Sündsusetu käperdamine joogatunnis: kas see on ikka okei, et keegi puudutab su rindu, sest seal asub ka su süda?
31aastane Aruubal asuva joogastuudio omanik Rachel Brathen postitas juba pea kaks aastat tagasi Instagrami foto, mille all ta palus oma jälgijatel avaldada, kas nad on kunagi kogenud joogatunnis ebasündsaid puudutusi, millel pole joogaga mingit pistmist. Sajad jälgijad vastasid ja Rachelini jõudsid kirjad inimestelt, kellest osadele on tehtud peale treeningut sobimatuid pakkumisi ja ka neilt, keda on keset meditsatiooni jõuga suudeldud või joogale järgnenud massaaži ajal ahistatud. Kohati leiab ahistamine aset lausa keset tundi ja teiste silmapaaride ees.
Üle 130 inimese, kes Bratheni postitusele vastasid, lubasid oma lugusid ka laiemale publikule jagada, lootusega, et lõpuks ometi midagi ka muutub. Rachel avaldaski oma blogis “Yoga Girl” mõned postitused, kuid midagi suuremat sealt ei tulnud.
Umbes viis kuud hiljem, 2018. aasta aprillikuus rääkisid ühes ajakirjaloos oma kogemusest üheksa naist, kes langeseid joogamaailma kõige olulisemate, mõjuvõimsamate ja austatud gurude ohvriteks. Taaskord, mingit suuremat muutust sellega ei kaasnenud, kuigi ahistamist on esinenud joogamaailmas aastakümneid.
“Paljud lood, mida meiega jagati, keskendusid just südame tšakrale ja südamekeskusele, mis asub samas kohas, kus sinu rinnad,” rääkis Brathen, viidates kirjadele, mis talle saadeti. “Aga kas see on ikka okei, et keegi puudutab mu rindu, sest seal asub ka mu süda?”
Brathen tunnistas, et ta märkas ka korduvat mustrit: õpilastele öeldakse, et jooga on spirituaalne praktika, “suur müstiline asi, mistõttu, kui on midagi, mida me ei mõista, usaldame seda, mida meie õpetaja meile ütleb.”
Ahistamise mõistmiseks kulub aastaid
Kui oled kunagi joogatunnis käinud, siis tead, et õigesse poosi saamiseks tuleb treener sulle sageli appi. Kui mõni kasutab juhendamiseks vaid sõnu, siis teine võtab käed appi. New York Times’is toob ajakirjanik Katherine Rosman, kes on ka ise kauaaegne joogaharrastaja, välja Ashtanga jooga popupulaarseks muutnud ja sellele nime andnud mehe nimega Krishna Pattabhi Jois, kes suri 2009. aastal 93aastasena. Väga sageli ei olnud Joisi endiste õpilaste sõnul mehe “suunamised” kuidagi seotud joogaga: “Ta ronis mulle otsa, tehes kindlaks, et ta genitaalid oleksid täpselt minu genitaalide kohal, surus mu jala põranda vastu ja siis kargas mind,” avaldas 53aastane Karen Rain. “Ta liigutas oma genitaale minu genitaalide vastas.”
Joisi mõjuvõimu ja pühendumise tõttu kulus paljudel naistel aastaid, et mõista, mida nad joogatunnis tegelikult kogesid. “Ma proovisin mõelda, et ta lihtsalt sättis mind ja ma pidin asanale alistuma ja sellel, mida ta tegi, oli mingisugune põhjus, mida ma lihtsalt veel ei mõistnud, aga kui jätkan, saan sellest ühel päeval ehk aru,” selgitas Rain.
54aastane Jubilee Cooke õppis Joisi käe all 1997. aastal. Mees käperdas teda naise sõnul igapäevaselt. “Pattabhi Jois lähenes mulle selja tagant, kui olin lootose asendis ja krabas mind jalgevahelt, ta krabas mu genitaale ja tõmbas mind tagasi, tõstis nii, et ma langesin jooga kätekõverdusse,” meenutas naine. Mees ronis seejärel talle otsa, liigutas end ta vastas nagu Karen Rainigi. Vahel seisis joogaguru naise selja taga, kui too oli just ette kummardanud ja naine nägi, kuidas mees tegi samal ajal seksuaalseid liigutusi.
Vastuhakk
Joisi elu jooksul üritasid mõned inimesed mehele ka vastu hakata. 58aastane Farle Harding õppis 1995. aastal Joisi käe all Indias. Kui ta nägi, kuidas guru oma naissoost õpilastega käitus — “krabas neid tagumikust ja suudles neid“ — , otsustas mees Joisile vastu hakata. “Ma ütlesin talle, et sina oled õpetaja ja meie oleme õpilased, see, mida sa nendele õpilastele teed, on vale.” Jois olevat aga käitunud, nagu ta ei mõistaks, mida Harding talle öelda üritab. Harding seda ei uskunud ja otsustas Joisi käe all õppimise lõpetada.
2002. aastal astus Joisile vastu ka Micki Evslin, kes käis töötoas, mida joogaguru pidas Hawaiil. Ühel hetkel oli Jois palunud ca 150 õpilasel kummarduda ette. "Ma nägin natukene enda taha," rääkis naine. "Ta pisikesed jalad tulid minu poole ja mõtlesin, et "Oh! Pattabhi Jois tuleb mu asendit parandama". Ja siis pani ta oma sõrmed mu sabaosale ja kasutas seda kui kangi, et mind jõnksuga üles tõmmata." Selline liigutus üllatas Mickit, aga ei solvanud teda. Mõned minutid hiljem palus Jois õpilastel kummarduda ette jalad harkis ja naine nägi taas, kuidas guru jalad tema poole tulid. "Mu pea oli põrandal. Mu jalad väga harki," meenutas ta. "Ja sel korral ta surus oma kaks sõrme mu vagiinasse, põhimõtteliselt jõuga, sest ta pidi minema läbi retuuside ja aluspesu."
Naine oli nii šokeeritud, et justkui jäätus. "Sa ei taha sel hetkel stseeni korraldada," tunnistas ta. "Sa pole kindel, mida teha. Ja sa justkui töötled olukorda. Mõtled, mida öelda ja kuidas selles olukorras tegutseda."
Micki kaebas Joisi peale töötoa korraldajale, kes aga tema juttu ei uskunud. "Ta ütles lihtsalt, et mees on ju vana, ta on vanaisa."
Jois oli joogaguru, keda oli lihtne jumaldada. Ashtanga maailmas, kui sul oli võimalik temaga treenida, oli see sama nagu Katoliku kiriku preestrit oleks õpetanud paavst. Joisi pilt on tänaseni mõne joogastuudio altaril, tema nime kannavad mitmed veebikeskkonnad. Paljud joogasõbrad ei usu tema poolt ahistatud naiste jutte ja pildid, millelt on mehe tegevus selgelt näha, vabandatakse lihtsalt välja.
Kui #MeToo liikumine aitas tuua välja piirid ülemuse ja alluva, arsti ja patsiendi vahel, siis nüüd võiks sinna lisada ka joogaguru, kes lebab oma õpilase peal nii, et nende genitaalid puutuvad kokku.
Lugejad, kas ka teid on joogas või mõnes muus trennis ebasündsalt puudutatud? Kuidas käituksite sarnases olukorras nagu ülevalmainitud naised? Jaga kogemust kommentaariumis või kirjuta meile otse naistekas@delfi.ee