Nii vanemad kui koolid rõhuvad liiga palju akadeemilistele oskustele. Jah, need on tähtsad, aga mitte peamised. Laps on kooliküps siis, kui ta saab iseendaga hästi hakkama — riietumine, hügieen, asjade korrashoid — oskab täiskasvanult ja kaaslaselt abi paluda ning vajadusel ka ise abi anda. Mis kasu on lugemis-, kirjutamis- ja muudest sellistest oskusest, kui laps ei julge teiste juuresolekul suudki lahti teha ja õpetaja küsimustele vastata?

Kui nüüd alghariduse õppekava ette võtta, siis sealt on näha, et koolid tahavad lastelt liiga palju. Suures osas lasteaia viimane ja kooli esimene aasta lausa dubleerivad üksteist. Mina ütlen pigem, et laske lastel võimalikult kaua lapsed olla — väikesed vananimesed jõuavad nad olla enne suureks saamist küll ja veel.

***

Kui oleks võimalus anda korraliku algharidust koos lisamatemaatika või keeletundidega kõikides koolides, ei oleks ma oma last nii tugevalt drillinud. Kuigi ise viisin last katsetele, ei toeta ma seda hüsteeriat eliitkoolide kohta. Mina ja minu laps oleme lihtsalt sunnitud üldise vooluga kaasa minema, kuna tavakoolidesse satub vähem andekaid lapsi, kellega ennast klassitöös võrrelda. Kurb. Süsteem on vigane.

Minu ettepanekud:

1. Eliitkoolid võtavad vastu alates 6-7. klassist;
2. Katsed on pikemad: mitu vooru erinevates teemades. Ülikoolieksamid on enamasti asendatud semestripikkuste kodutöödega. Miks lastele ikka üks põhieksam korraldatakse? Testi tulemused on väga mõjutatud tema tujust, mida on raske ette ennustada;
3. Laiemad teemad. Miks füüsilist oskust ei kontrollita, kas kehaline areng ei ole üldse oluline? Miks on lihtsate valemite arvutamine loogikast olulisem? Siia alla ei kuulu Tallinna Realkooli ülesanded, mis tõesti huvitavad ja loogikatnõudvad on. Mõtlen kuiva arvutamist. Ja miks on etteütlus olulisem kui luuletuse meeldejätmine?
Miks etteütlus on tähtsam luuletuste meeldejäätmisest jne.
4. Vene keele oskuse eest lisapunktid. Paljud lapsed sooritavad üldpingereas katseid eesti keeles. Nende käest uuritakse, et kas nad on suutelised kordama õpetaja etteöeldud sõnu prantsuse- või inglise keeles. Miks aga ei arvestata sellega, et osad lapsed juba räägivad kahes keeles? Tulevikus tuleb see ju neile kasuks.
5. Kõikide koolide katsed on ühel nädalavahetusel — VALE! Tehke kas üks ja sama eksam kõikidesse koolidesse või valige erinevad nädalad. Praegu hüppavad lapsevanemad ühest koolist teise. See tekitab stressi.