Miks su pisipoiss on püstihull autode järele
Huvi kogub tuure (1-3 aasta vanuses) ning hiljem kinnistub teadmisega, et „mina olen nagu isa, armastan autoga sõita”. Kuid juba enne 1,5 aastat, täpsemalt emaüsas, hakkab poisi organism tootma meessuguhormoone — androgeene, mis füsioloogide arvamust mööda ongi „meeste” mänguasjade valiku põhjuseks nii varases eas.
Psühholoogidki otsivad sellele küsimusele vastust, analüüsides traditsioonilisi meeste ja naiste rolle. Mees, vastupidiselt naisele, suunab kogu oma tegevuse välismaailma. Ta on vallutaja, tootja, hankija, progressi edendaja, pahatihti ka agressor. Mis aga puutuvad siia autod? Auto on abiline, vallutamaks seda maailma. Samas on sellel ka kaitsefunktsioon (autokere).
Auto aitab ületada pikki vahemaid, ning selles rollis on ta juba rohkem kui abiline: auto on mehe ustav sõber. Sõprustunne on aga teatavasti emotsionaalse värvinguga ning just seetõttu suhtub mees oma „raudsesse hobusse” nii suure soojusega.
Pange tähele, et poisid ei taha mängida reisijaid, nemad valivad tingimata endale koha rooli taga. Ja seegi pole juhus. Mees on traditsioonilises paaris — mees-naine — juht, pealik. Ja nimelt seetõttu ei tunnista ta reisija rolli.
Ei tasu unustada ka tõsiasja, et perioodi sisse, mil poiss tunneb suurt kiindumust autodesse, jääb ka 3-aastaste kriisiaeg. Ühtedel algab kriis 2-aastaselt, teistel 3,5-aastaselt. Just sel ajal hakkab lapses kuju võtma isiklik „MINA”. See on aeg, mil tehakse katset teistest eralduda, ning koos sellega tekib omanditunne suhtumises iseendasse — oma kehasse ja kõigesse, mis selle keha juurde kuulub. Käesoleval juhul on kõne all suhtumine oma mänguasja — oma autosse.
Ja siis, kui poiss palub osta endale järjekordset autot, on see tegelikult tema teadvustamata soov päris enda „omandi” järele, samas arendab ta nii oma iseseisvuse algeid.
„Olen oma auto roolis” — see tähendab: „Ma olen kõige tähtsam ning kontrollin toimuvat.” Ja mis kõige olulisem sellises eas lapse puhul: „Ma eraldun emast.”
Väike mänguauto on väga realistlik ning see võlub last. Mänguasja väärtus kasvab lausa proportsionaalselt sellega, kuivõrd see vastab originaalile — kas uksed käivad lahti, kas rooli saab pöörata, kas tulesid saab sisse lülitada.
Auto „elustub” õige lihtsalt. Tasub vaid lükata ja juba ta sõidab nagu pärisauto. Veel saab autos „inimesi” ja kaupa transportida. Võib ju isegi oma kujuteldavas lapsemaailmas mängult rooli taha istuda…
Mida saab mänguautodega õppida?
Anna lapsele peenike pulgake, näiteks hambatikk (kui lapsel on juba arenenud peenmotoorika ning teda ei jäeta üksinda) või siis spetsiaalne pulk tööks plastiliiniga ning tee talle ettepanek märkida autokerel ära uksed ja aknad. Kui laps armastab veeretada „vorstikesi”, las ta teeb nendest roolirattad. Veel üheks ülesandeks võiks olla valgusfoor. Laps veeretab kolme värvi kuulikesi ning asetab need siis üksteise alla papitükile.
Et sõitu mitmekesisemaks muuta, võib trassi omatehtud liiklusmärkidega tähistada. Kui aga kokku tuleb terve laste seltskond ning neil on vähemalt kaks sellist autot, saab korraldada lõbusaid võiduajamisi.
Võid oma last veelgi innustada, ostes talle poest autoteemalisi mänge. Kuubikud, loto, mitmesugused arendavad komplektid — kõik need asjad võtab poisike rõõmsalt vastu, sest oma tegevuse tulemusena näeb ta järjekordse auto kujutist.
Püüa laste armastust autode vastu ära kasutada ka kasvatuslikel eesmärkidel. Näiteks lubad preemiana mingi tegevuse eest lapsele uue auto. Tavaliselt kasvab poiss automaaniast välja umbes 4-5-aastaselt.
Allikas: Moi Rebjonok