Kuumaverelised tülid on alati moodustanud lahutamatu osa
Gucci pärandist. Firma asutaja, Firenze kaupmehe poeg Guccio
Gucci, lahkus noore poisina kodumaalt tüli pärast õdede-
vendadega. Ta läks Pariisi ja sealt Londonisse, kus ta töötas
Savoy hotelli maitre d'h?tena. Just sealsete rikaste ja võimsate
kohvrite ning kübarakarpide keskel tekkis tal idee avada nahast
luksuskaupade firma.
Gucci pöördus tagasi Firenzesse ja avas esimese poe 1920.
aastal. Tema nahast pudukaubad ning ratsutamistarbed
saavutasid kosmopoliitse seltskonna hulgas nii suure edu, et ta
otsustas 1953. aastal liikuda edasi Ühendriikidesse. Guccist sai
1950tel ja 1960tel jõukuse ja delikaatse teistest eristumise
sümbol ning tema kliendid olid muuhulgas Grace Kelly, Audrey
Hepburn ja Jackie Kennedy. Mõnest Gucci tolle perioodi
tootest - bambuskäepidemega kotist, lillelistest rättidest ja
kuulsa punarohelise triibuga kaunistatud mokassiinidest - on
saanud moeklassika.
1980teks oli Gucci oma kuulsa nime praktiliselt ammendanud.
Gucci oli väljastanud liiga palju litsentse ning perekond oli
lõhestatud tülidest. 1993. aastal ostis Araabia investeerimisgrupp
Investcorp firma kontrollpaki ning noteeris pooled Gucci aktsiad
börsil, tõmmates sellega joone alla perekonna kontrollile firmas.
1994. aastal lasi Gucci lahti peaaegu pooled töötajad ning
edutas 36-aastase stuudioassistendi Tom Fordi uueks
loominguliseks direktoriks. Santa Fest pärit noormees oli
õppinud New Yorgi ülikoolis, kuid langes sealt välja, et esineda
telereklaamides. Hiljem õppis ta Parsonsi moekooli New Yorgi
ja Pariisi stuudiotes sisekujundust ja rõivamoodi. 1980tel töötas
ta koos selliste moeloojatega nagu Cathy Hardwick ja Perry
Ellis. Guccisse tuli Ford 1990. aastal.
Tom Ford lõi Guccile täielikult uue maine, müües seksi
unustanud aidsipõlvkonnale dekadentsi ja sensuaalsust. Gucci
1990te sametist puusapüksid väljendasid androgüünsust ja
sensuaalsust ning meeldisid inimestele, kes tahtsid näha välja
seksikad nii enese kui teiste silmis. Metallist tikk-kontsadega
nahkkingad lisasid üldmuljele teravust ning valged taktikaliste
ovaalsete sisselõigetega sviiterkleidid tõid meelde Studio 54
erutavad päevad. Aga miski ei ole seksikam kui raha: Fordi
puusal istuvad kitsad nahkvööd sarlakipunase tähega "G" maksid
4500 krooni.
Ärimaailma ja loomeinimeste vahemehena teab Ford, et müüa
tuleb mitte üksikut eset, vaid meeleolu. Just seepärast kasutab ta
peene alatooniga reklaamikampaaniaid nagu "ménage ? trois"
modell Amber Valletta ja kahe mehega ning kergelt lesbilisena
mõjuvaid Gucci riietuses naisi üksteist jahedalt piidlemas. Ford
tõi moodi ka "toimetamise": igaks hooajaks valitakse paar
domineerivat moemaja esindavat teemat.
Ülejäänud Gucci lugu on aktsiates. Moemaja valmisriiete kollektsioonide
edu viis aktsiate hinnad 1996. aastal taevasse, millele järgnes kukkumine
Aasia majanduskriisi järel.
Huvitav areng toimus 1998. aastal, kui Milano moemaja Prada ostis 9,5
protsenti Gucci aktsiatest ning tundub, et ta on valmis agressiivsemaks
pealetungiks. Kas Gucci edu jätkub ka uuel sajandil? Eks aeg anna
arutust.
Loe Tom Fordist artikleid arhiivist.
Pilte Gucci kollektsioonidest tasub otsida siit.