Vitamiinid toiduainetest!

 (9)
Vitamiinid

Peaaegu kõik toiduained sisaldavad mingeid vitamiine, mida kõiki vajab organism elutegevuseks ning tervise alalhoidmiseks. Vitamiinid funktsioneerivad põhiliselt ensüümide koostises. Ensüümid on enamuse organimis asset leidvate biokeemiliste protsesside (kasvamine, ainevahetus, rakkude taastootmine, seedimine) olulisteks teguriteks. Koosnevad nad valgulisest osast ja koensüümist. Viimane ongi tihtipeale kas vitamin, sisaldab vitamiini või on molekul, mis on toodetud vitamiinist. Kuna vitamiinid tegutsevad n.ö. raku tasemel, võib ühe või mitme vitamiini puudus esile kutsuda erinevaid haigusnähte. Üks levinuim väärarusaam on, et vitamiinid võivad asendada toitu. Tegelikult aga vitamiinid ilma toiduta ei omastu. Vitamiinidel on oluline osa rasva ning süsivesikute muutmisel energiaks, samuti luu- ning lihaskoe moodustumisel. Pajud igapäevastest vaegustest (nt. peavalud, lihasenõrkus, pööritus jms. ) on põhjustatud eelkõige vitamiinide, mineraalainete või mikroelementide puudusest inimorganismis.

Vaeguse sümptomid Vitamiinid, mineraalained
Peavalu Niatsiin
Südame/hingamishädad Kaalium
Raseduse katkemine E-vitamiin
Unetus B6 vitamiin, niatsiin
Ärrituvus B6 vitamiin
Liigeste valulikkus C-vitamiin, kaltsium
Nõrk vastupanu nakkustele A-ja C-vitamiin
Lihasekrambid B6 vitamiin
Pööritus Naatrium
Närvihäired B1, B2, E-vitamiin, magneesium
Kanapimedus A-vitamiin
Lööbed, villid B6 vitamiin, vask
Naha- ja juustehädad B1, B2, B3, B12 vitamiin, jood
Meeste steriilsus E-vitamiin
Kilpnäärme suurenemine Jood
Hammaste lagunemine C- ja D-vitamiin, kaltsium
Värinad Magneesium
Kasvajad B1 vitamiin
Kehv nägemine B2 vitamiin
Kaalukaotus Fosfor
Aneemia B12 vitamiin, raud
Halb söögiisu B12 vitamiin, naatrium
Hingamisteede haigused A-vitamiin
Nohu A-vitamiin
Kõõm F-vitamii
Depressioon B1 vitamiin
Energiavaegus Vask, jood, raud
Väsimus B12 vitamiin, biotiin
Juuste ja hammaste äratulemine Kloor
A-vitamiin takistab ühtlasi ka enneaegsete kortsude teket. Selle puudusel võivad ummistuda nahapoorid.
B-vitamiinidel on suur osa naha sileduse ja värskuse säilitamisel.

D-vitamiin tugevdab luustikku ja hambaid.
E-vitamiin aeglustab antioksüdandina rakkude vananemist.
K-vitamiini puudus võib olla põhjuseks, kui tekivad kergesti naha-alused verevalumid või kui haavad paranevad aeglaselt.
Tsinki on tunnustatud nahahaigusi raviva ainena.
Raud takistab naha kuivamist ja vere küllaldane rauasisaldus toob puna põskedele.
Räni puhul on täheldatud selle võimet pidurdada nahaseisundi halvenemist.

Ülaltoodud tabel ei ole mõeldud asendama arsti poolt määratud ravi. Pigem on see selleks, et koos alljärgnevaga aidata valida teie toidulauale just need toiduained, millest organismil puudus käes.

Seega kui olete jõudnud otsusele, mis elemendid paistavad teie igapäevatoidust puuduvat, tekib kohe küsimus, kust neid leida? C-vitamiini kohta teab igaüks, et neid saab apelsinidest. Paljud ei tea aga et C-vitamiini sisaldavad ka melonid ja tomatid. Järgnev tabel aitab leida erinevate elementide allikaid, kuid olgu öeldud, et jutt on naturaalsetest, mitte külmetatud või valmistoitudest. Ja naturaasetena on kõik aiend k.a vitamiinid organimisle kergemini omastatavamad kui kunstlikult kokkukuhjatud kujul nagu multivitamiinides.

A-vitamiin Rohelised aedviljad, maks, neerud, piim, koor, juust
B1 vitamiin Rohelised aedviljad, piim, munad, liha, maks, pärm, nisuidud
B2 vitamiin Rohelised aedviljad, maapähklid, piim, munad, liha, linnuliha, pärm, nisuidud
B3 vitamiin Tume riis, kliid, maks, pärm, munad, täisteraviljasaadused
B6 vitamiin Piim, munarebu, kala, pärm, nisuidud, melon, kapsas
B12 vitamiin Munad, maks, pärm, spinat, salat.
C-vitamiin Tsitrusviljad, melon, tomatid, toores aedvili, marjad.
D-vitamiin Piim, või, kala, munad, rohelised aedviljad.
E-vitamiin Rohelised aedviljad, munarebu, piim
F-vitamiin Sojauba, maisiõli
K-vitamiin Rohelised lehtaedviljad, sojaoad, maks, taimeõli.
Biotiin Aedvili, pähklid, maks, neerud
Koliin Munarebu, kuivpärm, maks, neerud
Fooliumhape Rohelised lehtaedviljad, õllepärm, maks
Fosfor Munad, kala, linnuliha, liha, täisteravili, pähklid
Jood Taimsed ja loomsed mereannnid.
Kaalium Rohelised lehtaedviljad, apelsinid, täisteravili, kartulikoored
Kaltsium Piim, piimasaadused, kondijahu
Magneesium Rohelised aedviljad, õunad, mandlid, mais, sojaoad
Raud Rohelised lehtaedviljad, maks, kuivata- tud aprikoosid, kreeka pähklid
Tsink Õllepärm, nisukliid, nisuidud
Vask Rohelised lehtaedviljad, maks, täis- teravili

Varem Vitamiinide poolt ja vastu

Kasulikke nõuandeid leiad ka Päikese ja maa energia: mahlad