14 asja, mida teada, enne kui käe energiajoogi järele sirutad!

 (13)
14 asja, mida teada, enne kui käe energiajoogi järele sirutad!
Foto: Andres Putting

Mõtle, enne kui energiajoogiga janu kustutama hakkad! Siin on mõningad asjad, mida võiks teada iga inimene, kel mõttes seda jooki pruukida.

  • Kuigi energiajooke reklaamitakse kui lisaenergia andjaid, siis tegelikult ei sisalda nad energiat rohkem kui tavaline karastusjook. Energiajookides leiduvad ained vaid „piitsutavad” organismi ning seeläbi tegelikult kurnavad seda. Organismi energiavajaduse rahuldab mitmekesine toitumine ning värskuse, parema kontsentreerumis- ja õppimisvõime tagab korralik puhkamine ja öine uni.
  • Energiajookides sisaldub palju suhkrut, mille liigne tarvitamine võib kaasa aidata ülekaalu tekkele ning kahjustada hambaid. Kui tarbida päevas 400 ml energiajooki, ei tohiks sellel päeval süüa enam mitte midagi muud maiustuste grupist (st suhkur, mesi, moos, kommid, šokolaad, küpsised, koogid, jäätis, karastus- ja mahlajoogid jne).
  • Energiajookides sisaldub palju kofeiini, mille liigne tarvitamine võib põhjustada tervisehäireid ja halba enesetunnet (südame rütmihäired, hüpertensioon, ärevus, unetus jne). Kui tarbida päevas 500 ml energiajooki, mis sisaldab keskmiselt 160 mg kofeiini, siis tuleb teadlikult piirata teiste kofeiini sisaldavate jookide või toiduainete tarbimist, et mitte ületada eakohaseid soovituslikke päevaseid kofeiinikoguseid.
  • Energiajookidesse lisatud B-grupi vitamiine saab piisavalt, kui tarbida mitmekesist ning soovitustele vastavat toitu.
  • Rasedad, imetavad emad, südameprobleemide (sh kõrge vererõhk) ja unehäiretega ning kofeiinile tundlikud inimesed peaksid vähendama/vältima energiajookide joomist.
  • Kofeiini sisaldavate toodete pakenditelt tuleks lugeda nende kofeiinisisaldust ning jälgida päevas saadavat kofeiinikogust. Kuni 40-kilogrammiste laste puhul võiks saadav päevane kofeiinikogus olla maksimaalselt 2,5 mg kehamassi kilogrammi kohta ning raskematele lastele ja noorukitele maksimaalselt 100 mg kofeiini päevas, seda kõikidest allikatest kokku (energia- ja koolajoogid, kohv, tee, šokolaad, teised kofeiini sisaldavad tooted).
  • Energiajooke ei tohiks kindlasti tarvitada mõne tunni jooksul enne või pärast füüsilist koormust või selle ajal. Energiajooke ei tohi segamini ajada spordijookidega.
  • Õppimis- ja kontsentreerumisvõimet parandab kofeiinist paremini normaalne ja mitmekesine toitumine ning piisav uni.
  • Parim janukustutaja on vesi.
  • Energiajooki ei tohiks juua tühja kõhuga.
  • Ärge tarvitage energiajooke koos alkoholiga. Olge teadlik energiajookide maskeerivast efektist alkoholi liigtarvitamisele, võimalikule kaasnevale riskikäitumisele ja dehüdratsiooni suurenemisele ning alkoholi kui depressandi ja energiajoogi kui stimulandi vastuolulistest signaalidest kesknärvisüsteemile.
  • Nähtude puhul, mida võib seostada kofeiini ületarbimisega, pöörduge perearsti poole ning teavitage perearsti joodud energiajookide kogusest.
  • Kui töö tõttu või muul põhjusel (nt eksamiperiood) on vaja öösel üleval olla või tunnete väsimust autosõidul, närige parem paar kohviuba energiajookide või kofeiinitablettide asemel. Kõige paremini aitab korralik toit ja piisav puhkus.
  • Kui tunnete, et olete energiajoogist (kofeiinist) sõltuvuses, kuid soovite sellest vabaneda, tuleks konsulteerida perearstiga.