Viis laialt levinud tervisliku toitumise soovitust, mis ei pea reaalsuses paika

 (1)
Viis laialt levinud tervisliku toitumise soovitust, mis ei pea reaalsuses paika
Pilt on illustreerivFoto: Panthermedia/Scanpix

Maailmas, kus puutud iga päev kokku erinevate toitumisblogide, sotsiaalmeedia fitness kuulsuste ja kaalulangetamisest rääkivate telesaadetega, on keeruline eraldada saadud infost need tarkuseterad, mis ka päriselt toimivad. Sageli ei suuda isegi eksperdid teineteisega nõustuda ja olenevalt sellest, keda sa jälgid ning millist infot nad levitavad, võivad saadud soovitused varieeruda seinast seina. Purustame viis tervisliku toitumise müüti, mida paljud soovitavad, aga mis tegelikult ei pruugigi su kehale nii hästi mõjuda.

1. Toortoit on tervislikum

Toortoitumise entusiastid soovitavad süüa köögivilju nende kõige puhtamas vormis ehk toorelt ja see tundub tegelikult ju täitsa loogiline, või mis? Otse põllult võetud porgand peaks ju olema palju tervislikum kui läbiküpsetatud porgand? Lisaks sisaldab toores köögivili kõiki looduslikke ensüüme, vitamiine ja mineraalaineid.

See võib nüüd tulla sulle üllatusena, aga mõni köögivili on tervislikum hoopis siis, kui ta on läbiküpsetatud. Näiteks sisaldavad tomatid kasulikku antioksüdanti, mida nimetatakse lükopeeniks ja seda leidub küpsetatud tomatites palju rohkem. Ka kapsas, seened, piprad, spargel, spinat ja porgandid annavad sulle palju rohkem häid antioksüdante siis, kui nad on aurutatud või keedetud.

Mis veelgi loogilisem, toitu küpsetades muutub see ka pehmemaks, mistõttu on seda kergem seedida.

Seotud lood:

2. Su keha vajab aeg-ajalt puhastuskuuri

See on täielik müüt! Kui sa pole just väga haige, pole su keha toksiine täis või kui on, siis oleks aeg pöörduda arsti juurde. Puutume igapäevaselt kokku erinevate ainetega, millest osad on inimkehale väga mürgised. Mõned neist on looduslikud, aga teised hoopis sünteetilised. Õnneks on meie kehad võimelised meid nende ainete vastu kaitsma ja kahjulikest mõjutajatest vabanema.

Erinevalt veefiltrist, mis puhastab kraanivett, ei ole vaja meie filtreerivaid organeid (neerud ja maks) puhastada. Loomulikult on vaja süüa tervislikku toitu, et neid organeid hästi kohelda, aga selleks pole vaja läbida detox kuuri. Kui tunned end peale puhastuskuuri oluliselt paremini, ei ütle me sulle, et peaksid sellest loobuma. Lihtsalt idee, et sa pead seda tegema, on vale.

3. Mahlakuur viib su kõik unistused täide

Nõustume, et mahla juues on väga lihtne varustada keha väga kasulike ainetega. Mõtle kasvõi sellele, kui mitu porgandit, õuna või peeti mahub ühte klaasikesse värskesse mahla. Kui sul pole väga söögiisu, aga vajad palju energiat (näiteks haiguste ajal), võib aidata just värskelt pressitud mahl varustada keha vajalike kalorite, vitamiinide, mineraalide ja antioksüdantidega.

Pole aga mingi saladus, et mahlas võib sisalduda ka palju suhkrut ja köögivilju mahlaks pressides loobud kogu massist, mis täidab kõhtu. Süües ära ühe õuna aitavad selles sisalduvad kiduaineid pidurdada puuviljasuhkru imendumist ja hoiavad veresuhkru taseme normis. See on seedimisele väga oluline.

Paljudel juhtudel on kasulikum süüa lihtsalt ära terve puuvili ja juua kõrvale vett. Võid ka eelistada smuutisid, mille puhul kiudained jäävad jooki alles.

4. Eelista gluteeni- või teraviljavabasid toite

On inimesi, kes tunnevad end paremini, kui vähendavad või jätavad nisujahu või teised gluteeni sisaldavad toidud oma menüüst välja. Kui sa aga nende hulka ei kuulu, on täiesti okei, et jätkad nende söömist.

Vastu vaidlemata tarbime me igapäevaselt liiga palju nisujahu sisaldavaid tooteid. Kui sinu hommikusöögiks on krõbinad või kuklike, lõunaks võileib ja õhtusöögiks pasta, on su menüü tasakaalust väljas. Seetõttu on loomulikult kasulik, kui vähendad selle toidugrupi hulka oma menüüs.

Kui aga inimesed valivad poelettidelt toite, mis on gluteenivabad, lihtsalt seetõttu, et nad arvavad, et tegemist on tervisikuma valikuga, siis nad eksivad. Viimastel aastatel on jäänud mulje justkui gluteenivabad toidud oleksid sama populaarsed nagu mõnda aega tagasi olid rasva- või suhkruvabad toidud. Reaalsuses võib aga juhtuda, et gluteenivabad toidud, nagu saiakesed, küpsised ja pasta, sisaldavad hoopis rohkem suhkrut.

Täisteratooted sobivad suurepäraselt tervisliku toitumisega kokku ja tegemist on väga kasuliku supertoiduga.

5. Kookosõli on kõige tervislikum õli

Kookosõli on muutunud üheks kõige rohkem kiidetud supertoiduks. Inimesed valivad tavalise oliiviõli asemel hoopis selle, valmistavad “tervislikke” maiustusi, segavad seda kohvi sisse ja söövad seda isegi niisama lusikate kaupa. Küll aga on viimasel ajal hakkanud levima kuuldused, et tegemist ei olegi nii tervisliku valikuga ja teadlased soovitavad seda mitte kasutada. Näiteks selgus tehtud uuringust, et kookosõli tõstab nii “hea” kui ka “halva” kolesterooli taset.

See ei tähenda, et peaksid nüüd kookosõli oma kodusest majapidamisest välja viskama, vaid vii ta köögist vannituppa. Tegemist on jätkuvalt suurepärase ilutootega naha niisutamisel või näonaha puhastamisel.

Allikas: Hello Glow