Alatihti tehakse mitmesuguseid alkoholisõltuvust uurivaid teaduslikke töid, kuid tihtipeale ei jõua nende tulemused n-ö tavakodanikuni. Alljärgnevalt toomegi ära valiku maailma viimaste aastate teadustööde tulemustest, mis käsitlevad alkoholitarbimist.

Joomahood ja alkoholireklaam

Ameerika teadlaste poolt viidi 2006. aastal läbi uuring "Joomise alustamise aeg ja alkoholisõltuvus".

Eesmärk oli teada saada, kas varane alkoholitarbimise algus on seotud alkoholisõltuvuse tekke ja korduvate joomahoogudega nooremas eas.

Selgus, et inimesed, kes alustasid alkoholitarbimisega enne 14. eluaastat, olid alkoholisõltuvusega sagedamini ning raskemalt kimpus kui need, kes alustasid alkoholitarvitamist 14. ja 21. eluaasta vahel. Varem alkoholitarbimist alustanud olid ka rohkem hädas joomahoogudega.

Samal 2006. aastal uuriti USAs teemat "Alkoholireklaami mõju noorte joomisele". Selle käigus vaadeldi 15-26aastaseid inimesi tavalistest perekondadest.

Noored, kes nägid rohkem alkoholireklaame, jõid rohkem.

Mängusigaretid ja mängualkohol

USAs toimus 2005. aastal uuring "Eelkooliealiste laste sigarettide ja alkoholi tarbimine kodumängus", kus vaadeldi 120 kahe- kuni kuueaastast last. Lapsed ostsid isa-ema mängides 17 toodet 73st mängupoes müügil oleva toote hulgast.

Neist 34 (28,3%) ostsid sigarette ning 74 (61,7%) alkoholi. Lapsed, kelle vanemad suitsetasid, ostsid sigarette tihedamini ja lapsed, kelle vanemad tarbisid alkoholi vähemalt kord kuus, ostsid tihedamini veini või õlut.

Laste käitumine mängus näitas, et nad olid väga teadlikud, kuidas kasutada tubakat ja alkoholi ning milline nauding sellega kaasneb. Samuti näis lastel olevat arvamus, et alkohol on elu lahutamatu osa.

Alaealistele mõjub rohkem

USA 2004. aasta uuring "Ajakirjade alkoholireklaami mõju eri sugupooltele" võrdles tüdrukute ja poiste mõjutatavust alkoholireklaamidest ning kõrvutas tulemust täisealiste mõjutatavusega.

Alkoholimüüjad kulutasid 590,4 miljonit dollarit alkoholireklaamidele, mis jagunesid järgmiselt: 471 õllereklaam (8%), 4748 kange alkoholi reklaam (76%), 116 vähese alkoholisisaldusega karastusjoogi reklaam (2%) ja 904 veinireklaam (14%).

Alaealised noored märkasid 45% rohkem õllereklaame, 12% rohkem kange alkoholi reklaame, 65% rohkem vähese alkoholisisaldusega karastusjookide reklaame ja 69% vähem veinireklaame kui 21aastased ja vanemad.

Tüdrukud vanuses 12 kuni 20 aastat olid rohkem mõjutatavad õlle- ja vähese alkoholisisaldusega karastusjookide reklaamidest kui naised vanuses üle 21 eluaasta.

Mõõdukus ei päästnud

USAs korraldati 2006. aastal uuring "Mõõdukas sünnieelne alkoholitarbimine ja selle mõju lastele". Uuriti 636 ema-lapse paari.

Emasid hinnati iga raseduse trimestri ajal ning koos lapsega pärast sündi, 8 kuu vanuselt, 18 kuu vanuselt, 3 aasta vanuselt, 6 aasta vanuselt ja 10 aasta vanuselt.

Iga uuringufaas sisaldas hinnangut kasvule, arengule, kognitiivsusele ja psühholoogilisele toimimisele.

10. eluaastal hinnati laste kognitiivset võimekust Stanford-Bineti intelligentsustesti järgi. Leiti märgatav suhe ema sünnituseelse alkoholitarbimise ja lapse kognitiivsete võimete vahel, kusjuures arvesse oli võetud ka lapse kasvukeskkonda.

Alkoholitarbimine ja kaotatud eluaastad

Eesti teadlased Taavi Lai, Kaire Vals ja Raul Kiivet uurisid meie 2002. aasta andmete põhjal, milline osa on alkoholil meie rahva haiguskoormuse suurenemisel.

Selgus, et enne eeldatavat aega elu lõppemise läbi kaotas Eesti ühtekokku 198 354 eluaastat, neist alkoholi liigtarvitamise tõttu 22 248. Alkoholist tingitud kaotusest 99% langeb meestele.