Emotsioone ei tohi alla suruda, sest see võib lõpeda plahvatusega. Küll aga peab meelt puhastama. Kuidas?

 (1)
Leia hetk enda jaoks
Emotsioone ei tohi alla suruda, sest see võib lõpeda plahvatusega. Küll aga peab meelt puhastama. Kuidas?
Foto: Raychan/Unsplash

Joogaõpetaja Ats Ravpem Vooglaiu sõnul on täielik valearvamus see, et meditatsioon tähendab, et istud rahulikult rätsepistmes, omamata peas ühtegi mõtet. Või kui keegi ütleb, et “mediteerisin ja tulid nii lahedad ideed” või “mediteerisin ja nägin nii lahedaid nägemusi”. Tema sõnul pole vaja mitte vaikust, vaid hoopis rohkem mõtteid. Aga mida nende mõtetega siis teha? Ja kuidas mediteerimisega leevendada ärevust ja stressi?

Puhasta oma meeli meditatsiooni abil

“Meditatsioon on meele puhastus. Mõtetest. Sul on vaja, et alateadvusest tuleksid sinna ladestunud mõtted välja. Kui sa istud maas ja korrutad endale pidevalt: “Ma ei mõtle, ma ei mõtle, ma ei mõtle!”, siis pole sellest midagi kasu,” räägib joogaõpetaja.

Emotsioone ei tohi alla suruda, see võib lõpeda plahvatusega ning emotsioonid käivad inimeseks olemise juurde. Küll aga peab meelt puhastama. Puhastuseks peab jälgima, mis mõtted su peas tekivad ning laskma neil minna ilma, et läheks mõtetega kaasa. “Nagu oleks selili maas ja vaataks taevas tuulega liikuvaid pilvi — jälgid neid, aga ei hüppa peale,” selgitab ta piltlikult.

Atsi sõnul on meditatsiooni vaja päevast-päeva harjutada, sest meel üritab sind kogu aeg kaasa vedada, tirib su seest välja tegemata asju, negatiivseid mõtteid, pilte minevikust, unistusi tulevikust. “Kui sa suudad sellel mõttepilvel lasta lihtsalt mööda libiseda, ilma et sa seekord kaasa läheksid, siis see mõte on nüüd läinud ja seda sulle enam kaasa kiskumiseks esile ei tooda,” räägib ta.

Seotud lood:

Kui möödas on kõik mõtted, oled saavutanud selle hetkeseisundi, et meel on mõtetest vaba.

Korista oma pööning

Ats Ravpem Vooglaid võrdleb meditatsiooni pööningu koristamisega. Peaksid seal asjad korda seadma, ebavajalikud asjad minema viskama, aga juba esimest sahtlit või karpi avades leiad vanad fotod ja ajalehed ning selle asemel, et koristada, hakkad neid vaatama. “Eesmärk on aga pööning ära koristada, mitte vanu fotosid vaadata ja meenutada, mis minevikus juhtus,” selgitab ta.

Harjutamine on seda aga igati väärt — meditatsioon aitab jagu saada hirmudest, paranoiast, stressist ja muudest teguritest, mis sind muidu juhivad. Saad lõpuks olla sina ise. “Oma keha eest hoolitsed sa igapäevaselt. Võta igapäevaseks harjumuseks ka meele puhastus,” sõnab õpetaja.

Lahedad ideed, pildid ja nägemused meditatsiooni ajal on Atsi sõnul meelemäng, mis tegelikult toob alateadvusse pahna juude, mitte ei puhasta seda. “Lähed pööningut puhastama, aga viid hoopis sinna paar lillekest lisaks,” selgitab ta piltlikult. “Meditatsioon on lasta võimalikult paljudel mõtetel minna, ilma et sa nendega kaasa läheks.”

Meditatsiooniliike on erinevaid

Joogaõpetaja sõnul ei pea istuma nn “lihtsas poosis” ehk rätsepaistes. Istuda võib ka toolil. “Hea oleks, kui sa saaksid oma selja võimalikult pikaks venitada ning rinna avada ja lõua pisut sissepoole — nii liigub energia paremini,” õpetab ta. Kõige algsemad meditatsioonid on tunnetamised — silmad on küll suletud, aga ei pea hoidma fookust ninaotsas, kolmandas silmas või mujal, fookus on lihtsalt tunnetamisel.

“Tunneta näiteks oma hingamist. Jälgi hingeõhu teekonda ninast sisse-välja ja kuidas elujõud koos hingamisega kehas ringi liigub. Kui tuleb mõni mõte, siis too ennast tunnetamisse tagasi. Või tunneta oma keha ja nahka ning leia üles kõik kohad, mis tunduvad teistsugused,” juhendab ta. “Või ole looduses, hoia fookus looduse häältel, lõhnadel ning tunneta õhu puudutust naha vastas.”

Et end pingelisest päevast kiirelt tühjaks laadida, soovitab õpetaja vaadata näiteks küünlaleeki ja lasta kõigil halbadel mõtetel ja emotsioonidel tules ära põleda. “Või hinge läbi nina sisse ja puhu negatiivne mõte või kogemus välja,” selgitab ta.

Leia hetk enda jaoks

Pereinimestel pole enamasti aega istuda tunde meditatsioonis. Siin on üks Ats Ravpem Vooglaiu soovitatud meditatsioon, mis võtab su päevast vaid mõned hetked.

  • Istu asendis, kus on mugav, ning too oma käed paralleelselt maaga sirgelt küljele laiali, hoides peopesi allpool
  • Siruta käed võimalikult laiali välja.
  • Võta selline fookus, mis sulle hetkel tundub hea — fookus hingamisel, fookus helil või fookus kulmude vahel kolmandas silmas
  • Tee seda meditatsiooni täpselt niikaua kuni suudad käsi hoida õlgadega tasa, ilma et käed hakkaks alla vajuma.


Kui käed vajuvad alla, siis see ongi sinu tänane piir. Alguses on see võibolla ainult minut või kaks (maksimum, mida alustajana võiksid hoida, on 11 minutit). Kindlasti mana näole naeratus, see aitab sul käsi kauem hoida. Ja kui see paar minutit saab läbi, siis ongi tänaseks tehtud. Meditatsioon olemas. Närvisüsteem tugevam. Stressi vähem.