Viis põhjust, miks peaksid toidurasvu armastama, mitte pelgama

 (10)
.
Foto: Scanpix

Veel mõned aastad tagasi olid tarbijad arvamusel, et terviseteadlik toituja peaks hea enesetunde ja välimuse nimel eelistama madala rasvasisaldusega toite. Toitumisteadus on aga ka viimasel ajal korduvalt öelnud, et toidurasvu ei tasu karta. Samuti on tervisliku toitumise mõiste omandanud laiema ja mitmekülgsema tähenduse, kui senine pelgalt toidurasvade põhine käsitlus.

Suurema rasvasisaldusega tooteid on üha aktiivsemalt hakanud turule tooma erinevad toiduainetetootjad, sest üldtuntud tõde on see, et rasv on hea maitsekandja. Näiteks jõudsid oktoobri algul Eesti poelettidele Alma Muah! koorejogurtid, mille 6,5% rasvasisaldus tarbijaid sugugi ei heidutanud.

Toidurasvade kasulikkust kinnitab ka Tervise Arengu Instituut, mille sõnul ei tuleks toidus sisalduvaid ja toidu valmistamiseks kasutatavaid toidurasvu mitte vältida, vaid valida, milliseid tarbida, ning teha seda mõõdukalt.

Toome siinkohal välja viis põhjust, miks toidurasvad on vajalikud ja head:

  1. Toidurasvad on inimorganismi jaoks hädavajalikud energiaallikad. Meie keha vajab toimimiseks elementaarses koguses energiat — et meie süda saaks lüüa, et meie lihased töötaksid, et meie aju toimiks, kõrvad kuuleksid, silmad näeksid jne. Rasvaga saadavad kilokalorid ei ole kurjuse kehastus toidus, vajame neid elementaarseks ellujäämiseks. Toidurasvad peaksid katma meie päevasest toiduenergiavajadusest 25-30%. Kui saame rasvu toidust liiga vähe, hakkab meie keha neid puudujäägi kompenseerimiseks ise tootma — see aga nõrgestab meie organismi!

  1. Seotud lood:

    Toidurasvad on ka meie organismi ehitusmaterjal. Meie kehavormid moodustuvad justnimelt nahaaluse rasvkoe abil, mis täidab ka termoisolatsiooni rolli. Lisaks koonduvad lipiidid siseorganite ümber ja moodustavad põrutuste eest kaitsva kihi. Samuti varustavad toidurasvad meid rasvhapetega (sealhulgas ka oomega 3 rasvhapetega), mis on vajalikud rakkude ja kudede ülesehitamiseks ja uuendamiseks, põletike ja infektsioonide mahasurumiseks ning immuunkaitse moodustumiseks.

  2. Toidurasvad varustavad meie organismi vitamiinidega nagu A-, D- ja E-vitamiin. Nad aitavad kaasa rasvlahustuvate vitamiinide imendumisele ja transportimisele kehas.

  3. Toidurasvad aitavad kaasa ka sapiringlusele meie organismis. Nad aitavad väljutada sappi soolde, hoides nii ära sapisoolade ladestumise sapipõies ja sapikivide tekke. Hästi töötaval sapiringlusel on positiivne toime mitmete organite, nt maksa talitlusele. Korralik sapiringlus on hädavajalik ka normaalseks seedimiseks.

  1. Toidurasvad annavad toidule maitse, lõhna ja tekstuuri. Rasv on toidu aroomikandja, õhustaja ja struktuurilooja. Lisaks tekitab külluslikum maitseelamus ja rammusam konsistents sööjal ka kiiremini täiskõhutunde.


Loe rohkem toidurasvadest Tervise Arengu Instituudi trükisest „Toidurasvad ja sinu tervis”!