Toitumisterapeut soovitab: neli põhjust, miks täisteratooted on sügistalvise toidulaua superstaarid


Eesti Leivatööstus esinduspoes
Foto: Argo Ingver

Eestlaste igapäevases menüüs on esikohal punane liha ja tärkliserikkad süsivesikud, samuti näksime liialt nii magusat kui ka soolast, kuid mitmekülgse toidulaua aukohale peaks tõstma hoopis köögiviljad ja täisteratooted, mida eestlaste toidulaual sageli napib.

Ka Fazer Eesti tellitud uuringust selgus, et tervelt 43 protsendi tarbijate hinnangul ei ole nende toidulaual igapäevast piisavalt täisteratooteid. “Samas on tarbijad oma ostuotsuste tegemisel muutunud aina teadlikumaks ning üha rohkem tuntakse huvi selle vastu, mida süüa ning mis tervisele kasulik oleks. See on ka põhjus, miks oleme ka uuendanud tarbijatele juba tuttavate toodete Südamesepiku ja Kodu Rukkileiva koostist ning asendanud 51 protsendi ulatuses kasutatava jahu täisterajahuga, et muuta juba tuttav toode ka tervisele kasulikumaks,” selgitab Fazeri turundusjuht Riina Eedra.

Mitmekülgse toitumise soovitusi silmas pidades peaksid täisteratooted olema igapäevases menüüs aastaringselt, kuid toitumisterapeut Külli Holsting toob välja põhjused, miks täisterapagaritooted võiksid aukohal olla just sügistalvisel ajal.

Väärtuslik energiaallikas

Küllap on kõigile tuttav pimeda aja saabumisega kaasnev väsimus. Kuigi ilmaolusid keegi meist muuta ei saa, võib väikese igapäevase energiasüsti andmiseks piisata sellest, kui asendada oma hommikuses võileivas lihtne sai näiteks täisterasepikuga.

Seotud lood:

“Teraviljad, sealhulgas erinevad pagaritooted, annavad meile energiat, kuid kui see toode on valmistatud täisterajahust, on selles ka võrreldes püülijahust tootega rohkem kasulikke vitamiine, vajalikke mineraalaineid ja väärtuslikke kiudaineid,” selgitab Holsting.

B-vitamiinid leevendavad stressi

Sügis toob paljude ellu ka rohkelt stressirikkaid olukordi ning suve rahulik tempo asendub taas kiirete koolipäevade ja oluliste töökohustustega. Mida stressirikkam on elu, seda enam suureneb ka B-vitamiinide vajadus organismis.

“Võrreldes püülijahust — ehk sellisest jahust, millest täistera kestad ja idud on eemaldatud — pagaritoodetega, on täisteratoodetes märkimisväärselt rohkem B-grupi vitamiine, mis reguleerivad närvisüsteemi talitlust,” rõhutab toitumisterapeut.

Täistera hoiab seedimise sujuvana

Veetes suurema osa päevast koolipingis või kontoritoolis istudes, jääb soiku ka liikumisaktiivsus, mis omakorda võib viia soolestikuprobleemideni eesotsas kõhukinnisusega. Täisterapagaritooted on aga rikkalikud kiudainete allikad, mis on eriti olulised just soolestiku tervisele — need mõjutavad toitainete imendumist ja üldist organismi tasakaalu.

“Kiudained hoiavad meie soolestiku tervist, parandades peristaltikat ehk kõhu regulaarselt läbikäimist, mis on meie n-ö igapäevane detox, mis aitab kehast väljutada toksilisi ühendeid ja juba kasutuid ühendeid. Kiudained on olulised ka meie soolestikus elavale mikrobioomile ehk mikroobide kooslusele, mis aitab hoida meie tervist, vastupanuvõimet, meeleolu ning toetada ajufunktsioone,” selgitab Holsting.

Täistera hoiab kõhu kauem täis

Täisteratooted on eriti tõhus valik just hommikusöögiks. “Nimelt varustavad täisterapagaritooted meie keha aeglaselt imenduvate süsivesikutega — organism seedib neid kauem, veresuhkur püsib tasakaalus ning kõht püsib kauem täis,” soovitab toitumisterapeut.

Keskmiselt on soovituslik tarbida 3-4 viilu täisteraleiba või -sepikut, et täita päevane vajalik kiudainete kogus, seega mõned hommikuvõileivad annavad juba vähemalt poole soovituslikust kogusest kätte!

Siiski paneb Holsting võileivasõpradele südamele, et mitmekülgse ja tervisliku võileiva peale võiks kuuluda rohkelt taimset, näiteks hummusemääre, köögiviljadest avokaado, tomat või paprika, lisandiks idandid ja rikkalikult maitseürte.

Inglite aeg