Siin on põhjuseid, miks peaks iga inimene jätkuvalt piima jooma

 (14)
Kas piimal ja piimal on vahe?
Siin on põhjuseid, miks peaks iga inimene jätkuvalt piima jooma
Foto: Shutterstock

Piima kasulikkusest on räägitud palju, kuid kordame üle, mida piim sisaldab ning miks on see kasulik. Näiteks sisaldab piim olulisi valke, mitmeid mineraalaineid, vitamiine, lipiide, laktoosi ja veel palju muudki.

  • Kõrge bioväärtusega piimavalkudes on kõik inimorganismi jaoks vajalikud aminohapped. Näiteks luude arenguks ja tugevuseks vajalik fosfori allikas kaseiin mis annab ka piimale omase valge värvuse. Piimavalkudel on ka oluline roll meie organismi kaitsevõime kujunemisel, seda just inimese kasvueas.
  • Lipiidid ehk piimarasvad moodustavad meie organismi jaoks väga olulise energiaallika (eriti kasvava organismi jaoks) mis tänu madalale sulamistemperatuurile meile kergesti omastatav. Piimarasvad annavad ka olulise panuse nii südamelihaste tööks kui ka nakkuste ja põletike pidurdamiseks.
  • Piimas on veel mitmeid mineraalaineid, kuid ennekõike on piim väga hea kaltsiumiallikas, mida saab kõige rohkem vedelatest piimatoodetest (piim, keefir, pett). Nõrgalt magusa maitsega piimasuhkur ehk laktoos soodustabki just kaltsiumi omastamist ja üldse organismi seedimist. Lisaks kaltsiumile on piimas ka kaaliumit, fosforit ja magneesiumit mis kindlustavad erinevate toitainete imendumist, normaliseerivad luutihedust, tugevdavad hambaid ja aitavad hoida vererõhku kontrolli all.
  • Piim sisaldab ka enamus vesi- ja rasvlahustavaid vitamiine. Näiteks A-, D-, E ja B- vitamiini. Hea on ka teada, et suvise piima vitamiinisisaldus on üldjuhul kõrgem kui talvel valmistatud piimal.
  • Lisaks on piimas ka kasulik piimahappebaktereid mis suunavad ja parandavad meie organismi tervisliku seisundit.


Kas piimal ja piimal on vahe?

Kui on tegemist naturaalse pastöriseeritud maapiimaga, võib selle rasvaprotsent olla vahemikus 4,0-4,4%. Kõige enimlevinud poepiima rasvaprotsent on 2,5%.

Maailmas on tehtud mitemeid uuringuid, et välja selgitada erinevus mahe- ja tavafarmides toodetud piima vahel:

  • Mahepiim on puhas. Piima juues võid olla 100% kindel, et see ei sisalda antibiootikumide, GMO, kasvuhormoonide ja taimekaitsemürkide jääke.
  • Mahepiimas on rohkem oomega3 rasvhappeid ja linoolhapet (Srednicka-Tober et al. (2016)).
  • Mahepiimas on rohkem E vitamiiini, rauda ja madalam oomega6/ooomega3 suhe. (Srednicka-Tober et al. (2016)).
  • Mahepiima tarbinud emade imikutel esineb vähem nahahaigusi ja allergiaid (Kummeling et.al.,2008 ja Rist et.al.,2007).
  • Mahepiima tarbides toetad looduslähedast ja liigiomast põllumajandust ning aitad kaasa kliimamuutuste vastu võitlemisele.