17aastase Londonist pärit Mary Amanueli jaoks sai kõik alguse kohalikust toidupoest Tesco. "Mu sõber oli teinud endale Instagrami konto ja kui poest asju ostsime, luges ta like-ide arvu, mis ta postitus oli saanud. "Ohhh, 40 like-i, 42 like-i." Ja mina mõtlesin lihtsalt: "See on naeruväärne."" meenutas Amanuel.
18aastane Bedfordshire'ist pärit õpilane Isabelle ei soovi küll oma perekonnanime avaldada, aga ta otsutas sotsiaalmeediast loobuda, kui märkas, et tema klassikaaslased on muutunud justkui zombideks. "Kõik olid end vestlusest välja lülitanud," mäletab ta.
15aastase Emily Sharpi jaoks oli aga viimaseks piisaks karikasse veebis nähtud kiusamine. "See polnud ilus. See peletaski mind sotsiaalmeedia kasutamise juurest eemale," tõdeb tüdruk.
Sageli arvatakse, et noorus on hukka läinud ja järgmised generatsioonid elavadki vaid veebimaailmas: säutsuvad, postitavad Instagrammi pilte, snäpivad ja scrollivad. Aga nutitelefonidest sõltuvuses olevate noorte kõrvale on tekkimas ka gäng noori, keda selline maailm enam ei köida. Need noored on otsustanud pöörata seljad tehnoloogiale ja maailmas on neid rohkem kui arvata võiks.
Uuringutulemused kinnitavad uut nähtust
2017. aastal Briti koolilaste seas läbi viidud uuringust selgus, et 63% neist oleksid õnnelikud, kui sotsiaalmeediat poleks keegi kunagi leiutanudki. Veel ühest uuringust, mis viidi läbi 9000 interneti kasutaja vahel, selgus, et inimestel vanusevahemikus 18-24. eluaastat on suhtumine sotsiaalmeediasse viimase kahe aasta jooksul muutunud. Muide, 66% neist inimestest väitis 2016. aastal, et sotsiaalmeedia on neile oluline, aga see protsent oli langenud 57 peale aastal 2018.
Huvitav on ka see, et kui noored järjest enam loobuvad sotsiaalmeediast, siis vanemad generatsioonid hakkavad seda aina rohkem omaks võtma. Üle 45aastaste seas tõusis sotsiaalmeedia väärtus viimase aasta jooksul 23%-lt 28%-le.
”Kui noored järjest enam loobuvad sotsiaalmeediast, siis vanemad generatsioonid hakkavad seda aina rohkem omaks võtma.
See kõik on osa suurest trendist. USA turundusfirma Hill Holliday poolt läbi viidud uuringus, milles osalesid alates 1995. aastast sündinud inimesed, väitsid pooled, et on loobunud või plaanivad loobuda vähemalt ühest sotsiaalmeedia platvormist. See näitab selgelt, kuidas on muutunud noorte suhtumine sotsiaalmeediasse: nad on otsustanud loobuda või vähendada veebimaailmas viibimist ja mõistnud, et päris elu tõesti leiabki aset päriselus.