Mängu „sünnilugu“

Minu esimene poeg oli juba alates sünnist väga kehva sööja ning elas pigem „õhust ja armastusest“. Ta võttis väga raskesti oma menüüsse uusi toite, pelgas uusi maitseid ning puu-ja köögivilju. Siit-sealt kuulsin ka teistelt tuttavatelt nende kehvalt söövatest lastest ning sain aru, et see ei ole mureks mitte ainult meie peres. Kuna ka 5-aastaselt ei olnud poja söömismured lahenenud, otsustasin hakata tema toidulaua valikute suurendamisele lähenema loovalt ning motiveerivalt — tänaseks sööb laps meelsasti erinevaid köögi- ja puuvilju, marju ning neist valmistatud toite. Koos poes käies on just tema see, kes suundub esimesena värske kraami leti äärde ning valib, millest täna süüa teha võiks.

Nähes oma poja edusamme otsustasin luua tervislikku ja tasakaalustatud toitumist õpetava mängu ning hakkasin moodustama meeskonda, kes valdaks olulisi toitumisalaseid teadmisi ning kes oleks sama hasartselt laste tervisest huvitatud nagu mina.

Mängu rahastamisest

Esialgu üritasin mängule rahastust saada Euroopa Liidult, kuid ükskõik kuhu ma ka ei pöördunud (Tervise Arengu Instituut, Eesti Kultuurikapital, EAS, Sotsiaalministeerium, KÜSK, HEAK jne), sain alati ühe vastuse — EL ei toeta lastele suunatud tegevusi! Sellele vaatamata jätkasin mängu kallal töötamist ning lõpuks saingi selle valmis.

Mängust

Mäng koosneb kahest eraldi mängulisest osast: 1) punktide kogumine nädalatabelis ja 2) punktide kogumine koondtabelis.

1) Punktide kogumine nädalatabelis — puu- ja köögiviljad on jagatud värvuse alusel 5 värvi kaartidele. Iga päev peab laps oma tabelireast maha kriipsutama sel päeval söödud minimaalselt 3 värvi ning vee-, valkude-, teravilja- ja õlikaardid. Kui laps on kõik nimetatu päeva jooksul ära tarbinud, saab ta ühe punkti. Boonuspunkte on võimalik teenida teatud asju süües või tegevusi tehes (nt proovib laps uut maitset või aitab valida söögi tegemiseks toiduaineid või osaleb toiduvalmistamises vms). Boonuspunkte saab arvestada kas lisaboonuspunktidena või hoopis päeva eest, mil punkte täis ei saadud.

2) Punktide kogumine koondtabelis — mängus olevasse koondtabelisse saab laps märkida kõik esimest korda proovitud viljad. See innustab lapsi uusi maitseid katsetama. Siingi võib lapsi panna punkte koguma. Kui laps on mõne toiduaine vastu tundlik (allergia, toidutalumatus vms), siis see toiduaine ei konkureeri koondtabeli ega ka teiste pereliikmete arvestuses. Kes mekib rohkem uusi maitseid, on võitja. Kui üks laps on kogunud enim võite, saab ta endale taseme järgi nimetuse.

Tänaseks on Küllikese projekt läbinud Hooandja eelvooru ning projekt on avalik. Hoogu saab anda siin: http://www.hooandja.ee/projekt/vikerkaar-minu-kohus