 minutit päevas. Loodusliku päikesevalguse puudumisel saab sama tulemuse, kui käia nädalas ühe korra päevitussalongis. Mõõdukas päevitamine ei anna mitte ainult kaunist jumet vaid hoiab tervena meie keha.

Kõige enam kahjustatakse oma nahka äkilise intensiivse päikesevõtuga näiteks soojamaareisidel, kui meie nahk saab šoki ja tihtipeale tekib nahapõletus. Selleks oleks mõistlik enne soojamaareisi teha kuur päevitussalongis. Kõige nahasõbralikum on päevitada mõõdukalt ja pigem aasta läbi. Kahe päevituse vahe peab alati olema vähemalt 72 tundi, sest esimesel päeval alles pigment moodustub ning pigmendi tekkimiseks on vaja aega. Liigtarbimine ei ole kasulik mitte üheski eluvaldkonnas, seega on väga oluline järgida päevitussalongi teenindaja nõuandeid, kus arvestatakse inimese nahatüüpi. Välitingimustes pidada samuti piiri päikesenautlemisega ja vältida täielikult võimalikku nahapõletust.