Kodus toimunud müügiesitlustel soetatud tooted võib müügimehele tagastada ja lepingud lõpetada, teatas tarbijakaitseamet.
Oluline on teada, et kui müügiesitlus toimus müüja algatusel, siis on võimalik lepingust taganeda 14 päeva jooksul eeldusel, et müüja andis selleks seadusega ette nähtud teatise vormi.

Koduuksemüügist — kitsamalt tolmuimejate ning õhupuhastajate müügist — on viimasel ajal rohkelt juttu olnud, kuid tarbijakaitseametisse laekunud pöördumiste järgi satuvad tarbijad ikka ja jälle müügimehe poolt esitletud toote ning sellega kaasnevate finantskohustuse ohvriteks.

Ostu-müügi tehingut, mis sõlmitakse äriruumidest väljaspool — tarbija kodus, tänaval, bussis vms kohas — nimetatakse koduuksemüügilepinguks ning selle osas on tarbijale tagatud mitmed olulised õigused.

Olulisemaks võib pidada lepingust taganemise õigust — koduuksemüügi puhul on taganemisõigus 14 päeva peale toote kättesaamist ning kaupleja ei tohi nõuda selle perioodi ajal mingeid trahve ega tasusid. Kui toode tagastatakse näiteks posti teel, siis võib nõuda tarbijalt postikulude hüvitamist kuni 156 krooni (10 euro) suuruses. Sellisel juhul, kui tarbija viib toote isiklikult tagasi, temalt täiendavaid kulutusi nõuda ei tohi. Paraku on näiteks mitmetes lepingutes kirjas, et kui toode tagastatakse, siis makstud rahast läheb maha 10 eurot.

Mitmed tarbijad on väitnud, et müügimeeste võtted toote esitlemisel on tihtipeale eksitavad ja agressiivsed. Nimetatud müügimeetodite kasutamine on keelatud.

On juhtumeid, kus rõhutakse kodu ebahügieenilisust või viidatakse tervise parenemisele, kui kasutatakse müügiesindaja poolt müüdud tooteid. Samuti toonitatakse, et toode on selle hinnaga „vaid täna“ ja „vaid teile“. Paaril korral on tarbijad olnud nördinud, sest uue tolmuimeja ostmisega viiakse vana müügimehe poolt kaasa — selline tegevus pole lubatud ja kui müügiesindaja taolise ettepaneku teeb, tuleks kindlasti keelduda.

Tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste soovitab tarbijatel säilitada meelekindlus ja vajadusel öelda kindel „ei“ kui ollakse veendunud, et tutvustatav kaup ei ole vajalik.

Kui tarbija on otsustanud ostmise kasuks, tuleb veenduda, et kaupmehel on selle kohta esitada korrektne leping, milles kirjas ettevõtte kontaktid, kauba maksumus, tagastamisvõimalused.

Samuti peab toote ostmisel tähele panema, kas see antakse üle originaalpakendis ning koos vajalike dokumentide ja lisadega.

Koduuksemüügilepingust taganemise teatise leiab siit.