Neli teaduslikult tõestatud võtet oma unistuste realiseerimiseks

 (3)
Neli teaduslikult tõestatud võtet oma unistuste realiseerimiseks
Photo by Sharon McCutcheon on Unsplash

On tore millestki unistada, ent veelgi toredam on oma unistuse poole liikuda. Miks siis on vahel nii raske igatsetud eesmärgi poole astuda? Ning miks me nii kergekäeliselt loobume oma püüdlustest? Stanfordi Ülikooli professor Emma Seppälä väidab, et põhjus peitub ebapiisavas tahtejõus.

Me kõik püüdleme millegi poole. Tahame kaalust 14 kg kaotada, ametikõrgendust saada, suurepärased lapsed üles kasvatada või kõiki abivajajaid aidata. Polegi tähtis, kuivõrd kõrgelennulised on unistused, igal juhul on nende realiseerimiseks vaja tööd ja karmi enesekontrolli. Ning see kõik sõltub meie tahtejõust. Ja just tahtejõu puudumine takistab lähenemist ihaldatud eesmärgile.

Tuleta meelde, kui sageli oled endale lubanud oma töösse tõsisemalt suhtuma hakata, hommikuti jooksmas käia ja vähem magusat süüa. Alguses läks kõik hästi. Kui kaua sa aga vastu pidasid? Nädala? Kuu? Pool aastat? Pärast aga väsisid ja loobusid. Põhjus on selles, et tahtejõud ja enesekontroll pole lõputud.

Kaua aega arvati teisiti. Psühholoogid kinnitasid, et kui inimene tahab midagi kogu hingest, siis jätkub tal ka tahtejõudu. Ent 1996.a. viis enesekontrolli uurija professor Roy Baumeister läbi eksperimendi, kus tõestas, et see pole sugugi nii.

Seotud lood:

Ta kutsus kokku 67 inimest ning asetas nende ette šokolaadiküpsised. Ent maiust proovida lubas ta vaid pooltel katsealustel. Teised pidid rahulduma redistega. Paljud redise rühma inimesed ilmutasid huvi küpsiste vastu — vaatasid neid nukralt, mõned võtsid koguni küpsise pihku, et seda nuusutada.

Seejärel paluti kõikidel osavõtjatel lahendada üsnagi keeruline mõistatus. Teise rühma inimesed andsid alla kaks korda kiiremini. Sund süüa rediseid šokolaadi asemel kurnas nende tahtejõu. Ei jätkunud ressursse mõistatuse lahendamiseks.

Sellest ajast on läbi viidud kümneid uuringuid ning kõik need kinnitavad Roy Baumeisteri eksperimendi tulemuste õigsust.

Mis siis kurnab meie tahtejõudu?

Igapäevane elu on täis ahvatlusi ning momente, mis sunnivad meid kulutama oma tahtejõudu. Millele me seda siis kulutame?


  1. Tahtmiste kontroll


Võitleme alatasa tühiste kiusatustega ning teeme oma tööd, kuigi selle asemel tahaks olla Facebookis või joosta töölt varem ära, et sõpradega kohtuda.


  1. Produktiivsuse kontroll


Vaatamata väsimusele anname endast maksimumi.


  1. Käitumise ja emotsioonide kontroll


Seda nõuavad professionaalne eetika ja korporatiivsed reeglid. Isegi kui tööatmosfäär on pingeline või kolleegid võtavad vastu otsuseid, millega me nõus ei ole, püüame ikkagi olla häält tõstmata.


  1. Kontroll mõtete üle


Keskendume tööle, vaatamata mitmesugustele unistustele ja fantaasiatele, mis meie peas tiirlevad.

Kuidas treenida ja koguda tahtejõudu

Kõik ei ole siiski kadunud. Erinevalt motivatsioonist võib tahtejõudu tugevdada, justkui lihaseid. Seesama Roy Baumeister avastas 1999.a. , et üliõpilased, kes teadlikult treenisid oma tahtejõudu, said tunduvalt paremini hakkama enesekontrolliga kui need, kes nende kallal teadlikult vaeva ei näinud.


  1. Planeeri oma olulised tegemised hommikuks


Enesekontroll töötab paremini hommikul, kuna sul oli terve öö, et oma ressursse taastada. Mida see praktikas tähendab? Kui oled otsustanud rohkem spordiga tegeleda, mine treeningule hommikul. Kui sinu eesmärk on raamatut kirjutada või lõpetada tähtis projekt, broneeri päeva esimesed tunnid töö jaoks arvuti taga.


  1. Juhi oma energiat ning säilita seejuures rahu


Rahuseisund teeb sind tugevamaks. Uuringud on tõestanud, et paljud inimesed eelistavad „üliintensiivseid” emotsioone, selliseid nagu erutus või isegi stress. Inimesed joovad kohvi, et see ergutakse neid ning lükkavad tähtsad tööd viimasele minutile, et lõperada need siis adrenaliini abil.

Ent erutus ja stress väsitavad keha. Ja mida enam sa väsid, seda vähem on sinus tahtejõudu. Tähendab, tuleb õppida oma energiat juhtima.

Isegi 15 minutit vaimset praktikat aitavad tahtejõu varusid taastada.

Loe veel

Sa lülitad oma telefoni võrku, et seda laadida. Tee sedasama iseendaga. Võta appi jooga või mediteerimine. Võta selleks vaheaeg keset tööpäeva


  1. Ära võta enda kanda liiga palju


Ära jaga end mitme projekti vahele. Kui tahad kaalust alla võtta, ei tasu paralleelselt kitarrimängu õppima asuda. Vali üks unistus ja keskendu selle realiseerimisele.


  1. Keskendu lõppeesmärgile


Neurobioloog Elliot Berkman arvab, et „kui me teeme tööd selle kallal, mis meile meeldib, siis ei tunne me end kurnatuna”. Samuti kinnitab Berkman, et kui alati mõelda peamisele eesmärgile, siis on võimalik saada täiendavat energiat selle saavutamiseks. Seega, iga kord, kui tunned, et tahtejõudu ei jätku, kujuta endale ette, kuidas end tunned, kui oled oma unistuse teostanud.

Allikas: Psychologies