Sa oled see, mida sa sööd! Nende idamaiste tavade ja nippide abil on sul võimalik hoida toitudes tervislikku joont


Sa oled see, mida sa sööd! Nende idamaiste tavade ja nippide abil on sul võimalik hoida toitudes tervislikku joont
Foto: Edgar Castrejon/Unsplash

Paast on kõikides kloostrites kesksel kohal. See annab meile võimaluse tahkest toidust loobuda, et soolestikku terven­dada, verd puhastada ja suurema selgusega elu üle mõelda. Seedeelundkonna töökoormust vähendades anname sellele võimaluse puhastuda.

Paastudes juhime osa energiat, mida tavaliselt kasutame toidu lõhustamiseks, soolestiku sisepinna parandamisele. Anname immuunsüsteemile puhkust, vähen­dades takistusi, millega see peab võitlema; laseme mao- ja kõhunäärmerakkudel uueneda, katkestades vajaduse pidevalt seedeensüüme toota. Õigesti paastudes joome teed või muid vedelikke, mis aktiveerivad sisikonda, nii et paastumine soo­dustab ka mürkidest vabanemist.

See pole kasulik mitte ainult tervisele ja üldisele heaolule, vaid teeb ka elu lihtsamaks. Pideva toiduvoolu puudumisel hakkame rohkem mõtlema. Paast paneb mõtlema sellele, mida me sööme, ja sellest puudust tundma. Pikem näljatunne teeb meid teadlikumaks oma kehast ja selle vajadustest.
Paastudes toimub teinegi oluline asi: ketoosinimelise prot­sessi käigus hakkab organism ladestunud rasva lõhustama. See on väga tõhus viis varustada aju energiaga ning see eriline mõtteselgus, mida inimesed paastu ajal kogevad, ongi ilmselt sellega seotud. Meie esivanemad mõistsid seda ja leidsid, et suudavad paastu ajal hoopis sügavamale meditatsiooni las­kuda. Mõelge: Jeesus, Mooses, Buddha, Muhammad, Gandhi ja paljud teised rääkisid müstilistest kogemustest just paastu­mise ajal. See on läbiproovitud vaimne traditsioon, mis on aja­proovile vastu pidanud ühel lihtsal põhjusel: see toimib.

Seotud lood:

Paastumine aitab veidi aega maha võtta, kulutada ühe päeva elu üle mõtlemiseks ja asjade jagamiseks mõtestatud tükikesteks. See võimaldab meil tegelikkust märgata, mitte takerduda mürasse, mis on meid elu, looduse, armastuse ja tõe juurest kõrvale juhtinud. Oluline on eraldada endale üks päev hoo mahavõtmiseks ja isikliku vaimse praktikaga tegele­miseks. Ära paastu tavalisel tööpäeval, kui tähtajad on turjal ja kuulid ümber vihisevad. Nii ei tule asjast midagi välja. Tee sellest rituaal ja tegutse aeglaselt. Mina annan paastupäevadel tavaliselt ka vaikimisvande. Hoian hingamist korras ja tõmban energiat sisse.

George Bernard Shaw on öelnud: „Iga loll võib paastuda, aga ainult tark oskab paastust välja tulla.“ See on peamine, mida märkan, kui tänapäeva inimesed soovivad vanade tava­dega katsetada ja sellega endale palju kahju teevad. Kui otsus­tad ühe päeva veepaastu pidada, tuleb tavalise toidu juurde tagasi pöörduda aeglaselt, alustades puljongist, millele järgneb püreesupp, aurutatud köögivili ja alles siis, järgmisel päeval, tahke toit. Oluline on sujuvalt vaimsel tasandil toidu juurde naasta — luua tõeline sügav side toiduga, millega paastust väl­jud. Võimas viis looduse ja mõtestatud eluga kontakti saami­seks on tänada oma eluenergia eest, mille sa lased tagasi alli­kasse, kust see tuli. Rumal on see osa tegemata jätta — kui seda õigesti ei tee, võid samahästi paastumata jätta.

IDAMAISED TAVAD

  • Pista näpp mulda


Soolestik on meie olemise juur, sealt imenduvad toitained. Just seal suhtleme kõikvõimalike ümbritsevate eluvormidega ja ühendume jõuliselt emakese loodusega. Miski ei too meid loodusele lähemale kui osalemine omaenda toidu kasvatamise protsessis. Pole vahet, kas sul on taimelava-aknalaud köögis või mitu aakrit maad tagaaias — see, kui kasvatad osa oma toi­dust ise ning õpid seeläbi toiduga ühinema, on äärmiselt tänu­väärne ja teraapiline protsess. Võid hankida enamiku köögivil­jadest kohalikelt talupidajatelt või käia igal nädalal taluturul, aga kui lisad sinna juurde midagi, mille oled ise kasvatanud, siis on see suurepärane viis elutsüklit vaadelda ja sellest osa saada. Loomulikult kasuta mahemeetodeid ja võta vihmaussid abiks. Kui oled kord algust teinud, siis näed, kui imeline tunne on enda kasvatatud toitu süüa. Olen näinud, kuidas lap­sed vabanevad vastumeelsusest toidu suhtes, kui on loonud suhte mõne taimega, mis annab saaki, mida koristada. See on sügav, mõtestatud ja oluline. Sa võtad siis aja maha, et süüa seda, mida ise oled kasvatanud, ja mõtled hoolikamalt, kuidas seda valmistada. Mahepinnase ja hea kultiveerimisega kaasas käivad kasulikud bakterid rikastavad toitaineid ja see, mida sa oma orgaaniliste jääkidega teed, muudab su suhtumist prü­gisse üldiselt.

See on kohustuslik kõikidele, kes tahavad tõsiselt oma suhet toiduga tagasi saada. Pealegi, kui loll peab loom olema, et unus­tada, kuidas jääda ellu keskkonnas, kus ta välja kujunes? Kui juhtub midagi kohutavat, kas sa oskad siis oma pere toitmiseks ise süüa kasvatada? Juhiseid koduseks aiapidamiseks leiad nii internetist kui ka paljudest raamatutest.

  • Auruta köögivilju

Enne rääkisime, kuidas toiduvalmistamine aitab toitaineid eraldada ja hõlbustab seedimist. See on terveks saamise ja jää­mise juures oluline aspekt. Muuda toidu lõhustamine organis­mile kergeks ja ta tasub sulle rohkema energiaga. Köögivilja aurutamine teeb toitained lihtsalt kättesaadavaks ja lisaks pole neid vaja siis ka nii palju närida.

Aurutatud köögiviljas on palju vett ja kiudaineid, mis regu­leerivad veresuhkru ja kortisooli kõikumist. Need täidavad kõhtu, kuid ei tee paksuks. Põhisöögiks võiks olla köögivili, enamasti kergelt aurutatud, supina või toorelt — just nii, nagu sulle sobib.

  • Riis

Ilma riisi nimetamata ei saa munga dieedist rääkida. Paljudes kloostrites on põhitoiduks lihtsad riisiroad köögiviljadega. Riis on paljudes maailma paikades peamine põllukultuur ja selle allergiarisk on palju väiksem kui teistel teraviljadel, näiteks nisul. Hiinas ongi riis qi sümbol. Riis annab energiat. Maailmas, kus ellu jäämine tähendas palju tööd, andis riis vastu­pidamiseks vajaliku süsivesikute baasi. Tänapäeva maailmas tarbime sageli rohkem kaloreid kui vaja, nii et kui tahad alla võtta, võib riisi söömine olla problemaatiline. Lisaks karde­takse ühe enam, et teatud riisikultuuridel on kõrge arseenisisaldus: veendu, et ostad puhtast allikast pärit riisi. Piirdu ühe portsuga õhtusöögi ajal (ühel kuni kolmel õhtul nädalas) koos köögivilja või lahja lihaga (kui sööd liha) ja kõik on korras. Ära söö liha lihtsalt koos riisiga, sest see ei anna piisavalt kiudained ja niiskust, et toit hõlpsasti seedeelundid läbiks. Selline kombi­natsioon võib tekitada gaase ja ajada röhitsema, mis on kindel märk, et organism pole sellise toiduga rahul. Kui tahad endiselt kaalus alla võtta, jäta riis toidust välja, kuni ainevahetus on taas kiirenenud. Siis võid kasutada riisi peamise teraviljana koos kinoa ja amarantiga. Olemuselt on teraviljad kiired energia­allikad, hoides meid elus tsivilisatsiooni vältel. Samas tekitab teravili mõnel inimesel põletikku, nii et proovi ja vaata, kuidas need sulle mõjuvad, ning tarbi kõike tasakaalustatult.

  • Teadlik söömine

Muuda söömine taas rituaaliks — sellest saab võimalus luua kontakt aja, hingamise, toidu, inimeste ja eluga. Vaata kalend­risse ja leia toidukordade jaoks rohkem aega. Mina märgin söögiajad kalendrisse, nii on mul selle jaoks aeg planeeritud. Kui sa lõunat ei planeeri, siis kugistad muude tegemiste vahel lihtsalt midagi alla, mis lööb meele ja mõtted segamini. Varem kavandasidki inimesed selgemalt oma elu, mis hõlmas aiatööd, toiduvalmistamist, söömist, koristamist ja meeldivat suhtle­mist.

Toiduainetööstuse peale surutud kiirtoidukultuur ajas meid kodust välja ning sundis oma kehast ja meelest kauge­nema. Mine nende juurde tagasi. Muuda toit uuesti pühaks ja tee sellest rõõmuallikas.
Hea toidu ja maitsvate söökide nautimine aitab kehal toitu seedida ja omastada. See, kui õpid elus kõige eest tänulik olema, mängib suurt rolli teadvuse vabastamisel eraldatuse pettekuju­telmast ja toit on suurepärane asi, millega alustada. Me kõik siiski sööme päeva jooksul mõned korrad ja teeme seda järje­pidevalt — see on suurepärane võimalus rituaalide loomiseks. Alusta asjaga, mis käib nagunii igapäevase elu juurde, ja lihtsalt lisa sellele mõni elumuutev nipp. Kutsu sõbrad kokku, sööge, naerge koos ja nautige koosveedetud aega. Lugupidamine ei tähenda seda, et peaksid olema igav või liiga tõsine. Pole vaja imelikuks muutuda ja kaaslastes kohmetust tekitada, vaid pii­sab, kui öelda midagi sellist: „Tänan selle maitsva toidu eest, mida saab nautida koos toredate sõpradega.“

Saa aru, et kõik, mida sa endale suhu pistad, muutub lähe­mate päevade ja nädalate jooksul sinuks. Sa oled sõna otseses mõttes see, mida sööd. Selle mõistmine aitab sul loobuda eba­tervislikust toidust ja lisaks luua tõelise suhte toidu, sõprade ja perega, võimaldades näha selgemini elutsüklit, mille osaks me kõik oleme.

  • Õige paastumine

Paastumine ilma sügava mõtiskeluta on riskantne ettevõtmine. Rumal on püüda päeva tavalise kiirusega mööda saata, samal ajal endale toitu keelates. Esivanemad paastusid, kuid veetsid paastuaja palvetades ja mediteerides. Tänapäeval ei saa seda sõna-sõnalt võtta. Kui kavatsed terve päeva paastuda ja ainult vett juua, siis planeeri selleks päevaks, et kirjutad midagi, lõõ­gastud, mõtled elu üle järele vms.

Kui jälgid üldiselt paleotoitumist ja ootad vahepealse paas­tuaja lõpus kannatamatult, et võiksid esimese toidukorra kal­lale asuda, siis mõtle pigem järele, kui suurt pingutust toidust loobumine sinult nõuab. Oluline on, et neerupealised oleksid küllalt terved, et veresuhkru taseme langusega hakkama saada. Noored terved inimesed tulevad sellega toime, aga olen koha­nud küllalt 45aastaseid, kes tulevad vastuvõtule suurte prob­leemidega, kuna üritasid teha midagi, mis ei olnud nende orga­nismile sobiv.

Hea variant paastumiseks on päikesetõusust päikesetõu­suni, sest tuleks varuda ohtralt aega vaikseks mõtiskeluks. Vee­paast on suurepärane stabiilse veresuhkru korral. Kui sellega on probleeme, toimivad teised retseptid paremini.

NÜÜDISAEGSED NIPID

  • Küllastustunne

Selleks et võitlusest kehakaaluga võitjana välja tulla, tuleb õppida söögiisu vähendama ja siin tulevad abiks kiudained, vesi ja tervislikud rasvad. Suhkur on kurja juur: igasuguse suhkru (ka lihtsüsivesikute) juurde, mida sööme, peavad kuu­luma kiudained ja head rasvad, näiteks avokaado või kookosõli, mis tagavad aeglasema imendumise ja insuliini vallandu­mise. Lisaks on kasulik õppida nälja korral eelistama valku ja rasva, et suhkrusõltuvusest vabaneda ja hakata puhtamat kütust põletama.

Funktsionaalne meditsiin õpetab patsientidele, et iga keha­kaalu kilogrammi kohta tuleb tarbida üks gramm valku päevas. Seega, kui kaalud 160 naela, mis teeb laias laastus 73 kilo, siis peaksid sööma päevas 75 grammi valku. Minu kogemus ütleb, et enamik inimesi ei tarbi seda kogust, mis on organismi toimi­mise lähtealuseks. Kui teed jõutrenni või oled haige, siis vajad rohkem valku. Kui sööd kolm korda päevas, peaks iga toidu­kord sisaldama 25 grammi valku (selle näite puhul; sina arvesta oma kaalu kohta). Enamik inimesi ei söö juba hommikusöögiks piisavalt valku ega ole õhtuks vajalikku kogust täis saanud, mis omakorda tekitab organismis stressi. Kui hommikusöök pii­savalt valku ei sisalda, tekib nälg päeva jooksul varem ja siis haaramegi süsivesikute järele. Lihtne lahendus on kasutada head valgupulbrit ja hoolitseda selle eest, et saaksid hommikusöögist kätte ühe kolmandiku päevasest valguvajadusest. Kesk­mise ahelaga triglütseriidide (MCT) manustamine on samuti hea moodus käivitada ajus leptiini tootmine, mis tekitab kül­lastustunnet. MCT-õli on müügil: minule meeldib see, mida müüakse leheküljel bulletproofexec.com. Lõunaks söö lahjat kalkuniliha aurutatud brokoli ja kookosõliga. Õhtusöögiks aurutatud köögivilja paprika, pruuni riisi ja kalaga. Selleks et hästi süüa ja suhkrulõksust pääseda, on palju võimalusi. Tähtis on süüa palju köögivilja, natuke lahjat liha (kui soovid liha süüa), kaunvilju ja palju monoküllastunud rasvhappeid (MUFA). Puuviljas sisalduv fruktoos teeb paksuks ja organism ei töötle seda eriti hästi. Ülekaalulised peaksid teravilja tarbimist piirama, kuid sportlased võivad neid kiire kütusena kasutada. Materjalides on antud monoküllastunud rasvhapete nimekiri.

  • Seedeensüümid

Kui organismil on probleeme toidu lõhustamisega, tulevad appi seedeensüümid. Tee kindlaks, millised toiduained sulle raskusi valmistavad, ja tarvita vastavate ensüümide kombinat­siooni. Tärklised lõhustuvad teisiti kui valgud. Kui liha seedi­mine on raske, võib põhjuseks olla hüdrokloriidhappe vähe­sus. Sellisel juhul on abiks hea funktsionaalmeditsiini arst, kes aitab sul seedimise kiiresti taaskäivitada.

  • Kortisool

Kaalukaotusele tuleb läheneda terviklikult, toitumise muut­mine üksi ei aita. Loe esimene ja neljas peatükk uuesti üle ja veendu, et kõik une- ja stressiprobleemid oleksid lahendatud. Tänapäeva meditsiin lahterdab asju liiga palju. Tulevikus lähe­netakse terviseprobleemidele hoopis terviklikumalt, kusjuu­res võtmesõnaks on elustiil. Oluline on mõista, kuidas asjad on omavahel seotud — nii õpid meisterlikult selgeks elamise kunsti.

Katkend Pedram Shojai raamatust "Idamaised tarkused Lääne inimesele", kuhu on koondatud idamaised tarkused ning ohtralt praktilisi nõuandeid ja lihtsaid harjutusi, mis õpetavad olema hetkes, keskenduma olulisele ja viivad suurema rahuloluni, ilma et peaksid kõigest loobuma. Raamatu põhimõtetest kinni pidades muutud tervemaks ja saad energiat juurde, et suunata see oma unistuste elluviimiseks.