Sügise saabumisega on ärevus üle pea kasvanud? On mõned viisid, kuidas stressi peatada ja ennast maandada


Sügise saabumisega on ärevus üle pea kasvanud? On mõned viisid, kuidas stressi peatada ja ennast maandada
Foto: engin akyurt/Unsplash

Sügise ja sellega saabuvate pimedate ning külmade ilmade saabumine ja hirm ebakindla tuleviku ees — need on vaid jäämäe tipp tunnetest, mida paljud eestlased hetkel kogevad. Kuidas ärevust vähendada, et igapäeva elu uuesti normaliseerida?

Vaimsele tervisele tähelepanu pööramine on väga oluline, sest keegi meist ei taha ennast leida ühel hetkel mustast august, millest välja pääsemine nõuab aega ja vaeva. Seetõttu oleks kasulik juba esimeste suuremate ärevuste märkide ilmnemisel midagi kiiresti ette võtta.

Need on parimad ja lihtsamad viisid ärevusega toimetulemiseks:

Räägi oma usaldusisikuga. Eestlastele on küll omane probleemide varjamine ja püüdlus ise alati hakkama saada, aga see kasvatab sisemist pinget ja lõhub seesmiselt. Püüa leida üks inimene, kellele sa saad rahus oma probleemidest rääkida ja kes sind ei kritiseeri, vaid kuulab.

Proovi leida oma ärevuse algpõhjus. Tihtipeale hakkab ärevus vaikselt kaduma, kui inimene leiab oma ärevuse algpõhjuse ja tunnistab, et see on miski, mis teda ärritab. Peale hirmu tunnistamist on juba lihtsam otsida lahendusi.

Seotud lood:

Proovi asendada negatiivne mõte positiivsega. See nõuab alguses palju vaeva, aga alusta tibusammudega. Ehk kui tunned oma mõtteid negatiivsele rajale suundumas, siis proovi hakata neid vaikselt asendama positiivsete või kasvõi siis neutraalsete mõtetega.

Hoidu meelemürkidest. Kohv, alkohol, suitsetamine — inimesed tunnevad mõnikord, et need kõik aitavad ärevuse vastu, kuid tegelikult need hoopiski süvendavad seda. Suitsetamisest oleks nagunii mõistlik loobuda, kohv ja alkohol asenda mõneks ajaks rahustava teega.

Sama põhimõte käib ka toitumise kohta. Äreval ajal tuleb keskenduda rohkem nii oma vaimsele kui füüsilisele poolele, seetõttu ürita süüa rohkem värsket ja rohelist. Kui sa tunned ennast peale söömist hästi, on sul lihtsam mõelda ka helgeid mõtteid ja läheneda probleemide lahendamisele loovamalt.

Mõnest olukorrast tuleb välja astuda. Kui sa tunned, et mõni vestlus või muu situatsioon teeb sulle liiga ja tekitab suurt stressi, siis ehk tasuks ennast viisakalt sealt eemaldada, et mitte endale liiga teha. Siin tasub aga alati enne reaalselt mõelda, kas see on seda väärt või suudad sa ehk leida mõne enda rahustamistehnika, et olukord hoopis enda kasuks pöörata.

Keskendu hingamisele. Seda nõuannet antakse alati, kui käsil on mõni vaimse tervise teema, aga seda ka põhjusega. Sügavalt ja rahulikult hingamine on kõige parem ja efektiivsem pingete maandamise moodus. Kui tunned, et süda hakkab ärevuse tõttu kiiremini lööma, siis lihtsalt hinga. Negatiivsed mõtted ja tunded on vallutanud sinu alateadvuse — hinga.

Kirjuta oma tunded endast välja. Õhtuti tasub sarja vaatamise asemel võtta see 15 või 20 minutit, et istuda rahus ja kirjutada (või joonistada) endasse päeva jooksul kogunenud tundeid ja mõtteid. Tihtipeale hakkab peale seda tegevust inimesel kergem ning järgmist päeva saab alustada juba tunduvalt helgemate mõtetega.

Allikas: Awarenessact