Luminori Eesti eraisikutepanganduse juht Kaspar Kork räägib lähemalt PIN-koodi turvalisuse tavadest ja annab nõu, mida teha olukorras, kus parool on täiesti meelest läinud.

„Esimese üheksa kuuga on Luminoril olnud vaja sulgeda Eestis üle 1000 pangakaardi just seetõttu, et inimesed on oma PIN-koodi valesti sisestanud rohkem kui kolm korda,“ märkis Kork. „Usun, et meil kõigil on ette tulnud olukord, kus pangakaardiga makstes mõtted täiesti seiskuvad ning PIN-kood ei tule ka kõige parema tahtmise juures meelde, kuid vedamise peale numbrikombinatsioonide proovimine ei ole kõige mõistlikum lahendus.“

Turvariski vähendamiseks on pangakaartidel süsteem, mis pärast kolme parooli sisestamise valekatset kaardi blokeerib. Eksperdi sõnul on sellise tagajärje vältimiseks esimene samm valida endale meeldejääv parool. Kindlasti tuleks vältida numbrikombinatsioone, mida on kerge ära arvata, nagu näiteks 0000 või 1234, või mis seostuvad sinu isiklike andmetega, nagu sünnipäev või pulma- aastapäev. Siiski tasub mõelda koodile, mida oleks kerge meeles hoida ehk proovi numbrite vahel luua omale mõni loogiline seos või tähendus.

Kui aga kood ikka üldse ei meenu, saab seda hõlpsasti vaadata oma panga mobiilirakendusest või internetipangast. „Eraklientidel on olemas mugav võimalus igal ajahetkel ja piiramatu arv kordi oma parooli netipangast või pangarakendusest vaadata. Selle jaoks pead lihtsalt oma kontole sisse logima ning oma isikut Smart-ID, Mobiil-ID või ID-kaardi koodide abil kinnitama,“ sõnas Kork. Koodi vaadates jälgi kindlasti, et sinu ümbruses ei viibiks teisi inimesi ning hoia parool alati ainult enda teada.

Osa eelpool mainitud statistikast võib olla seotud ka kaardivargustega ning eksperdi sõnul tasub nii endale kui oma lähedastele aeg-ajalt meelde tuletada pangakaardi turvalisuse head tavad. Näiteks tuleks oma kaarti hoida võimalikult kindlas kohas ehk rahakotis, et see varastele liialt silma ei jääks või lihtsasti kättesaadav poleks. Lisaks soovitab Kork sisse lülitada oma pangarakenduse teadaanded, sest nii saad koheselt reageerida, kui sinu kaardiga tehakse mõni tundmatu tehing. „Kui näed konto väljavõttel mõnda kahtlast tehingut, siis blokeeri oma pangakaart ja -konto esimesel võimalusel! Muude küsimuste või murede korral saad alati abi kas oma kodupanga veebilehelt või kontakttelefonilt.“

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemalt
Ükskõikselt
Kurvana
Vihasena