Toitumine ja teadlikkus ehk miks sa peaksid söömisele ja toidu valmistamisele märksa rohkem tähelepanu pöörama kui seni

 (12)
Toitumine ja teadlikkus ehk miks sa peaksid söömisele ja toidu valmistamisele märksa rohkem tähelepanu pöörama kui seni
Foto: Ilmar Saabas

Tervisliku ja rõõmuküllase keha ning elu tagamisel on tähtsaim teadlikkus. Kui oled endast teadlik ja elad olevikus, siis märkad oma keha vajadusi ja sõnumeid ning arvestad neid. Nii säilib tervis ja elurõõm. Kui puudub teadlikkus, võivad kiires elutempos ja igapäevastes toimetustes päevad mööduda nii, et järele jääb ainult kurnatus ja rahulolematus. Seejärel otsime energia saamiseks abi suhkrult, kasutame enda turgutamiseks kohvi ning pöördume lõõgastumiseks alkoholi poole. Need on aga lühiajalised lahendused, mis löövad tasakaalust välja nii keha kui ka vaimu ning pikas perspektiivis röövivad mineraalaineid ja vitamiine ning loovad pinnase haiguste tekkele.

Järgneb teadlikust käsitleb peatükk minu uuest raamatust Looduslik toit. Ehe ja tervendav.

Teadlikkus

Usun, et teadlikkus on tähtsaim vahend tervisliku ja õnneliku keha ning elu loomiseks.

Tervis on olemuselt midagi palju rohkemat kui lihtsalt haiguse puudumine. See tähendab vitaalsust, elujõudu, tegutsemislusti ja positiivsete emotsioonide sära.

Võid lubada oma kehal toimida kerguse ja naudinguga, kui kuulad tema sõnumeid ja neid ka kuulda võtad; kui tegeled pühendunult enese eest hoolitsemisega; kui suhtud endasse lahkelt ja mõistvalt; kui austad oma keha kõige selle eest, mida ta sinu heaks teeb; kui teadvustad oma negatiivseid mõtteid ja asendad need positiivsete taotlustega; kui kannad hoolt selle eest, kuidas ja millega oma keha toita.

Seotud lood:

Me kõik soovime olla õnnelikud, aga mis on õnn, sellele oskavad vastata vähesed. Kui märkad väikeseid asju, mis iga päev sinu ümber toimuvad ja rõõmu toovad, ning neid ka teadlikult naudid, siis avastad peagi, et oledki õnnelik inimene. Puuoksal istuv linnuke, lume alt võrsuvad esimesed õienupud, kassi nurrumine või värskelt küpsetatud leiva lõhn — kõik see on võrratu. Nende asjade märkamiseks on vaja aga teadlikkust.

Teadlikkus tähendab kohal- ja ärkvelolekut, et tunda, näha, kuulda, maitsta, haista ning tajuda kõike seda, mis toimub praegu, just sellel käesoleval hetkel. Elu on vaid miljonitest hetkedest koosnev jada. Mida rohkem neid hetki endale teadvustad, seda rikkalikumaks ja täisväärtuslikumaks võib muutuda elu.

Me elame väga tegusal ja kiirel ajastul. Kuna oleme niivõrd ametis kiirustamise ja kõikvõimalike asjade tegemisega, on enamik meist unustanud, mida tähendab lihtsalt olemine, kuulamine või jälgimine. Me unustame peatuda ja mõtiskleda.

Tunned sa pidevat mõtete sagimist peas? Tõrjud või surud alla oma tundeid? On sul hullumeelne töögraafik või üliaktiivne sotsiaalne elu? Oled muutunud töösõltlaseks ning keelad endale puhkamise ja vaba aja võtmise? Oled sa kurnatud, kuna nõustud kaasa lööma liiga paljudes teiste korraldatud heades algatustes? Oled oma kalendri liiga tihedalt täitnud kohtumiste ja muude ülesannetega ning unustanud, et ühest kohast teise liikumiseks kulub ka aega? Oled kerges sõltuvuses Facebookist, internetis surfamisest või elektroonilistest seadmetest? Tegeled ka söömise ajal muude asjadega? Ehk ongi see just see, mis takistab sul rikkalikku ja täisväärtuslikku elu elamast?

Teadlikkus on minu jaoks midagi mitmemõõtmelist, mis ühendab keha, südant, meelt ja hinge ning tähendab elu kogemist mitmel tasandil. See tähendab olevikus elamist nii füüsiliselt, tunnetuslikult, intellektuaalselt kui ka spirituaalselt ning kõigi meeltega ümbritseva tajumist.

Kuidas teadlikkust harjutada?

Heaks alguseks on kogeda teadlikkust keha meelte kaudu. Kui hommikul duši all käid, naudi seda kogemust tõeliselt, selle asemel et igapäevaseid liigutusi mehaaniliselt korrata. Ära kiirusta, tunneta vee soojust ja tilkade õrna puudutust oma nahal. Pane tähele, kui lõõgastav ja nauditav see on. Lihtsalt püsi selles hetkes, lase lahti mõttemürast ja häälesta end oma keha lainele. Nuusuta šampooni lõhna, enne kui alustad juuste pesemist, tunneta, kuidas käed peanahka masseerivad ning kuidas vaht mööda kaela alla libiseb. Pane tähele seda rahu ja selgust, mida lihtne igapäevane pesemisrituaal sulle toob.

Istu õues, kui ilm seda võimaldab. Sule silmad ja tunneta, kuidas kõik teised meeled muutuvad erksamaks. Püüa kinni ümbritsevaid helisid, esmalt neid, mida ise sisse ja välja hingates tekitad, seejärel neid, mis kostavad lähedalt, ning siis ka kaugemalt kuulduvaid hääli. Pane tähele, kas need helid kaugenevad või lähenevad. Pööra pead aeglaselt küljelt küljele ja pane tähele, kas midagi muutub. Võid avastada ja üllatuda, kui palju rohkem koged läbi teadliku kuulamise.

Hoia käes puuvilja, peatu hetkeks ja vaatle teda. Kujutle tema teekonda sinuni: seemnest võrsus noor taim; aastate jooksul sai väikesest taimest kõrge puu, mille oksad ulatusid igas suunas mitme meetri kaugusele; ühel kevadel tärkasid puul esimesed õied ja sügiseks olid ka viljad küpsenud; inimesed hoolitsesid puu eest, koristasid saaki ning viisid puuvilja turule või poodi, kust sina selle ostsid. Mõtle sellele pikale teekonnale, taju puuvilja lõhna ja maitset ning märka, kuidas nauding muutub palju täiuslikumaks.

Ainevahetus

Teadlikkusel on suur mõju ka ainevahetusele. Ainevahetust võib määratleda kui keha kõigi keemiliste reaktsioonide kogusummat. Soolestiku tervise peatükis (lk 33) selgus, et seedimisprotsess saab alguse ajust juba siis, kui me toitu näeme, haistame ja maitseme. Isegi üksnes toidu silmitsemine võib põhjustada reaktsiooni. Kui vaadata sidrunit, võivad süljenäärmed tööle hakata. Lemmiktoidu lõhna tundmine võib panna kõhu korisema juba enne söömist. Teadlased on kindlaks teinud, et umbes 30-40% kogu seedeelundkonna reaktsioonist on tingitud informatsioonist, mida aju registreerib söödava toidu kohta.

Kui oleme söömise ajal ametis millegi muuga ega ole teadlikud söömise protsessist, on tagajärjeks madal maohappesus, vähenenud ensüümide ja hormoonide tootmine, väiksem verevool seedekulglasse ning vähem hapnikku seedeelundite rakkude jaoks. Kui otsustad teadlikult süüa toitaineterikkaid toite ja oma keha eest ka muudes eluvaldkondades hästi hoolt kanda, kannavad su valikud võimast sõnumit: need kinnitavad kehale, et ta võib ellujäämisrežiimist väljuda ning lõõgastuda. Sa lubad tal rahulikult toimida, taastuda ja terveneda ning selle tulemuseks on kerge enesetunne ja rahulik meel.

Ühe huvitava eksperimendi käigus anti mineraaljooki inimeste rühmale, kes olid lõõgastunud ja teadlikult hetkes. Kakskümmend minutit hiljem testiti naatriumi ja kloori taset veres. Tulemuseks oli suurepärane imendumine. Aja möödudes anti samale rühmale kõrvaklapid ja neil paluti jälgida klappidest tulevat juttu. Ühte kõrva kõneles keegi galaktikatevahelisest reisimisest ja teise kõrva räägiti finantsplaneerimise hüvedest. Katsealustele, kes püüdsid korraga kuulata mõlemat monoloogi, pakuti taas sama mineraaljooki. Naatriumi ja kloori taseme mõõtmisel selgus, et imendumisprotsent oli minimaalne. Võid teha omad järeldused, milline mõju on söögi ajal lugemisel, televiisori vaatamisel või autoga sõitmisel.

Toidu valmistamine

Kui jälgin oma kokatundides osalevaid inimesi, märkan, kuidas õpilased toiduaineid kätte võtavad või köögiriistu käsitsevad. Tajun pabinat ja ehk isegi hirmu. Mingi kindel roog või selle keedetud koostisosa tundub tuttav, aga tooraine käes hoidmine põhjustab kohmetust. Isegi selline loomulik tegevus nagu aedvilja koorimine või tükeldamine tekitab ärevust, otsekui oldaks looduse kinkidest võõrdunud. Soovitan köögivilja käes hoida, temaga tutvuda ja tajuda, et ta hea meelega rikastab su toidulauda. Söögi tegemiseks ei pea olema elukutseline kokk ega valdama ka lahedaid hakkimistehnikaid, maitsev toit valmib selle käes, kes naudib protsessi kõigi meeltega.

Mulle meenub kord, mil osalesin New Yorgis Põhja-India moslemite kodus, traditsioonilise Rajasthani eine valmistamisel. Perenaine tükeldas absoluutselt kõiki toiduaineid pisikese noaga oma pöidla vastu lõigates, sealjuures kordagi lõikelauda kasutamata. Road said sellegipoolest väga maitsvad tänu perenaise loomulikule ja sensuaalsele suhtele toiduga.

Loo toiduga suhe, mis on avatud inspiratsioonile, lase südamel end juhtida. Alati on olemas rohkem kui üks ainus lahendus. Tule köögilaua äärde avatud meele ja vastuvõtliku südamega ning muuda toiduvalmistamine meditatsiooniks. Tunneta teadlikult kõiki toiduvalmistamise meelelisi külgi, tunne rõõmu toiduainete värvist ja elujõust, naudi nende puudutamist ning lõikelauale asetamist, pane tähele tekstuuri, raskust, kõvadust või pehmust. Pane tähele ka helisid, mida toidu pesemise, lõikumise, segamise, valamise või tampimise käigus kuuled. Maitse toitu aeg-ajalt ja ära unusta aroome nautida. Kata laud erilisel viisil, süüta küünal, pane lilli vaasi — anna söögikorrale vääriline tähendus. Lase endas kerkida tänutundel toidu vastu, mida igapäevaselt sööd, ja teadvusta toidu pühadust.

Tänutunne

Viime teadlikkuse mõiste pisut laiemasse perspektiivi. Kui teadvustad kõike, mis sulle meeldib, ja väljendad tänutunnet, saadad ühtlasi universumile võimsa sõnumi ning sulle võib osaks saada veelgi rohkem meeldivat. Kui väljendad tänu millegi eest, mida sa enda ellu soovid, lood seeläbi vajalikud eeldused, et soovitu ka sinu ukselävele saabuks.

Mida teadlikum oled universumi toimimisest, mida rohkem jaatavaid sõnumeid ja tänusõnu teele saadad, seda rohkem soodsaid „kokkusattumusi” ligi tõmbad — sulle avatakse uksi, näidatakse uusi võimalusi ja sinu ellu „satuvad” õiged inimesed. Teadlikkus on tõepoolest tervise ja rahulolu võti. 


Marika Blossfeldt on Polli Talu Loomingulise Keskuse — rahvusvahelise visuaalse, lava- ning ravikunsti keskuse asutaja ning tegevjuht (www.pollitalu.wordpress.com), kus suvekuudel juhatab jooga- ning terviselaagreid. Kirgliku terviktoidu kokana, kasvatab Marika ise köögivilju ja maitsetaimi ning hoolitseb selle eest, et Polli talu külaliste iga söögikord oleks võimalikult kvaliteetne ning maitsev. Käesolev raamat “Looduslik toit. Ehe ja tervendav” on teine raamat sarjast mis aitab mõista seoseid teadliku söömise, enda eest hoolitsemise, tervise ja täisväärtusliku elu vahel.