EESTLASE TOIDULAUD LUUBI ALL | DJ Andres Puusepp sööb seda, mis parasjagu kätte saab: bensiinijaamades müüdav toit pole päris see, mida iga päev sööma peaks


Power Hit Radio saatejuht ja DJ Andres Puusepa sööb kiire elutempo tõttu sageli seda, mille parasjagu kätte saab. Ta otsustas osaleda Tervise Arengu Instituudi (TAI) tervisliku toitumise kampaanias ja kirjutas nädala jooksul üles iga oma suutäie. Tema toidupäevikut analüüsis ja võrdles soovitatava toidupüramiidiga TAI toitumisuuringute projektijuht ja riikliku kutsetunnistusega toitumisnõustaja Kristin Salupuu.

Andres, kuidas Sa iseloomustaksid oma igapäevast toitumist?

Toitun igapäevaselt suhteliselt erinevalt. Söön seda, mida saan ja kuidas jõuan. Ma tean väga hästi, et valmistoit poest ja bensiinijaamades müüdav toit pole päris see, mida iga päev sööma peaks. Minu toitumine ei ole kindlasti parim ja olen teadlik, et seda saab kindlasti palju parandada.

Kuivõrd järgid tasakaalustatud toitumise põhimõtteid?

Ma tean teoreetiliselt, mis on tervislik toitumine, kuid paraku reaalsus on see, et igapäevaselt tervisliku toitumist ma ei järgi. Tihtipeale olen mõelnud, et nüüd hakkan toituma tervislikult, kuid kiire elutempo tõttu ununeb vahel mõni toidukord ära ja hiljem avastan, et kõht on väga tühi, siis söön, mida kätte saan. Üritan süüa toidu kõrvale salatit või lihtsalt värsket kurki või tomatit.

Kas toidupäevikut pidada oli kerge või raske?

Väga raske ei olnud. Tuleb oma toidud lihtsalt üles pildistada ja igal õhtul kindlasti päevikusse kirja panna. Tagantjärele toitumise kirja panemine ei ole väga hea mõte, sest kipun unustama ja on vaja palju ühe korraga kirja panna. Kuna söön tihtipeale kodust väljas, siis oli nende toitude koguste hindamine kõige keerulisem.

Seotud lood:

Milliseid üllatusi ise enda kohta avastasid — kas Su toitumine erineb sellest, mis arvasid, et kuidas toitud?

Enda toitumist jälgides ja päevikusse kirja pannes avastasin ma üllatuseks, et mu toitumine minu enda jaoks ei olegi nii hull kui ma arvasin. Millegipärast arvasin ma, et mu toitumine on palju hullem kuigi, annan endale aru, et seda saab oluliselt parandama. Mille taha on see siiani jäänud ei oska öelda, on see laiskus või midagi muud, ei tea!

Kas ja mida Sa oma toitumises muudad nüüd, kui oled oma analüüsi kätte saanud?

Loe veel

Kui sain oma analüüsi kätte, siis tegin oma toitumises väikeseid korrektuure. Üritan liha süüa veidi vähem ja kala veidi rohkem. Samuti vähendasin muna tarbimist, mida ka soovitati! Püüan ka rohkem puuvilju tarbida.

Riikliku kutsetunnistusega toitumisnõustaja Kristin Salupuu: Andres peaks vähendama liha, muna ja majoneesi tarbimist
Andres saab toidust enam-vähem parajas koguses energiat ehk 2500 kcal – tema hinnanguline päevane energiasoovitus sõltuvalt kehalisest aktiivsusest on ligikaudu 2300-2500 kcal. Samas puudus energia jaotumisel toidukordadele kindel korrapära. Mõnel päeval oli energia jaotunud põhitoidukordadele, kuid esines ka päevi, mil söödi kolmele põhitoidukorrale lisaks toekas oode. Hea on see, et toidukordade vahel ei esinenud laiaulatuslikku näksimist ja üldjuhul tarbiski Andres toidukordade vahel vaid magustamata kohvi. Siiski andis ühel päeval õhtu jooksul tarbitud jookidest (peamiselt alkoholist) tulenev energia ligi pool päevasest energiasaamisest.

Rasvadel on menüüs liiga suur osakaal, vähendada tuleks liha, eriti lihatoodete, aga ka muna ja majoneesi tarbimist. Samas jääb Andresel puudu süsivesikutest, mis võiksid anda vähemalt 50% energiast. Süsivesikute parimad allikad on teraviljatooted, eriti täisteratooted, puu- ja köögiviljad ning marjad.

Väheks jäi ka kiudainete saamine – keskmiselt ainult umbes 14 g päeva kohta. Minimaalne soovitus on meestel vähemalt 35 grammi päevas. Kiudainete saamise suurendamiseks tasuks eelistada kõrge kiudainesisaldusega täisteratooteid, tarbida ka täisteraputrusid, pudrule või jogurtile/keefirile võiks lisada ka kliisid ja seemneid, valge riis asendada täisterariisi või tatraga. Ka puu- ja köögiviljad ning marjad on head kiudainete allikad. Kiudaineid on ennekõike vaja seedimisele kaasa aitamiseks ning normaalse mikrobioota hoidmiseks oma soolestikus.

Andrese kolesterooli saamine oli keskmiselt 792 mg. Päevane soovitus pikaajaliseks saamiseks on kuni 300 mg päeva kohta. Kõige rohkem on toidukolesterooli munakollases, rupskites, rasvastes liha- ja piimatoodetes, aga ka näiteks majoneesis. 
 
Andres jõi nädala jooksul kaks korda alkoholi kokku 24 alkoholiühikut. Ühel päeval tarbitud alkoholikogus ületas viiekordselt päevast ohutut kogust, milleks loetakse täiskasvanud meestel neli alkoholiühikut. Samuti tuleks jälgida, et nädalasse jääks kolm alkoholivaba päeva. Alkoholi ühikute kohta saab lisa uurida siit. 

Seitse päeva ei anna kindlasti täielikku pilti kogu toitumisest, kuid mingid järeldused saab teha juba ka sellise perioodi analüüsist.
Peamised soovitused Andresele on järgmised:

  1. Suurendada täisteratoodete, puu- ja köögiviljade ning marjade söömist – see aitab kaasa süsivesikute (sh kiudainete) ning paljude vitamiinide-mineraalainete piisavale saamisele
  2. Süüa kala ning pähkleid-seemneid, vähendada liha ja lihatoodete tarbimist – saab rohkem vitamiini D ja teisi vitamiine ning mineraalaineid, väheneb küllastunud rasvhapete ning suureneb küllastumata rasvhapete osakaal
  3. Vähendada muna, majoneesi ja rasvaste lihatoodete tarbimist – see aitab kaasa kolesterooli ja küllastunud rasvhapete saamise vähenemisele.

Analüüs on teostatud toitumisprogrammiga NutriData ning võrdluseks kasutatud riiklikke toitumis- ja toidusoovitusi. Toitainete vajadusest ja allikatest saab lugeda täpsemalt toitumine.ee lehelt. Arvesse ei ole võetud toidulisanditest saadud vitamiine-mineraalaineid.