10 sammu neurootikutele meie ümber, mis aitavad elu natukene rahulikumalt mööda saata


10 sammu neurootikutele meie ümber, mis aitavad elu natukene rahulikumalt mööda saata
Foto: Shutterstock

Neurootiline käitumine on tulnud inimeste ellu nii kindlalt, et me peaaegu ei märkagi seda enam.

Ümberringi aina räägitakse teadvustamisest. Teadvusta endale ja mõtle positiivselt. Positiivne mõtlemine on klassikaline soovitus. Kui aga oled olnud pikka aega neurootik, on seda väga keeruline teha.

Neurootikule on omased ärevus, surutus, ärrituvus, ebakindlus, kiire väsimine, isutus, vähenenud töövõime ja seksuaalsus ning igasuguse motivatsiooni puudumine. See kõik on mingil määral tuttav ka tervele inimesele, kes on lihtsalt üle väsinud.

Seejuures on ülimalt lihtne ühte teisest eristada. Terve inimene, kes tunnetab ülaltoodud sümptomeid, üritab võimalikult kiiresti neist vabaneda. Ta läheb puhkusele, vahetab tööd või käib ära arsti juures. Neurootikust saab aga negatiivsete sümptomite pantvang. Ta ei suuda olukorrast väljapääsu leida. Ta lihtsalt ei suuda end ümber lülitada.

Mida siis ette võtta nende neurootikutega?

Alljärgnevalt on toodud mõned soovitused neile.

1. Tunnista endale, et oled neurootik

Alustuseks tuleb oma puudust iseendale tunnistada. Probleemi teadvustamisega algab töö selle kallal. Soovitav oleks sellest mitte draamat korraldada. Ka enesepiitsutamisest pole abi. Tee endale selgeks, et igal juhul pole sa psühhopaat. Juba see on pluss.

Sellest hetkest alates asu iseennast kuulatama. Ära ignoreeri oma muresid ega suru neid alla. Siin ei ole olemas pisiasju. Haruta lahti oma neuroosi iga niidiotsake. Ja just nüüd on õige aeg lõpetada oma probleemides teiste süüdistamine. Ka ennast ei ole vaja süüdistada. Häälesta end konstruktiivsusele.

Seotud lood:

2. Pöördu oma parima sõbra poole

Stressiolukorras aitab parim sõber. Mine peegli juurde, vaata silma sealt sulle vastu vaatavale inimesele ja avalda talle armastust. Kas ei õnnestu? Ent just see ongi see sinu sõber. Istub kusagil oma neurootilise kaitsekilbi all ja ootab. Ära piina vaesekest. Lase ta vabadusse.

Ja siis ilmub peeglisse sinu tõeline sõber, kes pakub sulle siiralt armastust ja tuge. Ning sinu sees muutub kõik soojemaks ja rahulikumaks. Ja kui sa siis satudki depressiivsesse seisundisse, suudad sealt kiiremini ja kergemini välja tulla — kui sirutad endale käe.

3. Mediteeri igas arusaamatus olukorras

Kui hakkad ilma oma kaitsekilbita ringi käima, näib sulle, et oht varitseb iga nurga taga. Ent ära kiirusta vastutulistamisega.

Kas peres on algamas riid? Kas tore nädalavahetuse plaan on luhta läinud? Kas sind survestatakse tööl? Mis ka ei oleks, ära kiirusta, ära lähtu oma emotsioonidest.

Neurootiku peamine ülesanne on märgata selle hävitava reaktsiooni algust ning takistada siis stsenaariumil kulgeda vana rada pidi. Uuri meditatsiooni tehnikaid, õpi oma aju pausile lülitama. Aju hakkab küll vastu ja see on normaalne, sina aga püstita ülesanne olla mingi aeg ilma mõtete ja emotsioonideta,

Närvitsema võid pärast hakata. Kui seda muidugi veel soovid.

4. Pea ilma negatiivsuseta vastu 21 päeva

Kui oled juba veidi õppinud ennast jälgima, võib üritada maratoni, mille nimeks on „21 päeva ilma negatiivsuseta“.

Pane hommikul käele käevõru ning aseta see otsekohe teisele käele, kui märkad negatiivset emotsiooni konkreetsele olukorrale, inimesele või endale.

Mängureeglid: Kui võid muuta olukorda — muuda, kui ei, siis ära asjatult närvi mine. Et võita, peab vastu pidama 21 päeva, vahetamata seejuures käevõru käelt käele.

5. Aga kui mul midagi ei õnnestu?

Kui ei õnnestu, siis ela välja oma raev, süütunne, häbi ja hirm kuni lõpuni ning astu edasi. Võib pikka aega paigal seista, kannatada ning arutleda seejuures, miks ei võiks seda või teist proovida. Ent võib anda endale ka õiguse eksida. Kõik eksivad. Pole mõtet arvestada tulemustega. Tee, mis vaja, tulgu, mis tuleb.

Halb uudis: erinevalt kannatustest nõuab õnn pingutust.

Hea uudis: õnn väärib seda.

6. Tegele spordiga ja viibi rohkem looduses

Tagasilanguse momendid vanade harjumuste juurde võib pöörata enda kasuks. Näiteks võib destruktiivses seisundis asuda jõuharjutusi tegema või suunduda loodusesse värsket õhku hingama.

Neuroosidele kalduvad kõige enam suurlinnade istuva eluviisiga elanikud.

Järelikult tuleb hakata ennast rohkem liigutama. Soovitavalt seal, kus on vähem inimesi ja rohkem puid.

7. Andesta kõikidele

Loe veel

Neurootikud on väga haavatavad inimesed. Ent halvim, mis neile võib soovitada, on jätta solvangud tähelepanuta. Selle soovitusega võib aga otsekohe sattuda neurootikute solvajate pikka nimekirja.
Harjumus solvuda on tõeline sõltuvus ning sellest polegi nii lihtne jagu saada. Ent on olemas efektiivsed praktikad, mis aitavad kogunenud blokkidest vabaneda. Need on vihakirjad, andestamise meditatsioonid jms.

Kui siis sõnade puhul „andestan ja lasen lahti“ tahaks solvajaga veelgi asju klaarida, siis tuleb harjutust korrata.

8. Nüüd aga ole tänulik

Solvumiste abil võime saada väärtuslikku teavet iseendist. Need näitavad alati eksimatult, kus on rikutud terviklikkus ja mille kallal tasub vaeva näha. Seega võiks solvajatele koguni tänulik olla ja mitte ainult nendele. Tänulikkus on tegelikult väga tugev tervistav emotsioon. Tõeline vastumürk neurootiku negatiivsusele.

Alusta ja lõpeta oma päev tänutundega. Põhjusi selleks leiab alati.

9. Muuda ümbruskonda

Kui värske kurk satub soolakurkidega ühte purki, siis ta muutub samuti soolaseks. Inimestega on samuti. Tuju, suhtumine maailma ning endasse sõltub väga palju ümbruskonnast. Inimestest ei kujune neurootikud tühjalt kohalt. Sellise käitumise mudel, nagu ka igasugune teine, kujuneb perekonnas ning lähimas ümbruskonnas.

Eelmiste sammudega õppisime kontrollima oma isiklikku toksilist käitumist. Nüüd on kätte jõudnud aeg vabaneda toksilisest ümbruskonnast või teha see kahjutuks. Ära luba mitte kellelgi valada oma negatiivseid tundeid sinu peale. Suhtle sagedamini nendega, kes jagavad sinuga midagi huvitavat ja innustavat.

10. Loo midagi

Iga inimene on oma loomult looja. Ei pea olema kuulus muusik, kunstnik ega kirjanik, et sellest aru saada. Ürita midagi luua, midagi, mis sulle meele järgi on.

Alustuseks püstita enda ette tagasihoidlik ülesanne. Näiteks, kui tahaksid kirjutada raamatut, kirjuta esialgu artikkel oma lemmikkirjanikust või mõtle välja muinasjutt, mis su lapsele meeldib.

Tee midagi lihtsalt niisama, sest sina tahad seda. Siis aga naudi tulemust ning tuleta endale meelde, et see on vaid esimene samm. Tegelikult suudad sa palju rohkem.

Allikas: Psychologies.ru