Kui ostad elu jooksul vaid ühe käekoti, olgu see SEE aegumatu staatusesümbol!
Hermès on pika ajalooga traditsiooniline kaubamärk, mille lugu sai alguse 1873. aastal, kui Thierry Hermès avas Pariisis kaupluse, mis tegeles ratsasporti harrastavate Euroopa aadlike teenindamisega, müües neile kvaliteetseid sepiseid ja rakmeid. Juba siis pälvisid Hermèse tooted tähelepanu tänu kõrgele kvaliteedile ja need võitsid mitmeid auhindu. 1900. aastal hakkas ettevõte pakkuma klientidele mugavaid ratsakotte, mis olid mahukad ja võimaldasid kanda suuri sadulaid. See oli Hermèse esimene samm tänapäeval moetööstuses laineid löövate luksuskäekottide kavandamise poole.
Jätkuvalt on maailma moegurmaanide seas nõudluses Hermèse Kelly kott, topeltrihmaga ja suure H-tähega kaunistatud Constance’i õlakott, Birkini kott ja Jackie Kennedy palavalt armastatud Trimi õlakott. Nii Kelly, Constance’i kui ka Birkini käekotte ei ole võimalik Hermèse butiikidest soetada, sest kõigil kolmel on aastatepikkune ootenimekiri.
Birkin — boheemlaslikult šikk
Luksuslike käekottide hierarhias on Hermèse Birkin ülim staatuse sümbol, mille alghind jääb umbes 8500 dollari juurde. Kuulduste järgi on Victoria Beckhamil umbes 100 Birkini mudelit ja tema kollektsiooni väärtuseks hinnatakse 2,3 miljonit dollarit. Maailma esirikaste seas on Birkin igapäevane tarbeese. Modell Kate Moss kasutas üht Birkini mudelit lapse mähkmete hoiustamiseks ja Kim Kardashiani käevangus kõigub 10 000 dollarit maksev Birkin, mida ta kasutab trennikotina.
Saatuse irooniana on käekotile nime andnud Jane Birkin pigem boheemlane kui luksust nautiv šikk daam. Ekstravagantne käekaunistus ei ole tagasihoidlikku Birkinit kunagi paelunud. Elu jooksul on tal olnud kõigest neli omanimelist käekotti. Jane Birkin on legendaarne inglise lauljanna, kes vallutas prantslaste südamed, ning oli veel legendaarsema muusiku Serge Gainsbourg’i muusa ja abikaasa. Birkini sensuaalsed ohked on maailma muusikaajalukku läinud hittlaulus „Je t’aime… moi non plus”. 1984. aastal lendas moeikoon Birkin Pariisist Londonisse ning nagu ikka, kandis ta tavalise käekoti asemel legendaarset õlgkorvikest. Boheemlaslik korvike kukkus maha ning kogu selle sisu pudenes lennuki salongi põrandale. Juhuslikult istus Birkini kõrval Hermèse tollane tegevjuht Jean-Louis Dumas, kes märkas oma üllatuseks, et korvist pudenes teiste asjade seas välja ka Hermèse disainitud päevik. Nad vestlesid ning Birkin mainis Dumas’le, kui raske on leida mahukat ja mugavat nahast nädalavahetuse käekotti ning visandas kohe oma unistuste koti disaini lennuki salvrätile. Nii sündis Hermèse Birkini kott. Edu ei saabunud siiski üleöö. Esimese kümne aasta jooksul ei olnud ükski maailma fashionista kotist huvitatud, moes oli jätkuvalt klassikaline Kelly mudel. 1990. aastate keskpaigas toimus radikaalne muutus, kuid moespetsialistid ei oska tänase päevani välja pakkuda, mis on Birkini käekoti ootamatu populaarsuse taga.
Luksuse täielik tipp
Osaliselt on Birkini koti edu taga olnud Hermèse strateegia piirata selle tootmist, sest just tänu sellele on toote väärtus ja nõudlus viimastel aastakümnetel jätkuvalt tõusnud. Birkini käekoti ostmine on nagu lahingu võitmine. Kõigepealt peab ostja tõestama oma truudust Hermèse brändi vastu, oodates määramatu aja ootenimekirjas ning leidma hea tutvuse, kelle kaudu brändi kõige ihaldusväärsema aardeni jõuda, või ostma suurema koguse teisi Hermèse kalleid luksustooteid. 2016. aastal avaldatud info kohaselt oli Birkini ootenimekirjas olevate klientide ooteaeg kuus aastat. BBC-le antud intervjuus, sõnas 20. sajandi nahktoodete edasimüüja ja guru Jérôme Lalande: „See ei ole ootenimekiri, vaid unistuste nimekiri, sest Hermès ei võta juba ammu vastu Birkini tellimusi ning nüüd võid lihtsalt loota, et kunagi saad endale kellegi teise Birkini.’’ Tema hinnangul on maailmas ringluses umbes 200 000 Birkinit.
Birkini käekotti peetakse luksuse täielikuks tipuks. Ajakiri Time tegi eelmise aasta uuringus kindlaks, et Birkini käekotid on tegelikult parem investeering kui kuld ja vähem riskantne kui väärtpaberid. Birkini väärtus on iga aastaga kasvanud keskmiselt 14,2% võrra. Kuigi iga investeeringuga kaasneb teatud risk, siis Birkini käekott ei näita lähitulevikus väärtuse langemise märke. Kõige tavalisema Birkini baasmudeli jaehind on viimase 30 aasta jooksul tõusunud ligi 10 000 dollari võrra.
Iga Birkin on käsitsi valmistatud ja selleks kulub 12 tundi. Valmistamise protsessile kuluv aeg võib kahekordistuda, sõltuvalt käekoti eriomadustest. Hermès on tuntud kvaliteetsete materjalide poolest ning nende kasutatavad nahad ei ole erandiks. Kallimad ja populaarsemad Birkini käekotid on valmistatud alligaatori, vasika või jaanalinnu nahast.
Kelly sai kuulsaks tänu juhusele
Kelly käekoti ajalugu on sama ikooniline kui kott ise. Hermèse Kelly sai kuulsaks tänu juhusele, milleks läks vaja üht paparatso klõpsatud pilti ja legendaarset Hollywoodi blondiini. Grace Kelly oli Hollywoodi staar ja Alfred Hitchcocki muusa. Kelly armastuslugu Hermèse brändiga sai alguse juba 1954. aastal, kui ta mängis peaosa Hitchcocki filmis ,,Et varast püüda” (,,To Catch a Thief”). Kostüümikunstnik kasutas daami riietamisel Hermèse aksessuaare, mille seas oli ridikül Sac à Dépêches. Grace armus käekotti kohe ja lisas ridiküli enda isiklikku garderoobi.
Kaks aastat hiljem abiellus Ameerika väikelinnast pärit kaunis Hollywoodi neiu Euroopa kõige ihaldatuma printsiga ehk Monaco kroonprints Rainier III-ga ja mõne kuu pärast jäi printsess lapseootele. Maailma meedia oli muinasjutulise paari järgi hullumas ning paparatsod jälgisid paari igat liigutust. Häbelik vürstinna aga ei soovinud veel rasedusest maailmale teatada. Kord sumedal ööl Monte Carlos külastasid Grace ja Rainier seltskonnaüritust ning ürituselt lahkudes hoidis Grace kaunist Hermèse käekotti käevangus nii, et see varjaks strateegiliselt tema kõhtu ja saladust. Ikooniline foto vürstinnast ja tema lemmikust käekotist Sac à Dépêches avaldati Life Magazine’i esikaanel.
See pilt ajendas naisi kogu maailmas tormama Hermèse butiikidesse isikliku Kelly koti järele. Ikoon sündis üleöö. Maailma moegurmaanid ristisid käekoti mitteametlikult Kelly kotiks. Ametlikult nimetas luksusbränd käekoti Kellyks alles 1977. aastal.
1892. aastal tutvustati maailmale esialgset versiooni Kelly kotist. Hermès nimetas koti Haut à Courroies’ks ning oma otstarbelt oli hiiglaslik paun mõeldud ratsanike sadulakotiks. 1930. aastal uuendati Haut à Courroies’ disaini ja ratsaspordist inspireeritud kott nimetati Sac à Dépêches’iks. Trapetsikujuline ja ülemise sangaga Sac à Dépêches oli revolutsionäär tolleaegsete pisikeste ümbrikukujuliste käekottide seas.
Kallis lõbu
Ettevõte ei tooda luksusklikke Kellysid konveierliinil, vaid iga väiksemgi detail õmmeldakse käsitsi. Tänu Hermèse tootmismeetodite töömahukale iseloomule ja haruldaste materjalide kasutamisele, sealhulgas eksootilised nahad ja väärismetallid, võib ühe Kelly loomiseks kuluda 18 kuni 24 tundi. Iga Kelly käekott on unikaalne.
Maailma kalleim Hermèse Kelly käekott müüdi oksjonil 125 000 dollari eest. Ekspertide sõnul on Kelly koti jätkuva edu taga see sama ikooniline pilt Grace Kellyst kandmas oma Kelly kotti kaitsekilbina. Originaal Hermèse käekotti, mida näitlejanna tol õhtul kandis, on võimalik oma silmaga näha Londoni Victoria ja Alberti muuseumis.
Kui Birkini kott on käekottide maailma Püha Graal, mida on väga keeruline osta, siis Kelly ei jää Birkinile kaugeltki alla. Viimase seitsme aasta jooksul on oksjonitel müüdud 1074 Kellyt ja 348 Birkinit. Hinnalisemad käekotid on haruldase stiili, disaini ja eredate värvidega. BBC andmetel müüdi maailma kõige kallim Birkin 2017. aastal Hongkongis toimunud oksjonil. Krokodillinahast valmistatud Birkin maksis 380 000 dollarit.
Hermèse jätkuva edu võti
Brändi pikaajaline tegevjuht Jean-Louis Dumas on öelnud: ,,Alati tuleb jääda iseendaks, kuid samal ajal tuleb käia kaasas pidevalt muutuvate rütmidega. Hermèse keskmes ongi nendest kahest omadusest tekitatud pinge. Pidevalt peab olema valmis reageerima, üllatama ja hämmastama.”
Just tänu sellele on Hermès tutvustanud aegade jooksul mitmeid moesuundi, mis sümboliseerivad kandja staatust ja klassi.
Allikad: pursuitist.com, time.com, BBC.com, france24.com, thechicselection.com