10 põhjust, miks sa ei tohiks kunagi oma tundeid alla suruda

 (4)
10 põhjust, miks sa ei tohiks kunagi oma tundeid alla suruda
Photo by pawel szvmanski on Unsplash

Oma tunnete välja näitamine on meie ühiskonnas jätkuvalt tabu ja neid, kes seda teevad, peetakse nõrgukesteks. Seetõttu käiakse enamjaolt kivinägudega ringi või võltsnaeratus näol ja väidetakse, et kõik on väga okei... ja siis kukutakse jalapealt kokku, sest tegelikult ei ole midagi okei.

Kuigi ühiskond soosib oma tunnete peitmist, tähendab sinu jaoks see seda, et ühest allasurutud negatiivsest emotsioonist hakkab kasvama terve hiigelsuur probleemide koorem, mis sind järjest rohkem alla kisub ja su elu lõpuks võimatuks muudab. Ära lase sel endaga juhtuda.

Selle asemel, et kivinägu teha ja teeselda, et kõik on nii tore, et teistele muljet avaldada, tegele oma emotsioonidega kohe, kui need pinnale kerkivad, sest garanteeritud on see, et ühel hetkel nad tulevad välja nagunii. Aga siis juba sellises vormis, mis sulle kindlasti head ei tee. Igal juhul on mõistlikum oma emotsioonidega tegeleda kohe, mitte siis, kui sa nendega enam hakkama ei saa, sest nad on liiga intensiivsed ja võimsad.

Mis juhtub siis, kui sa püüad iseenda eest ära joosta ja valu alla neelata?

Sa hakkad asju unustama
Stanfordi Ülikooli teadlased selgitasid välja, et kui sa meeleheitlikult püüad mingit emotsiooni alla suruda, blokib su mälu ära või hägustab selle emotsiooniga seotud faktid seniks, kuni sa pole selle tundega tegelenud. Kuna päevasündmusi töötleb su aju peamiselt öösel, siis võid avastada, et raskel eluperioodil näed sa hoopis vähem unenägusid. Unenäod on need, mis aitavad sul iseendas selgusele jõuda ja kui neid ei ole, sest sa oled need põhimõtteliselt ära keelanud, tunned, et oled segaduses, juhe on koos ja vajalikud asjad ei tule lihtsalt meelde.

Seotud lood:

Sa oled omadega täiesti läbi
Kogu su energia läheb halva mängu juures hea näo tegemisse ja seetõttu oled väsinum kui eales varem. Ja see paistab ka välja, inimesed märkavad, et kuigi naeratad, on silmaalused tumedad ja põsed loppis. See on täiesti normaalne, sest sa pingutad tegelikult kordades rohkem kui tavaliselt, et päev õhtusse saata. Selle asemel, et näidata, kui hästi sa toime tuled, leia viis, kuidas endast need negatiivsed emotsioonid välja lasta. Mängi pilli, tantsi, laula, karju, tee trenni, joonista, kirjuta,seksi vms, et oma mõtted ja tunded uuesti tasakaalu saada.

Su suhted halvenevad
Tõenäoliselt elad oma halva tuju välja oma lähedaste peale. Sa ei taha meelega tüli üles tõmmata, aga kõik ajab sind närvi ja plahvatad ka kõige tühisemate asjade peale. Väiksed asjad, mida sa varem tähelegi ei pannud, tunduvad nüüd nii ärritavatena, et sa lihtsalt ei suuda vait olla ja käratad.

Kallima ja laste peale lärmamine ei tee teie peresuhetele kindlasti midagi head. Sa pead võtma vastutuse oma emotsioonide eest, neid tunnistama ning vajadusel paluma abi oma probleemidega toime tulemiseks. Mitte keegi su lähedastest ei kannata su lõputut õiendamist välja.

Su unekvaliteet halveneb
Allasurutud tunded hoiavad sind öösiti üleval ja ei lase heal unel tulla. Sa vähkred, ektrad peas probleeme läbi, püüad välja mõelda, kuidas lahendust edasi lükata või mida teha, et selle asjaga tegelema ei peaks. Muidugi ärkad siis pahura ja tujukana, mis ei lase sul õhtul uuesti magama jääda ja nii oledki eriti totras nõiaringis, millest ei saagi muudmoodi välja kui tuleb see probleem käsile võtta, oma tunded valla lasta ja välja mõelda, kuidas selle emotsiooniga toime tulla.

Su tervis kannatab
Seesama Stanfordi uurimus, mis tõestas mäluprobleemide ja allasurutud emotsioonide vahelise seose, näitas ka, kuidas negatiivsed emotsioonid, mis su sees oulbitsevad, mõjuvad su füüsilisele tervisele. Eriti suures ohus on südame-veresoonkond. Pulss, vererõhk ja higistamine ning kortisooli tootmine suurenevad ehk keha töötab täisvõimsusel, kui närvis oled ja jäädki eriti suure pinge alla, kui sa probleemiga ei tegele.

Parim viis oma keha eest hoolt kanda ja negatiivset energiat välja elada on trenn. Juba 30st minutist päevas peaks piisama, et tunneksid end paremini ja suudaksid stressiga toime tulla.

Kaal hakkab tõusma
Stressiga toime tulemiseks hakkavad paljud end toiduga lohutama. Stressisöömise termin on sulle ju tuttav — toit annab justkui võimaluse oma emotsioonid ära süüa ning sellest saadav rahuldus peaaegu maskeerib korraks ära selle paha enesetunde ja halvad mõtted. Muidugi ei ole see väga tervislik ja jätkusuutlik stressilahendus, sest liigne kehakaal, mis ohtra söömisega paratamatult kaasneb, kindlasti tervisele hästi ei mõju. Diabeet ja südame-veresoonkonnahaigused, mis ülekilodega kaasnevad, ka su olemist paremaks ei tee.

Seedimine läheb korrast ära
Suur osa kõhuvaludest ongi psühhosomaatilised — kui sul on raske periood, siis kõht valutab, oled märganud? Mitte sellepärast, et sul füüsiliselt midagi viga oleks, aga seetõttu, et su keha annab sulle märku — palun hakka nüüd ükskord ometi selle asjaga tegelema. Kui sa seda märguannet pidevalt ignoreerid, siis toimuvad muutused u seedesüsteemi bakterikoloonias ning tulemuseks on puhitused, gaasid ja veel vastikumad valud.

Mõte ei liigu
Kui sa pead keskenduma ainult sellele, et üldse voodist välja saada ja end liigutama hakata, siis ei ole väga mõtet loota, et su aju mingit mõistlikku tööd suudaks teha. Sulle ei jää asjad meelde, sa ei suuda isegi kõige lihtsamaid ja igapäevasemaid ülesandeid sooritada, sa unustad, miks sa midagi teed ja mida sa üldse tegema pidid, sest su aju on täielikus ülekoormuses su negatiivsete emotsioonide tõttu. Põhimõtteliselt muutud sa professionaalses mõttes lihtsalt kasutuks.

Mida siis teha?

Esiteks püüa õppida tehnikaid, kuidas negatiivsust oma ellu üldse mitte või võimalikult vähe lasta. Ära võta isiklikult asju, mis sind ei puuduta. Ära muretse asjade pärast, mida sa ei saa muuta. Ära võta südamesse mingite sinu jaoks väheoluliste inimeste jaoks öeldut — pole ju vahet, mida mingi Ants või Marju sinust arvab, kui sa nagunii nägid teda esimest ja viimast korda elus.

Aga kui pahad mõtted ja vastikud tunded siiski sees pulbitsema hakkavad, siis kõigepealt teadvusta endale, et sul selline emotsioon praegu on. “Ma olen pahane. Ma olen õnnetu. Ma olen kurb. Ma olen närvis, sest… Luba endal see emotsioon läbi elada, sest kõik emotsioonid on inimlikud, normaalsed ja lubatud. Leia enda jaoks tegevus, mis aitab sul kõige paremini lõõgastuda ja emotsioone välja elada — tavaliselt töötab kõige paremini mingi füüsiline tegevus. Kui vaja, mine metsa ja karju. Nuta peatäis ja teine veel. Mine jooksma. Joonista, koo, heegelda, küpseta, kirjuta… Proovi erinevaid variante. Ja kui ise jagu ei saa, otsi abi. Aga kindlasti ära jäta seda vastikut tunnet enda sisse sind närima ja sulle haiget tegema!

Allikas: Power of Positivity