Harmoonias oma biorütmidega: see, kui palju su sisemine kell tegelikult su elu mõjutab, on lihtsalt hämmastav!

 (1)
Harmoonias oma biorütmidega: see, kui palju su sisemine kell tegelikult su elu mõjutab, on lihtsalt hämmastav!
Photo by Miriam Espacio from Pexels

Vahelduvad kuu faasid, meredes tõusud ja mõõnad, linnud lendavad lõunasse, mesilased teavad aega, millal õietolmu koguda ja millal uinuda… Kui varem tehti vaid oletusi eriliste bioloogiliste kellade olemasolu üle, millele allub kõik elav, siis nüüdseks on bioloogid ja arstid neid fakte kinnitanud ning mitte keegi ei kahtle enam, et meie organism jälgib aja kulgu.

Vererõhu üles-alla hüppamised, jõuetus või — vastupidi — energia juurdevool, nii nagu ka iga teine bioloogiline protsess meie kehas, sõltub päevastest ja hooajalistest rütmidest. See on organismi funktsioneerimise universaalne programm, millele alludes võime korrastada oma und, mõned kilod alla võtta jms. Seega, kui seada oma tegemisi vastavusse bioloogiliste rütmidega, paraneb igapäevane enesetunne ja meeleolu.

Järelikult aitab elamine harmoonias biorütmidega…

… ennast hästi tunda

Hommik
Kui tahad terve päev reibas olla, siis söö hommikust akna all. Nii häälestad oma bioloogilise kella positiivseks kogu päevaks ning su hea tuju on kindlustatud. Õhtul aga uinud kiiremini.

Keskpäev
Küllap oled märganud, et päeval, pärast lõunasööki, tahaksid kangesti pikali visata. Silmad vajuvad iseenesest kinni ning kõige tähtsamgi töö ei näi enam nii oluline. Unine olek keset päeva ei tähenda sugugi, et oled söömisega üle pingutanud. Lihtsalt meie bioloogiline kell on selliselt seatud: päeval organism lõdvestub ja puhkab. Kui olukord võimaldab, ei tasu sellele soovile vastu hakata — tukasta õige veidike. Muide, kuumade Vahemeremaade elanikud korraldavad endale aegade hämarusest saadik meeldiva puhkuse peale lõunat. Ning see kajastub kõige positiivsemal moel nende tervisel.

Seotud lood:

Kasulik nõuanne
Et ärgates end veelgi puhanumana tunda, joo enne päevast und tassikene kohvi või teed. Nii kummaline, kui see ka pole, kuid kofeiini ergutav mõju annab endast märku umbes 45 minuti pärast.

Õhtu
Sa tunned end paremini ja ka sinu lihased pingulduvad kiiremini, kui tegeled spordiga õhtusel ajal. See on parim aeg harjutuste tegemiseks. Kella 16.00 ja 20.00 vahel on meie jõud ja vastupidavus oma võimete tipus. Ning treening möödub 5% efektiivsemalt kui hommikutundidel.

… alla võtta

Teadlased kinnitavad ütlust, et õhtusöök tuleb vaenlasele anda. Hiirtel tehtud katsete põhjal, kus ühte katsealust gruppi söödeti tavapärasel režiimil, teisi aga ajal, mil loomad tavaliselt magasid, selgus, et hilja söönud hiired kaalusid kaks korda rohkem kui nende tavalisel ajal söönud kaaslased. Kui sa pead dieeti, alla aga millegipärast ei võta, ürita õhtusööki varem süüa.
Peale selle, kaalu ennast regulaarselt. Uusimad uuringud on näidanud, et kaalu tuleks kontrollida vähemalt kaks korda nädalas, sealjuures kindlatel päevadel — esmaspäeval ja reedel. Põhjus on väga lihtne. Reeglina liialdavad inimesed söögiga puhkepäevadel. Uurimusest selgus, et reede hommikul kaalub inimene nädalas kõige vähem. See põhjustab enesega rahulolu ning annab täiendava stiimuli anda puhkepäevadel kiusatusele alla. Kontrollkaalumine esmaspäeviti mõjub aga kainestavalt, aidates end taas kätte võtta, et kaalu korrigeerida.

… raviefekti tugevdada

Eksisteerivad mõned kasulikud tähelepanekud, mis on orienteeritud raviprotseduuride ja ravimite võtmise soodsale ajale.

Hommik
Kui sul on astma, siis ürita arsti juurde saada kõige varasem number. Kella kahest öösel kuni viieni hommikul muutuvad hingamisteed kitsamaks, tugevneb turse ja limaskestade põletik. Just sel ajal areneb kõige sagedamini astmahoog. Kui tulla arsti juurde varasele vastuvõtule, võib ta täpsemalt määrata haiguse astme. Võib-olla soovitab ta ka kontrollida oma seisundit spetsiaalsete seadmete abil. Astma all kannatavatel naistel täheldatakse kalduvust astmahoogudele ka enne menstruatsiooni algust. Sellel ajal aitab oma hingamise jälgimine märgata murettekitavaid sümptomeid ning õigel ajal alustada ravimite võtmist.

Keskpäev
Neil, kes ravivad oma hambaid, tasub teada, et keskpäev on parim aeg seada sammud hambaarsti juurde. Seletus on lihtne: päeval kestab kohaliku tuimastina kasutatava lidokaiini mõju kauem ja on tugevam kui hommikul.

Õhtu
Kui oled allergik, siis tead, et allergilised sümptomid avalduvad tavaliselt kõige tugevamini hommikul. Seetõttu tuleks allergiavastaseid ravimeid võtta õhtuti, et vältida hommikusi ebameeldivusi. Pealegi soovitatakse allergikutele ka jalutada õhtuti, kuna enamus puid laotab laiali õietolmu just koidiku ajal ning keskpäevaks saavutab selle kontsentratsioon maksimumi.

Öö
Arsti poolt määratud profülaktilisi preparaate on kõige parem võtta enne magamaheitmist.

Aastaaegade biorütmid…

… on tingitud Maa pöörlemisest ümber Päikese.

Sügis on inimese jaoks soodsaim aastaaeg ning sobib suurepäraselt loominguga tegelemiseks.

Suve tuleks kindlasti kasutada karastamiseks ning vastupidavuse arendamiseks.

Kevadel ja suve alguses on inimesed psüühiliselt kõige enam erutuvad, see on depressioonide aeg. Seetõttu tuleks ennast hoida ja rohkem puhata.

Talvel on erutuvus palju madalam, see aga tähendab, et madalam on ka igasugune aktiivsus, nii intellektuaalne kui ka füüsiline. Seepärast tuleb rohkem pingutada.

Allikas: SamaJa