Psühholoogi nõuanded: kuidas hoiduda depressiooni tagasilangemisest?

 (1)
Psühholoogi nõuanded: kuidas hoiduda depressiooni tagasilangemisest?
Foto: Ashley Bean/Unsplash

Depressioonist paranemisel võib olla tõuse ja mõõnu ning teinekord võib see päris kaua aega võtta, eriti korduvate episoodide puhul. Confido Meditsiinikeskuse psühholoog Liis Vahtra-Šmutov jagab näpunäiteid, kuidas hoiduda depressiooni tagasilangemisest.

Tunne depressiooni ohumärke

Eelkõige tuleb tunda depressiooni ohumärke, nagu huvi ja rõõmu kadumine, pikemat aega kestnud meeleolulangus, väsimus ja energiapuudus, kerge ärritumine ja tavalisest negatiivsem mõtlemine. Nende tekkimisel võiks korraks aja maha võtta ja endalt küsida: “Mida ma praegu vajan?” ja proovida pakkuda seda endale niipalju kui võimalik. Kui tundub, et ise ei oska või ei suuda, võiks lähedastelt või spetsialistidelt abi paluda. Kindlasti on targem ennetada, kui pärast tagajärgede ja palju pikema raviga tegeleda.

Negatiivsete mõtetega pole vaja kaasa minna

Negatiivne mõtlemine on üks depressiooni sümptom ja seda tuleb teadvustada. Negatiivsete mõtete sisu ei tohi automaatselt tõena võtta. Ehk näed sa praegu kõike nii negatiivses valguses vaid seepärast, et su meeleolu on kehv? Pole vaja negatiivsete mõtetega kaasa minna ega neid edasi mõelda (tavaliselt lähevad need ju ka aina negatiivsemaks), vaid jätta mõtted rahule ja viia tähelepanu parasjagu käsil olevatele asjadele.

Kui tundub, et mõnda mõtet ei saa tähelepanuta jätta, võiks leida teemaga tegelemiseks aja, kus meeleolu on parem või veel parem, arutada seda lähedase, sõbra või oma terapeudiga.

Seotud lood:

Räägi depressioonist ja selle ohumärkidest lähedastele

Kui sõbrad ja pereliikmed teavad, et koged või oled kogenud depressiooni, oskavad nad tavapärasest märksa enam pakkuda hoolivust ja tuge. Koos sobib arutada ja plaani teha, mida esimeste sümptomite ilmnemisel ette võtta.

Õpi teadvelolekut

Teadvelolek (mindfulness) on midagi, mida me kõik mingil määral teame ja kasutame, aga tihti on seda meie elus väheks jäänud. See tähendab oskust olla hinnanguvabalt ja aktsepteerivalt hetkes. Võtta asju nii nagu nad on, mitte võidelda reaalsuse vastu, milles juba oleme. Teadvelolek aitab tunda ka rõõmu ja rahulolu väikestest igapäevastest asjadest.

Teadveloleku kasutamist oma vaimse tervise hoidmiseks saab õppida psühholoog Liis Vahtra-Šmutovi juhendamisel Confido grupiteraapiates. „Grupis teeme mitmeid harjutusi, mis avavad teadveloleku eri tahke,“ selgitab ekspert. Grupiteraapiasse on oodatud depressiooni põdevad või põdenud inimesed, kes on tervenemas või tervenenud. „Aktiivses depressioonis maadlevale inimesele ei pruugi grupiteraapia ja kodused harjutused veel jõukohased olla.“

Inglite aeg