Gaas põhja ehk kuidas süüa nii, et energiat ka oleks


Gaas põhja ehk kuidas süüa nii, et energiat ka oleks
Photo by Calvin Hanson on Unsplash

Paljud loomad lähevad talveperioodiks üldse magama ära ja väga paljud linnud lendavad siit minema. Aga mis inimene tegema peaks, et kevadeni vastu pidada? Jagan sulle nippe, kuidas süüa nii, et saaksid olla aastaringselt energiline. See polegi nii raske kui arvata võiks, kirjutab toitumisnõustaja Teele Teder FreshGo blogis.

Õiged süsivesikud menüüsse

Kõige kiirem energia tuleb süsivesikusest. See on määratud meile kütuseks. Ligi pool päeva jooksul söödavast toidust võiks olla süsivesikud ja mitte igasugused vaid just aeglaselt imenduvad ehk täisteratooted, köögi-, puu- ja kaunviljad.

Hommikul peab sööma

Enne tangi, siis sõida- see ütlus ei kehti ainult autode osas. Hea oleks kui teeksid hommikusöögist päeva kõige suurema toidukorra. Kui sa ei jaksa palju putru süüa, siis võta kõrvale veel näiteks üks võileib ja mõni puuvili. Toekas hommikusöök mitte ainult ei anna hästi energiat vaid aitab ära hoida ka erinevaid isusid päeva teises pooles. Neid inimesi, kellele hommikusöök tõesti ei sobi, on väga vähe.

Kaaliumipuudus

Enamus vitamiinide ja mineraalainete puuduseid väljendub meie kehas väsimusena. Sügisel, talvel on sellest põhjustatud väsimus eriti kerge tekkima, sest menüüs jääb värsket kraami järjest vähemaks. Sellel ei tohiks aga lasta juhtuda. Söö iga päev palju köögivilju ja kaks puuvilja (võivad olla ka külmutatud). Just need annavad meile vajalikku kaaliumi, mida on energiliseks eluks väga vaja. Kuigi banaani peetakse väga heaks kaaliumiallikaks, siis tasub teada, et avokaados sisaldub seda veelgi rohkem.

Seotud lood:

Kaaliumi ja naatriumi omavaheline suhe

Kaaliumirikkad toiduained (ehk köögi- ja puuviljad) on olulised ka seetõttu, et peame hoolitsema kaaliumi ja naatriumi omavahelise tasakaalu pärast.

Toit muutub aasta aastalt järjest soolasemaks, mis omakorda ajab sassi naatriumi ja kaaliumi omavahelise suhte, mis ideaalis peaks meie organismis olema 1:5 kaaliumi kasuks. USAs näitavad uuringud, et keskmise inimese naatriumi kaaliumi suhe on hoopis 1:2 naatriumi kasuks. Selline olukord tekitab tugevat energiapuudust.

Rauapuudus

Tihti on väsimuse põhjuseks rauapuudus, eriti naistel, sest menstruatsiooniga kaotame igakuiselt sellest olulise osa. Kui rauapuudus peaks ka sind kibutama, siis lisa julgelt oma köögiviljadele peoga idusid juurde, sest nendes sisalduv C-vitamiin aitab taimedes oleval raual kolm korda paremini imenduda. Võid idud asendada ka klaasi apelsinimahlaga või sidruniveega. Loomulikult on ka punane liha heaks rauaallikas.

C- vitamiini puudus

Ka C-vitamiini puudus on kerge tekkima, sest tegemist on õhku haituva vitamiinga ja sellepärast peab selle tarbimisele teadlikult rõhku panema. Õhku haihtuv selles mõttes, et kui me lõikame apelsini lahti, siis sealt hakkab C-vitamiin kaduma, samamoodi keetes või kuumutades. C-vitamiin aitab meil olla energiline ja vitaalne. Selleks tuleks samuti süüa rohkelt köögivilju.

D-vitamiini puudus

See on üks olulisemaid vitamiine väsimuse seisukohalt. Kindlasti soovitan seda toidulisandina juurde võtta, eriti talveperioodil. Enne võiks ka igaks juhuks selle taseme veres ära määrata, sest võib juhtuda, et päevastest normkogusest ei piisa ning vaja on teha kangem d-vitamiinikuur.

Ütle EI

Viska oma igapäevasest menüüst välja kõikvõimalikud rafineeritud tooted (rafineeritud õlid, nn valge suhkur ja nisujahu). Need mõjutavad liialt su veresuhkrut ja selline olukord tekitab organismis väsimustunnet, lisaks ei saa sa sellistest toiduainetest eluks vajalikke aineid. Selle asemel lülita menüüsse kiudaineterohked toiduained- täisteratooted, köögi-, puu- ja kaunviljad ja pähklid. Need aitavad su veresuhkrut taltsudada, kiirendavad seedimist ning ei lase sul üle süüa.

Tundub keeruline? Selle jutu võib ka kokku võtta ühe soovitusega — toitu mitmekesiselt. Enamus inimesi tarbib nädala jooksul keskmiselt 20 toiduainet ja neid samu nädalast nädalasse. See ei ole kindlasti tervislik ja tekitab erinevate ainete puudust, mis väljendub väsimusena. Avasta uusi asju, sest nii saad suure tõenäosusega rohkem erinevaid kasulikke aineid.